גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גל התייקרויות? הרווחיות התפעולית של הספקים הגדולים לרשתות המזון נחתכה בעשרות אחוזים

דוחות המחצית הראשונה של 2022 מצביעים על שחיקה ברווחיות הגולמית והתפעולית של יבואניות ויצרניות גדולות בתחומי המזון והטואלטיקה - ובהן שטראוס, סנו, דיפלומט וויליפוד, שספגו את רוב הגידול בעלויות ונמנעו בינתיים מלגלגל אותו אל הציבור • גם רשתות המזון הגדולות סבלו משחיקה ברווחיותן

שחיקה ברווחיות הן לרשתות המזון והן ליבואניות והיצרניות / צילום: Shutterstock
שחיקה ברווחיות הן לרשתות המזון והן ליבואניות והיצרניות / צילום: Shutterstock

את החודשים האחרונים מרגיש הציבור היטב בכיסו הפרטי, עם גל התייקרויות חוצה מגזרים - החל מדלק, דרך חשמל ועד מחירי הדירות. זאת על רקע התפרצות אינפלציונית שמאפיינת את הכלכלה הישראלית, כחלק ממגמה עולמית, שהסיבות לה, בין היתר, הן התייקרות מחירי האנרגיה, עיכובים בשרשרת האספקה והדפסת הכספים העצומה בתקופת פרוץ משבר הקורונה, שתוצאותיה מורגשות כיום היטב.

עם זאת, סקירת הדוחות הכספיים שפרסמו לאחרונה רשתות המזון הגדולות בישראל למחצית הראשונה של 2022, ועוד יותר מכך, אלו של הספקיות המובילות שלהן, חברות הפועלות בתחום היבוא והייצור של מוצרי מזון וטואלטיקה, מעלה כי הללו ספגו חלק ניכר מהעלויות שנוספו להן בתקופה זו, ונמנעו עד כה מלגלגל אותן לכיסו של הצרכן. זאת - ככל הנראה על רקע חשש ממחאה חברתית שתלווה מהלך של עליית מחירים - כמו זו שחוותה לאחרונה היבואנית דיפלומט, שביקשה לייקר את מחירי מוצריה (וחזרה בה בעקבות אותה מחאה).

ההכנסות גדלו, הרווחיות הגולמית נשחקה

בסיכום תקופת המחצית הציגו אומנם שש ספקיות גדולות שמניותיהן נסחרות בבורסה גידול של 7% בהכנסותיהן המצרפיות ביחס למחצית הראשונה אשתקד, והללו הסתכמו ב־6.7 מיליארד שקל. עם זאת, שיעור הרווח הגולמי המצרפי נשחק ועמד על 23.3%, הרעה משמעותית מול 28.7% אשתקד. שיעור הרווח התפעולי של הספקיות צלל ביותר מ־50% והיווה רק 4.1% מהמכירות במחצית, מול 9.5% בתקופה המקבילה אשתקד.

 

לחלק ניכר מהצניחה בשיעור הרווחיות התפעולית המצרפי של הספקיות אחראים סגירת מפעל השוקולד של שטראוס  והריקול של מוצריה בעקבות ממצאי סלמונלה שנתגלו בו. בנטרול תוצאותיה של שטראוס ירד שיעור הרווח הגולמי המצרפי של הספקיות בין שתי התקופות מ־23.9% ל־21.3%, בעוד ששיעור הרווח התפועלי נפל מ־8.2% ל־6.1% מהמכירות (ונשחק בכרבע "בלבד").

החברות מדווחות על מספר גורמים שהעיקו על תוצאותיהן, ובהם התייקרות חומרי הגלם, עלויות הובלה ושכר העובדים. בסך־הכול, הרווח התפעולי המצרפי של שש החברות הסתכם ב־276 מיליון שקל בינואר־יוני 2022 - פחות ממחצית הרווח התפעולי בתקופה המקבילה (שעמד על כ־600 מיליון שקל).

בקרב רשתות המזון עצמן השחיקה ברווחיות הייתה דרמטית פחות. הכנסותיהן המצרפיות של חמש רשתות נסחרות (שופרסל, רמי לוי, יוחננוף, ויקטורי וטיב טעם) עלו ב־3% והסתכמו ב־14.6 מיליארד שקל. שיעור הרווח הגולמי המצרפי ירד מ־26.7% במחצית ל־25.8%. שיעור הרווח התפעולי מהמכירות ירד מ־5.6% ל־4.5% והרווח התפעולי המצרפי של החמש הסתכם ב־657 מיליון שקל - ירידה של 17%. הירידה הדו־ספרתית נבעה בעיקר מהתייקרויות בעלויות השוטפות של הרשתות, בין שבשכר עובדים ובין שבעלויות התובלה בשל התייקרות מחירי הדלקים.

חוששות מהלחץ הציבורי

הספקיות שתוצאותיהן מוצגות להלן כוללות את יבואנית מוצרי המזון והטואלטיקה דיפלומט (פעילות בישראל בלבד); יבואנית המזון ויליפוד; יצרנית מוצרי הטואלטיקה סנו; יצרנית מוצרי המזון שטראוס (פעילותה בישראל בלבד), יצרנית ויבואנית המזון נטו מלינדה; וחברת שיווק התוצרת החקלאית בכורי שדה. כאמור, הללו רשמו עלייה בהכנסות המצרפיות במחצית השנה - אך שיעורי הרווחיות הגולמית ובעיקר התפעולית שלהן התכווצו משמעותית.

בין הסיבות העיקריות לכך כאמור היה הלחץ הציבורי שהולך וגובר על הספקיות, בכל פעם שהללו מאותתות שבכוונתן לבצע העלאות המחירים, בעוד שהוצאותיהן גדלות ושוחקות את רווחיותן. בנוסף, אירוע חריג שאינו קשור לגל ההתייקרויות - סגירת מפעל השוקולד של ענקית המזון המקומית שטראוס, שהעבירה את החברה להפסד תפעולי בפעילותה המקומית, נתון ששיחק תפקיד משמעותי בהטיית התוצאות הכספיות המצרפיות.

 

שטראוס הייתה כאמור "הסיפור" השלילי של המחצית הראשונה בשוק המזון המקומי, וסקירת הדוחות הכספיים שלה מעלה מעבר מרווח תפעולי של 237 מיליון שקל בפעילותה המקומית במחצית הראשונה אשתקד, להפסד של 26 מיליון שקל במחצית הראשונה השנה, המיוחס לריקול בחטיבת הממתקים.

עוד ספקית גדולה שסבלה משחיקה משמעותית ברווחיה היא חברת סנו , שבשליטת משפחת לנדסברג, שהרווח התפעולי שלה נפל ב־37% ל־93 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2022, כאשר החברה מציינת את התייקרות חומרי הגלם שפגעה בתוצאותיה. שיעור הרווח התפעולי מהכנסות סנו עמד על 9.8%, לעומת 16% בתקופה המקבילה אשתקד.

ספקית אחרת, ששמה בלט בתקופה האחרונה בכותרות, היא דיפלומט , בניהולו של נעם וימן, מבעלי השליטה בחברה, המייבאת מגוון מותגי מזון ופארם מובילים, בהם טונה סטארקיסט, מוצרי ג'ילט וחיתולי פמפרס.

שלטים של ההסתדרות על מדפים עם מוצרי דיפלומט / צילום: באדיבות ההסתדרות

דיפלומט עוררה כאמור זעם ציבורי גדול על רקע כוונתה לייקר את מוצריה, ומסקירת תוצאותיה עולה כי החברה שמרה על שיעור רווחיות גולמית (21.6%) דומה לזה שבמחצית המקבילה אשתקד, בעוד ששיעור הרווחיות התפעולית שלה מהפעילות בישראל ירד מ־5% במחצית הראשונה אשתקד ל־4.6% השנה.

דיפלומט מונה בין היתר עלייה בהוצאות המכירה והשיווק, שנבעה מגידול בעלויות אחסנה ושינוע כתוצאה מגידול במלאי, וכן מהתייקרויות שונות, בעיקר שכר ודלק. זאת נוסף על גידול בהוצאות הנהלה וכלליות, שנבעו מעלייה בהוצאות פחת, נסיעות לחו"ל, גידול בהוצאות משרדיות וכן בעלויות ביטוח.

רשתות המזון, הקמעונאיות הגדולות במשק שמניותיהן נסחרות בבורסה, רשמו כאמור שחיקה קטנה יותר בשיעורי הרווח שלהן, אך גם אצלן ניכרת שחיקה משמעותית ברווח התפעולי, על רקע התפוגגות משבר הקורונה, שפגעה בביקושים, וגידול בהוצאות התפעוליות.

ירידה של 17% ברווח התפעולי המצרפי של רשתות השיווק, ל־657 מיליון שקל (באופן מצרפי, מוסברת בין היתר בהתייקרות עלויות השכר במשק, כמו גם בעלייה במחירי התובלה בשל התייקרות הדלק.

הרשת הגדולה בישראל, שופרסל , שחוותה לאחרונה טלטלה ניהולית, בולטת לרעה בתוצאותיה, לאחר שסיימה את המחצית הראשונה של 2022 עם רווחיות גולמית של 26.4%, לעומת 27.5% אשתקד. שיעור הרווח התפעולי מהמכירות היווה רק 3.4% מהכנסות הרשת, לעומת 5.2%.

בקרב הרשתות בולטת רמי לוי  כמי שהצליחה לשמור על שיעור הרווח התפעולי שלה במחצית הראשונה של 2022, שהיווה 4.9% מההכנסות, מול 5% במחצית המקבילה אשתקד. היות שההכנסות של הרשת צמחו, גם הרווח התפעולי שלה עלה ל־178 מיליון שקל, עלייה של 11% ביחס למחצית המקבילה.

עוד כתבות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון