גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החשמלית הקוריאנית המפוארת שהמלאי השנתי שלה נחטף בתוך שבוע

לקרוס־אובר החשמלי של ג'נסיס יש עיצוב מרשים ותא נוסעים מרווח ומרגיע ● גם הביצועים נמרצים, אם כי היא לא מיועדת למכורי הנהיגה הספורטיבית

ג'נסיס GV60 חשמלית / צילום: יח''צ
ג'נסיס GV60 חשמלית / צילום: יח''צ

השבוע המריא יו"ר קבוצת יונדאי מוטורס, צ'אנג יו־סאן, לביקור בהול בניו־יורק. הבוס של יונדאי וקיה, שמעסיק כ־300 אלף עובדים ברחבי העולם, הוא מנהל עסוק מאוד וביקורים שלו בחו"ל מתואמים חודשים רבים מראש. אלא שהפעם הוא יצא ללא כל התראה מוקדמת כדי לכבות את השריפה שהצית "חוק המלחמה באינפלציה", עליו חתם הנשיא ג'ו ביידן בשבוע שעבר.

בין היתר, החוק שולל את הטבות המס הממשלתיות בגובה של כ־7,000 דולר לדגמים חשמליים ופלאג־אין שאינם מיוצרים בארצות הברית, ביניהם יותר מעשרה דגמים אסטרטגיים של יונדאי וקיה. כעת, הקבוצה הקוריאנית תאלץ לשנות את אסטרטגיית הייצור במפעלים בארצות הברית, להקטין את התלות שלה בסוללות מתוצרת קוריאה ולשנות את יעדי המכירות שלה בשוק האמריקאי. הכל "מעכשיו לעכשיו".

שוק הרכב שעשוי להרוויח מהמהומה הוא השוק הישראלי. ישראל היא בין המדינות הבודדות בעולם שמכירה בתקינת האמריקאית, בנוסף לתקינה האירופאית. מעמד ייחודי זה יאפשר ליבואנים בארץ לקלוט עודפי יצוא של דגמים חשמליים שמיועדים לארצות הברית.

בין המועמדים להרוויח נמצא גם הקרוס־אובר החשמלי החדש GV60 מבית ג'נסיס, מותג הפרימיום של קבוצת יונדאי, שגם הוא איבד את הטבת המס האמריקאית. כל המלאי של הרכב שהוקצה לישראל ב־2022 נמכר תוך שבוע ימים, ועודפי הביקוש נפרסים עד לשנה הבאה.

 

שפע של מרחב

ה־GV60 מבוסס על הפלטפורמה החשמלית של קבוצת יונדאי, שבין השאר משרתת את יונדאי איוניק 5 החשמלית. אולם, השתיים נבדלות בעיצוב החיצוני. בעוד שיונדאי מחצינה מראה קופסתי עם זוויות חדות ומשטחים ישרים, החשמלית של ג'נסיס מציגה קשתות, קימורים ותפיחות שריריות מהחרטום ועד הזנב.

בחזית יש צמד פנסים צרים לצד יחידת גריל ענקית, הזנב מעוטר בספוילר אגרסיבי ופרופיל הצד נראה "זריז" עם גג משתפל לאחור, ידיות סמויות בדלתות וחישוקים מאסיביים. העיצוב מזכיר יותר מכונית GT שתפחה מאשר קרוס־אובר, והוא ללא ספק מסובב ראשים ברחוב.

עיצוב הפנים זונח את האגרסיות של העיצוב החיצוני לטובת חלל רגוע. הגוונים השולטים בתא הם בהירים ורכים, חומרי הדיפון משבצים שלל טקסטורות "טבעיות" וחומרים ממוחזרים אופנתיים, והשמשות הגדולות מחדירות הרבה אור טבעי.

עמדת הפיקוד מתאפיינת בעיצוב מינימליסטי וקליל עם יחידה רוחבית של לוח מחוונים ומסך מולטימדיה, קונסול "מרחף" וכמות מזערית (אבל חיונית) של מתגי בקרה פיזיים. החריג היחיד באווירה "הסקנדינבית" הרגועה הוא בורר הילוכים כדורי, שעם כיבוי הרכב מסתובב על צירו והופך לכדור קריסטל שקוף ומואר. לא ברור מה עושה כאן הפריט הזה, שנדמה שנלקח מעידן הדיסקו, אבל ילדים ונוער כנראה מאוד יאהבו אותו.

כמו באיוניק 5, גם ההמרחב הפנימי של GV־6 גדול הרבה יותר מהרושם שיוצרים הממדים החיצוניים. המושבים הקדמיים רחבים ונוחים מאוד, והתקרה הגבוהה מאפשרת להגביה אותם כדי להעניק ליושבים תנוחה גבוהה של רכב כביש־שטח מבלי לקפח את מרחב הראש. במושב האחורי יכולים לשבת שלושה מבוגרים ללא קושי, ועדיין יהיה להם מרחב רגליים עצום תודות לבסיס גלגלים מרשים של 2.9 מ'. תא המטען מצומצם ביחס לממדי הרכב, אך תא הנוסעים עצמו גדול מספיק כדי לאכסן בו מטען חורג.

האבזור התקני בגרסת הביניים בה נסענו מעוגן היטב בפלח הפרימיום וכולל, בין השאר, מושב נהג שמתכוונן באין ספור כיוונים, ריפוד עור ומערכת בטיחות סמי־אוטונומית מהיעילות בהן נתקלנו לאחרונה. זאת, בנוסף לגג פנורמי, שאמנם אינו נפתח, אך מצליח לסנן היטב את הקרינה העודפת של הקיץ הישראלי.

ללא רעש או דרמה

איכות הייצור והגימור יכולה ללמד שיעור אחד או שניים גם את מותגי היוקרה מגרמניה ויפן. במיוחד בידוד רעשי הכביש, שהוא עקב אכילס ידוע של כלי רכב חשמליים נטולי רעש מנוע. ב־GV60 רחשי הצמיגים והרוח מנוטרלים ומפנים את הזירה האקוסטית למערכת קול מרשימה.

את ה־GV60 אפשר לרכוש עם מנוע אחורי בודד בהספק 228 כ"ס, אבל בהפרש מחיר לא גדול מקבלים גרסה כפולת מנועים עם 318 כ"ס ושיפור משמעותי בביצועים. חובבי הנסיעה השקטה יזכו לשיוט רגוע למדי בלחיצה די עצלה על דוושת התאוצה. ואילו במצב ספורטיבי, שוחרי הביצועים יצברו מהירות בקצב בתגובה ללחיצה על הדוושה, שלא תאכזב גם את בוגרי טסלה 3. בכל המצבים העברת הכוח מעודנת, ללא בעיטות וללא דרמה.

ההנעה החשמלית מקבלת גיבוי ממערכת מאוד יעילה של מחזור אנרגיה בבלימה, שמאטה את הרכב בעוצמה משתנה בהתאם לנהג, ונוטעת בו תחושת ביטחון בתנועה צפופה על כבישים מתפתלים. הטווח בגרסת שני המנועים הזו הוא כ־470 ק"מ, וגם במבחן שנערך בקיץ הישראלי הלוהט, שימור האנרגיה היה יעיל מאוד. אפשר לצפות ריאלית לטווח של 380־400 ק"מ.

על הכביש המכונית מרגישה מעט יותר רכה מאיוניק 5, ועושה עבודה מצוינת בבידוד מהמורות הכביש למרות חישוקי הענק והצמיגים הרחבים. החריגים היחידים הם בורות קטנים באספלט, שעשויים לגרום לבולמי הזעזועים לסגור את מהלכם בטפיחה קולנית.

מחיר אטרקטיבי לתמורה

קשה להסתיר את העובדה שהמכונית רחבה וכבדה - כמעט 2.2 טון. בהתאם, ההעברות על כבישים מפותלים עשויות להיות די מגושמות, ולא הכי מתגמלות נהגים בעלי רוח ספורטיבית. גם תמרונים עירוניים דורשים תשומת לב. ייתכן שהגרסה הספורטיבית של ה־GV, שמצוידת במתלים אקטיביים, תעניק הרגשה מחודדת יותר.

מנגד, למכונית יש יציבות כיוונית מצוינת במהירויות גבוהות, והיא צולחת ללא קושי את מבחן הטיפוס על מדרכות בדרך לחניה מאולתרת.

המחיר של גרסת הביניים של ה־GV60 עם הנעה כפולה ו־318 כ"ס מתחיל ב־315 אלף שקל. זהו מחיר אטרקטיבי ביחס לרמת הפאר, הביצועים והמרחב הפנימי שהרכב מציע, והוא מציב אותו גבוה בסולם התמורה לכסף.

חלק מהמתחרות

פולקסווגן I.D4

הקרוס־אובר החשמלי של פולקסווגן נחשב ללהיט גלובלי. גרסת הבסיס, שמחירה מתחיל בכ־270 אלף שקל, מצוידת במנוע בודד עם 204 כ"ס וסוללה של 77 קילוואט־שעה, שמספקת טווח של כ־480 ק"מ. תא הנוסעים איכותי ותא המטען ענק.

פולקסווגן I.D4 / צילום: יח''צ

פורד מוסטנג מאך E

מחיר הרכב החשמלי נע בין 330 ל־430 אלף שקל. הגרסה כפולת המנועים מציעה בהספק משולב של 351 כ"ס ומאיצה מאפס ל־100 קמ"ש ב־5.8 שניות. סוללה של כ־90 קילוואט מספקת לרכב טווח מוצהר של עד 540 ק"מ. תא הנוסעים מרווח.

פורד מוסטנג מאך E / צילום: יח''צ

ב.מ.וו ix1

הגרסה החשמלית שומרת על העיצוב המסורתי ועל תא נוסעים מאובזר עם בסיס גלגלים באורך 2.7 מ'. הרכב כולל שני מנועים בהספק 313 כ"ס וסוללה של 68 קילוואט, שמספקת טווח של עד 438 ק"מ. המחיר טרם פורסם כיוון שהרכב עוד לא הגיע לארץ.

ב.מ.וו ix1 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר