גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ישירים, וחוששים פחות: אלו השאלות החדשות שמועמדים שואלים בראיונות עבודה

בשונה מבעבר, ועל רקע המשבר בהייטק, מועמדים יותר שואלים בראיונות על מצבו הפיננסי של הארגון אליו הם מתמיינים, ודרישותיהם גוברות ● "חברה עם פוטנציאל משקפת את פוטנציאל ההתפתחות האישי שלהם", מסבירים מגייסים, ומבהירים ממה חשוב להיזהר בזמן הראיון ● ניהול וקריירה

כשהמרואיינים הופכים למראיינים ודורשים יותר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
כשהמרואיינים הופכים למראיינים ודורשים יותר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

כשמדברים על ראיונות עבודה, על השאלות הנפוצות בהם ומה כדאי לענות, נהוג להתייחס למעסיקים כמי שמנהלים את השיחה ובעקבותיה מצפים לתשובות מהמועמדים. אלא שבעולם העבודה הנוכחי, זה שבו השוק הוא של עובדים, מנהלות ומנהלים מגלים שהמועמדים מעלים בפניהם שאלות מפורטות הנוגעות למעמדה של החברה ודרישות בנוגע לתנאים.

אם פעם היו אלו שאלות היכרות בסיסית, בעת האחרונה, על אחת כמה וכמה עקב מצבן השברירי של חברות הייטק, נתקלים המראיינים בשאלות אודות האיתנות הפיננסית של הארגון ומצפים לשמוע על התחזית העסקית שלו. מהן השאלות הנפוצות, מדוע ומתי כדאי לספק את כל המידע - מנהלות ומנהלים מספרים.

"העובדים הרבה יותר ישירים היום"

מעיין מרדו ומיכל רג'ואן, סמנכ"ליות משאבי אנוש בקבוצת פתרונות התוכנה והשירות SQLink, מאשרות כי הן נתקלו בלא מעט שאלות כאלו. כקבוצה המספקת עובדים טכנולוגיים לחברות ומגזרים, הן מעידות שתנאי העבודה הבסיסיים בעבר, מהווים היום סיבה לסינון.

"מועמדים מחפשים בעיקר עבודה היברידית", מספרת רג'ואן. "אם במקום מסוים לא עובדים כך, הם יוותרו על המשרה. חשוב להם לעבוד לכל הפחות פעמיים מהבית. כמובן שיש גם מי שמעוניינים לעבוד מהמשרדים, וזה מאוד תלוי במגזר". מרדו מוסיפה: "לפעמים זה הדבר הראשון שעולה בראיון, אפילו לפני השכר".

מיכל רג'ואן, סמנכ''לית משאבי אנוש ב־SQLink / צילום: אינגה אבשלום שיליאן

שאלות נוספות שהמועמדים מעלים נוגעות למספר העובדים בחברה. "זה נותן מדד ליציבות", מציינת רג'ואן. "חברה קטנה נתפסת לפעמים כמשהו 'מסוכן'. למרות שזה נתון שאפשר לראות מיד באתר החברה, זה משהו שלמדנו להציג מיד בתחילת השיחה".

מרדו: "העובדים הרבה יותר ישירים היום. יש ששואלים על היציבות, המשקיעים העיקריים וכמה משקיעים יש. גם אם ברור שהם יכולים להגיע למידע הזה לבד, חשוב להם להראות לנו שהם מתעניינים בזה. נתקלתי גם במועמדים שביקשו לראות את התוכנית העסקית שלנו ושאלו מה מתכננת החברה בשנה הקרובה".

מה עונים להם?
"את האמת", משיבה רג'ואן. "אנחנו ממילא לא נגייס עובדים לחברות שעומדות לפני קיצוץ. אם מדובר בגיוס לצורך פרויקט זמני, הם יודעים את זה, ואז ייתכן שישאלו על איזה פרויקטים נוספים עובדים בחברה".

גם מרדו סבורה שאי אפשר להחביא קשיים. "העובדים יידעו את זה לפני שבאו. הם כמובן יידעו אם זו חברה שכבר ביצעה פיטורים, ומה הצפי".

"עורכים סימולציות איך לענות על שאלות"

עידו רכלבסקי, סגן נשיא להנדסה ומנהל הסניף הישראלי של ZipRecruiter, מפעילת הפלטפורמה לחיפוש עובדים, מעיד שהשאלות שהוא נתקל בהן נוגעות בעיקר לחבילת השכר הכוללת וכיצד זו מושפעת ממצבה של החברה. מאחר שהחברה הונפקה והפכה באחרונה לציבורית, התשובות לשאלות הנוגעות למצבה חשופות יחסית.

"אני לא יודע עד כמה זו התקופה, רמת התחכום של המועמדים או זה שאנחנו שנה וחצי חברה ציבורית - אבל אין ספק שיש היום הרבה יותר שאלות סביב חבילת השכר הכוללת ואיך היא מושפעת מהתנאים המקרו-כלכליים", אומר רכלבסקי.

"עולות יותר שאלות סביב Total Compensation, שהיא דרך להסתכל על חבילת השכר. אם בעבר הלא רחוק היה השכר רכיב מנייתי ובונוס - היה קשה להשוות 'בננות לתפוחים' בין החברות. כעת, מנסים להעריך ולחשב את הכל. ה-Total Compensation נותן לעובדים אפשרות להעריך את ההצעה, ורואים שרמת התחכום גבוהה יותר היא אצל מועמדים שמתחילים לדבר בשפה הזו.

"אם לפני ארבע שנים יכולנו להגיד 'אתה תקבל אופציות שיהיו שוות הרבה כסף', היום המועמדים לא חוששים לשאול אותנו כמה כסף נשאר להם בסוף. לפעמים אנחנו עורכים סימולציות שימחישו את זה".

בדומה למנהלים אחרים, רכלבסקי נתקל בשאלות הנוגעות ליציבות והחשש מצמצומים בחברה. "למזלי יש לנו תשובות טובות. התנודות בכלכלה בארצות הברית דווקא עוזרות לנו, כי אנחנו עוזרים לחבר בין אנשים שמחפשים עבודה לחברות שמחפשות עובדים בכל התחומים: מנהגי משאיות עד מתכנתים".

לדבריו, השאלות על היציבות מתייחסות גם לעתיד: "המועמדים מתעניינים איך אנחנו מתכננים לגדול. אמנם זה היה תמיד כך, אבל היום אני נתקל בזה ביתר שאת. למשל, שאלו אותנו, 'מה היתרון התחרותי שלכם, איפה יש פוטנציאל שעוד לא מיציתם. יש מועמדים שמבינים שחברה עם פוטנציאל גדילה משקפת את פוטנציאל הגדילה וההתפתחות האישי הארגונית שלהם".

יש שאלות שלא עונים עליהן?
"נדיר מאוד. כיוון שאנחנו חברה ציבורית, אז הכל חשוף, אבל גם לפני כן דגלנו בשקיפות. אני יודע שהמועמדים בודקים את מצב המניה לעומת הערך במחיר שהנפקנו. זה עוזר לנו לשכנע אותם שאין פה בלון חם".

ליאת בר לב, מנהלת גיוס גלובלי בחברת Browzwear הפועלת בתחום האופנה, מעידה גם היא ששאלות הסינון העיקריות מצד המועמדים נוגעות לגמישות ולאופציות. "נשאלתי על מספר מקומות העבודה שנמצאים במשרד, ועל האפשרות לקחת ציוד הביתה. היו ששאלו מפורשות אם אנחנו מתכננים אקזיט או שהאסטרטגיה היא צמיחה, והאם החברה רווחית. על השאלה אם פיטרנו, אני מציינת שאם כן, אז זה היה רק בגלל ביצועים נמוכים".

סיגל אבולעפיה, מנהלת גיוס בחברת פיתוח התוכנה אקמאי, נתקלת גם היא ביותר שאלות הנוגעות להצלחה העסקית של החברה. "המועמדים מגיעים לראיונות מוכנים מאוד. הם 'התבגרו והתבשלו'. רואים שהם קראו לפני שהם באו ושהם הכינו שיעורי בית. היה לנו מועמד שעוד לפני הראיון רצה לדעת שחבילת השכר שלו תגיע למיליון שקל בשנה".

 

"השאלות עצמן מלמדות על המועמד"

ד"ר גלית דשא, מומחית להטמעת תהליכי הכלה וגיוון, מציעה פתרונות להתמודד עם שאלות כאלו. לדבריה, אם המסמכים בחברה גלויים, ניתן פשוט להפנות אליהם. "אני לא חושבת שהייתי נותנת תשובות מספריות במקום. במקרים רבים, עובדים שואלים זאת כי ייעצו להם לשאול. יש גם עניין של יצירת גבולות".

עוד היא מוסיפה כי במקרה שמדובר בשאלות על הצמיחה, כדאי לפרט לאן מתקדמת התעשייה ולא ספציפית החברה. "גם המנהל המגייס לא תמיד יודע לתת את כל התשובות", היא מזכירה. "נכון להגיד שיש מידע שלא נהוג לשתף בו".

בנוגע לשאלות הנוגעות לאיתנות הפיננסית של החברה, על פרויקטים ועל שרשור בעלי המניות - פעמים רבות יש מקרים שנושאים אלה הם "קודש הקודשים של הארגון ובבחינת דגל אדום", מזהיר עו"ד איילון, ראש תחום דיני עבודה במשרד גורצינקי ושות'. "לכן, יש מקומות שבהם לא יהיה זה נכון לחשוף זאת".

בכל הנוגע לתנאי העבודה, למשל היברידיות, ד"ר דשא סבורה שהתשובות חייבות להיות מפורטות וכדאי שהן יהיו מדויקות. "לצד זאת, אפשר להגיד 'אלה התנאים כרגע', וייתכן שהנושא יעלה לדיון מחדש". דשא מדגישה כי גם מהשאלות של המועמדים ניתן ללמוד הרבה. "זו הזדמנות מאוד טובה לראות את התגובות", היא אומרת. "הביטחון וההתנשאות בנוגע לפוטנציאל נפיץ, כמה הוא מנוהל ובנוי לעבודת צוות".

גם עו"ד איילון מזכיר למעסיקים להימנע מ"התערטלות יתר". הוא מציין כי כמות המידע החשוף על כל חברה גדול הרבה יותר מאשר לפני עשור, אך על המעסיק עדיין להיזהר מלגרום למועמד להסתמך על תשובות שיכולות לגרום לו לעזוב עבודה אחרת ולגלות שהדברים לא היו מדויקים.

עוד כתבות

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה