גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

30 שנה ועדיין אין לה תרופה: מה יוציא את קומפיוג'ן מהסבך

חלוצת התכנון הממוחשב של התרופות שרפה 440 מיליון דולר עד היום, ואיבדה 90% משוויה בשיא ● כעת, ולא בפעם הראשונה, היא מכריזה על שינוי בפעילותה ● אז איך זה שבשוק מתעקשים להתייחס לחברת הביוטק הוותיקה קומפיוג'ן כבעלת פוטנציאל צמיחה?

ענת כהן-דייג, מנכלית קומפיוג'ן / צילום: רמי זרנגר
ענת כהן-דייג, מנכלית קומפיוג'ן / צילום: רמי זרנגר

כשחברת הביוטק קומפיוג'ן  הונפקה בנאסד"ק, באוגוסט 2000. מגדלי התאומים עדיין עמדו על תילם, להקת אן סינק כבשה את צמרת המצעדים, וכמה חודשים לפני כן הוכרזה הטיוטה הראשונה של הגנום האנושי. השילוב בין הבטחת הגנום להתפתחויות בתחום המחשוב הוביל להתלהבות אדירה מתחום חדש: ביואינפורמטיקה, תכנון ממוחשב של תרופות. 

לא רק כדי לחסוך בהוצאות: קומפיוג'ן מסיימת את ההסכם עם BMS 

קומפיוג'ן הייתה אחת החלוצות של התחום הזה, אבל כשנכנסה לבורסה האמריקאית, היא כבר חמקה לתוכה דרך חלון שעמד להיסגר; "בועת הגנום" כבר התפוצצה, ובועת הדוט.קום קרסה קצת לאחר מכן, ויחד הן סגרו את העניין עבור תחום הביואינפורמטיקה לאותו הזמן.

קומפיוג'ן היא אחת החברות היחידות מהתחום ששרדו מהתקופה הזו, הגם שהיא נסחרת כיום בשווי של 128 מיליון דולר, הנמוך בכ-90% מהשיא שרשמה המניה ב-2020 ושיקף לה שווי של 1.5 מיליארד דולר.

נראה כי רק חברת ביוטק יכולה להחזיק כך מעמד, מבלי לרשום הכנסות שוטפות ממוצריה מאז הוקמה לפני כמעט 30 שנה. אז איך קומפיוג'ן עשתה זאת? מהיכן הגיעו 440 מיליון דולר שצברה עד היום כהפסד (אולי "שורפת" המזומנים הגדולה בתולדות תעשיית הביומד המקומית)? ומדוע למרות כל זה בשוק ממשיכים להתייחס אליה כחברה בעלת פוטנציאל?

הקפידה שלא להיכנס לניסויים קליניים

קומפיוג'ן דיווחה בשבוע שעבר על מהלך התמקדות, שיכלול סיום הסכם פיתוח משותף עם תאגיד התרופות בריסטול מאיירס (BMS). היא כבר הפתיעה את השוק בצורה כזו פעמיים בעבר, כשהכריזה על שינויים במיקוד העסקי שלה, לא בשל כישלונות בניסויים, אלא בעקבות האתגר לדייק את המודל העסקי בתחום הביולוגיה החישובית, שעבר תהפוכות באותן שנים (אבוג'ן, חברה בת שלה בעבר, התמודדה עם אתגרים דומים בתחום האגרוטק).

ב-2004 שינתה קומפיוג'ן את המודל לראשונה. עד אז הייתה חברה שסיפקה שירותים חישוביים לחברות תרופות, וגם רשמה הכנסות ראשונות, אך הבינה ששם לא נמצא הכסף הגדול, משום שהיחס אליה עדיין היה כשל חברת שירות. היא הצהירה כי כדי להראות לעולם כמה שווה המערכת שלה, וכדי לקבל את חלק הארי של התגמול על הערך שיצרה, יהיה עליה לפתח תרופות בעצמה. כך הוחלפו רבים מן המתמטיקאים של החברה בביולוגים (בקומפיוג'ן שמשרדה ממוקם בחולון מועסקים כיום כ-70 עובדים).

הכוונה לא הייתה להביא את המוצרים לשוק באופן עצמאי, אלא להביא מוצרים מוגמרים לחברות תרופות, ושהן יעבירו אותן דרך הניסויים הקליניים. בשנת 2009 אמר מרטין גרסטל, יו"ר החברה, כי אם קומפיוג'ן תגלה עשרות תרופות ו"תשפוך" אותן לתוך צנרות הפיתוח של החברת הגדולות, לפחות כמה מהן יתקדמו עד שלב שבו יניבו לחברה תמלוגים משמעותיים. עד 2010, הודיעה החברה על כמה גילויים מדעיים ואפילו חתמה הסכמים ראשוניים עם חברות תרופות, אך הדברים התקדמו בקצב הביוטק, כלומר לא מהר במיוחד.

בתקופה זו, קומפיוג'ן הקפידה לא להיכנס לניסויים קליניים בעצמה, ולכן אותו סכום שגייסה בהנפקתה הראשונית (58 מיליון דולר) הספיק לה עד 2009, לצד הכנסות קטנות מהסכמי שת"פ עם חברות התרופות, וממכירת מניות אבוג'ן, שאז דווקא הייתה בשיאה.

ב-2010 קודמה ד"ר ענת כהן-דייג למנכ"לית החברה, וכבר ב-2011 הכריזה על שינוי נוסף במודל העסקי: מיקוד באימונותרפיה, כלומר בתרופות המשתמשות במערכת החיסון של המטופל כדי להילחם בסרטן, וספציפית בתרופות מסוג "מעכבי נקודות בקרה" של מערכת החיסון (Immune checkpoint inhibitors), תרופות שמונעות מהסרטן "להסתתר" ממערכת החיסון או לעצור את ההתקפה של מערכת החיסון על הגידול.

הזדמנות זו בלטה כגדולה ביותר האפשרית עבור חברת ביולוגיה חישובית, והיה ברור כי אם יהיו לחברה מוצרים טובים בתחום הזה, חברות התרופות לא יוכלו להתעלם מכך. לשם פרופורציות - מוצר יחיד מקטגוריה זו, קיטרודה, נמכר השנה ב-14 מיליארד דולר.

השוק תיגמל את קומפיוג'ן על ההחלטה הזו, ומחיר המניה החל לעלות. ב-2013 התקבל מה שנראה היה כגושפנקה להחלטה: חברת הענק באייר לקחה על עצמה את הפיתוח של שתי תרופות שנולדו בקומפיוג'ן בתחום הטיפול בסרטן. הסכם זה הקפיץ את החברה לשווי של כחצי מיליארד דולר. 10 מיליון דולר שהשקיעה באייר בחברה מיידית, וסכומים נוספים שנכנסו מן ההסכם בהמשך, המשיכו לעזור לממן את החברה.

סביב 2014 הודיעה החברה על גילוי של מעכב נקודות בקרה חדש (COM701), כלומר על גילוי של שוק פוטנציאלי בתחום הכי מלהיב באותו רגע בעולם הרפואה. מאוחר יותר הודיעה על גילוי שני כזה, של מעכב נקודות בקרה בשם TIGIT, וזאת במקביל לגילויו בשיטות אחרות על-ידי חברת ג'ננטק. TIGIT הפך לאחר התחומים הכי מעניינים בשוק הסרטן, כשכל החברות הגדולות מנסות לפתח תרופות משלהן לפעולה במנגנון זה.

שני הגילויים הללו שמו את קומפיוג'ן על המפה ברמה המדעית, והראו שהמערכת שלה יודעת מה היא עושה. אבל הדרך למסחר את הידע הזה היא ארוכה. קומפיוג'ן צריכה להראות שפעילות הזו באמת משנה את מהלך הסרטן ושהתרופה שהיא פיתחה כדי להתערב במנגנונים האלה, באמת יכולה לפעול עליהם.

כך, בדיוק כשהחברה נכנסה לשלב פיתוח התרופות ששורף הרבה כסף, היא גם פגשה את התחום הכי חם בתעשיה, והצמיחה במחיר המניה אפשר לה לגייס כסף רב. באופן זה הזרים הציבור לקופתה כ-150 מיליון דולר בהנפקות שנים הבאות ועוד כ-32 הגיעו מן ההסכם עם BMS (שעל סיומו הודיעה קומפיוג'ן בשבוע שעבר). 

גישה חדשה שיש בה סיכון

אז איפה נמצאת קומפיוג'ן היום? יש לה מוצר ייחודי לגמרי משלה, COM701. יש לה מוצר שהיא גילתה במקביל לחברות האחרות (מוצר ה-TIGIT), והיא גם מאמינה מאוד ביעילות המוגברת של שילוב בין שני המוצרים הלאה, ובשילוב שלהם עם פתרונות סרטן נוספים.

ההסכם שנחתם עם BMS נועד לבדוק טיפול משולש כזה, של COM701, של מוצר TIGIT שפיתחה BMS (כי המוצר של קומפיוג'ן בקטגוריה זו עדיין לא היה מוכן לניסוי) ושל מוצר נוסף של BMS, שתרמה את התרופות שלה להסכם והשקיעה בחברה, בעוד קומפיוג'ן הייתה אחראית למימון הניסויים.

ההתלהבות ממוצרי TIGIT ובכלל מתחום הביוטק הובילה לנסיקה במניית קומפיוג'ן בשנת 2020, שתודלקה בהשקעה שביצעה קרן ARK של גורו ההשקעות קאת'י ווד, אשר הפכה לבעלת המניות הגדולה בקומפיוג'ן עם 10% מההון. 

אבל בדיוק תמונת מראה של אותן מגמות הקריסה את המניה בחזרה: בועה נוספת במניות הביוטק התפוצצה, תחום ה-TIGIT איבד התלהבות לאחר כישלון של חברת רוש הענקית במוצר מקטגוריה זו. 

כך, לאחר ששרפה כאמור 440 מיליון דולר מאז היווסדה (בעיקר על ניסויים קליניים וכוח-אדם איכותי) בקופתה של קומפיוג'ן נותרו כיום כ-100 מיליון דולר. החברה הפסיקה כעת את ההסכם עם BMS כדי לחסוך כסף בתקופה שצפויה להיות מאתגרת ברמה הפיננסית, אבל גם מסיבות אסטרטגיות. על רקע הירידה בעניין הכולל בתחום ה-TIGIT, והאמונה שלה בכך שהמוצר שלה בקטגוריה טוב משל החברות האחרות, היא רוצה לקדם את המוצרים שלה בעצמה, ובקטגוריות שבהן היא מאמינה שיש לה יכולת להוכיח את הערך הרב ביותר.

זו גישה שיש בה סיכון, היא לכאורה מחזירה את החברה שלב אחורה בתוכנית הניסויים הקליניים שלה. אבל, אם זו תצליח, הזכויות למוצרים יהיו בידי קומפיוג'ן, והיא תוכל לקדם אותם באופן שנראה לה הנכון ביותר, ללא תלות בקצב של חברה גדולה ובסדרי העדיפויות שלה.

בנוסף, לקומפיוג'ן יש מוצרים נוספים בשלב הפרה-קליני וגם את המוצר נשוא ההסכם של באייר, שנמצא בשלב I של הניסויים. "הקצב שבו באייר מקדמת את התרופה של קומפיוג'ן איטי לעומת מה שקורה היום בתחום הסרטן, אבל לא איטי ביחס לתקופה שבה היא התחילה", אומר גורם שמכיר את התחום. 

האם לאור ההתפתחויות בתחום הביג דאטה והביולוגיה החישובית בשנים האחרונות, המערכת של קומפיוג'ן מספקת לה עדיין יתרון תחרותי? לפי מקורות בענף "קומפיוג'ן תתקשה להשקיע את מה שדרוש במערכת, יחד עם ההשקעה המשמעותית בניסויים הקליניים בתקופה של צמצום". מאידך, "יש לה אנשי ביולוגיה חישובית מנוסים. כל השוק היה שמח לקחת את האנשים שלהם, אם במקרה הם היו מקצצים".

ומצד שני, מדובר בחברה הפועלת בתחום הביוטק, שכפי שכבר הוכיחה קומפיוג'ן בעבר גם ללא מוצר נמכר והכנסות מספיק שתראה "סימני נפט" בתחום הנכון. במקרה כזה העבר וההווה לא מעניינים, אלא רק העתיד.

קומפיוג'ן

תחום פעילות: פיתוח תרופות לסרטן על בסיס מערכת חישובית.

היסטוריה: החברה הוקמה ב-1993, הונפקה בנאסד"ק ב-2000, ונסחרת גם בתל אביב. בעלי המניות הגדולים בה הם קרן ארק (כ-10%) ו-nikko management (כ-8%). ד"ר ענת כהן-דייג מנהלת את החברה מ-2010, והובילה את שינוי האסטרטגיה האחרון בה.

נתונים: רשמה הכנסות מהסכמים עם חברות תרופות, בהיקף כולל של עשרות רבות של מיליוני דולרים, אך לא מתרופותיה. מעסיקה היום 70 עובדים. בקופת החברה 97 מיליון דולר נכון לסוף הרבעון השני.

עוד כתבות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"