גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי מסייע יותר לעולם, זה שמשקיע בקרן חברתית או זה שתורם לעמותה?

לכאורה, מה יכול להיות רע בהשקעה בקרנות חברתיות - תרומה למטרה טובה, שאף תשואה בצדה? הקרנות החברתיות הן הצלחה גדולה, אלא שבשורה התחתונה לא בטוח שהשפעתה של ההצלחה הזו כל כך חיובית ● הפקולטה, מאמרים של חוקרי הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב

הפקולטה לניהול.  מי מסייע יותר לעולם, זה שמשקיע בקרן חברתית או זה שתורם לעמותה? / צילום: Shutterstock
הפקולטה לניהול. מי מסייע יותר לעולם, זה שמשקיע בקרן חברתית או זה שתורם לעמותה? / צילום: Shutterstock

 

 

לפילנתרופיה יש מסורת ארוכה של תרומה לקידום עולם טוב יותר, שבמסגרתה תורמים אנשים פרטיים מזמנם ומכספם לטובת החברה, בדרך כלל באמצעות ארגוני צדקה, עמותות למען מטרות חברתיות ושאר ארגונים שוחרי טוב. בשנים האחרונות עולה קרנה של דרך נוספת להגדלת הרווחה החברתית: בתי השקעות מציעים לאנשים פרטיים לתרום דרך קרנות חברתיות.

הרעיון בבסיס קרן חברתית שכזו, המכונה קרן ESG, ראשי תיבות של סביבה, חברה וממשל (Environment, Society & Government), היא שהקרן משקיעה כספים רק בחברות שמועילות לסביבה ולחברה או לפחות אינן פוגעות בהן, ואשר עומדות בקריטריונים של משילות תאגידית. בתי השקעות משווקים אותן כהזדמנות להרוויח תשואות פיננסיות לצד השקעה במטרות חברתיות.

 

אפיק נוסף לעשיית טוב

אין ספק שמבחינה שיווקית קרנות ESG הן הצלחה גדולה, וצפוי שעד שנת 2025 נכסיהן יעמדו על כ-50 טריליון דולר. במחקר של Hartzmark & Sussman משנת 2019 מצא שאחרי שחברת Morningstar פרסמה מדד ESG של קרנות, אלה שדורגו בו גבוה חוו גידול בהשקעות, ואילו קרנות שדורגו בו נמוך חוו ירידה בהשקעות.

אבל כדי להעריך את ההשפעה הרחבה יותר של תרומתן לחברה, צריך לשאול כיצד השפיעה כניסתן של קרנות ESG על סך הכסף שהעביר הציבור להשגת מטרות חברתיות, כולל באמצעות תרומות.

מצד אחד, ציבור המשקיעים עשוי לתפוס השקעות ESG ותרומות כמוצרים משלימים, כך שמעתה יש אפיק נוסף לעשיית טוב, מעבר לערוץ התרומות שאותו יכולים לנצל משקיעים עם מודעות חברתית גבוהה. מחקר של Riedl & Smeets מ-2017 מצא כי אנשים שמושקעים בקרנות ESG תורמים יותר כסף מאנשים שמושקעים בקרנות רגילות.

מצג שני, ייתכן שהציבור תופס השקעות בקרנות ESG כתחליף לתרומות, ואף כחלופה מוצלחת, שהרי השקעות בקרנות ESG מניבות תשואות. אם אכן משקיעים תופסים השקעות בקרנות ESG כתחליף לתרומות, ייתכן והשקעות בקרנות ESG יבואו על חשבון תרומות.

במחקר שערכנו עם עמיתים מאוסטרליה, ושהתפרסם ב-2022 בכתב העת Management Science, בחנו את השפעתה של השקעה בקרן ESG על תרומות. במחקר זה ניטרנו את הפעילות של כ-10,000 משקיעים, באמצעות פלטפורמת השקעות אוסטרלית בשם Raiz Investment. אפליקציה לטלפון, שפונה בעיקר לדור המילניום, משקיעים צעירים עם תיקי השקעה יחסית קטנים.

פרופ' שי דנציגר / צילום: חן גלילי.

מצאנו שאחרי השקעה בקרן חברתית משקיעים תורמים פחות לארגוני צדקה, במיוחד לארגוני צדקה עם מטרות דומות לאלה של הקרן החברתית.

ב-2017 Raiz הוסיפו אפשרות להשקיע בקרן חברתית ESG. התברר שמשקיעים שתרמו למטרות חברתיות לפני שביצעו את ההשקעה בקרן החברתית, נטו לתרום פחות בהמשך, יחסית לקבוצות בקרה.

ממצא זה מראה שמשקיעים רואים בהשקעה חברתית תרומה, שבאה על חשבון תרומות לארגוני צדקה וארגונים חברתיים.

עם זאת, לצד הירידה בתרומות יש להביא בחשבון כי כ-79% מהמשקיעים בקרן החברתית כלל לא תרמו לפני כן לעמותות חברתיות, כך שככלל הקרן החברתית מושכת יותר אנשים לממן מטרות חברתיות.

מה עדיף, עמותה או קרן?

מורכב לכמת את סך ההשפעה של קרנות ESG על רווחה חברתית. מצד אחד, הממצאים שלנו מראים כי לאחר השקעה בקרן חברתית משקיעים מפחיתים את התרומות המסורתיות שלהם, לעמותות סביבתיות למשל.

אולם חשוב להבין שהשפעתו של שקל הנתרם לארגון סביבתי כמו למשל Green Peace, שונה מהשפעתו של שקל המושקע בקרנות ESG.

אמנם קרנות ESG משקיעות אך ורק בחברות עם טביעת רגל פחמנית נמוכה, אבל אינן משקיעות בהכרח בחברות בתחום האנרגיה המתחדשת, ואינן מפנות כל משאבים לחינוך הציבור או לשדלנות (לובי) לחקיקה פרו-סביבתית. מנגד, מאחר ש-79% מהמשקיעים במחקר שלנו לא תרמו כלל לפני ההשקעה שלהם ב-ESG, קרנות חברתיות משכנעות קהלים חדשים לתרום למטרות חברתיות.

פרופ' שי לוי / צילום: חן גלילי

במחקר אנו אומדים כי בשקלול כולל, שלוקח בחשבון גם את הירידה בתרומות וגם את גיוס המשקיעים החדשים שלא תרמו בכיוונים האלה לפני הצטרפותם לקרן, תהיה לקרנות ESG השפעה חיובית על החברה, רק אם שווי התרומה השנתית שלהן למטרות חברתיות גדולה מ-3.2% מהיתרה המושקעת.

זו כמובן תשואה לא טריוויאלית, ולפיכך לא ניתן לומר חד-משמעית כי השפעתן של קרנות ESG על החברה חיובית.

בכל מקרה, המגמה המסתמנת במחקר, לפיה משקיעים מחליפים את העמותות החברתיות בקרנות חברתיות, עשויה להיות הרת גורל מבחינתן של העמותות, שיאבדו מקור הכנסה משמעותי ויתקשו להמשיך לפעול.

מקורות נוספים:

An, J., Briley, D., Danziger, S., & Levi, S. (2022). The impact of social investments on charitable donations. Management Science , Articles in Advance, 1-11.

Hartzmark SM, Sussman AB (2019) Do investors value sustainability? A natural experiment examining ranking and fund flows. J. Finance. 74:2789-2837.

Riedl A, Smeets P (2017) Why do investors hold socially responsible mutual funds? J. Finance 72:2505-2550.

עוד כתבות

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח בוול סטריט ג'ורנל: ישראל באולטימטום לחמאס: עסקה תוך שבוע - או כניסה לרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נמשכות העליות בוול סטריט; נאסד"ק קופץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עולה ביותר מ-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם