גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה עושה פורנוגרפיה למוחות של בני נוער – ואיך להשאיר אותה מחוץ למכשירים שלהם

לבני נוער קשה יותר לשלוט בדחפים ולהסית את תשומת הלב, אך פסיכולוגים מזהירים הורים מלספר לילדים שלהם שפורנו יחריב להם את המוח ● חוקרים מאוני' אינדיאנה מעריכים שכ־80% מבני הנוער ראו פורנו וילדים רבים נחשפו לכך לפני גיל 10

קפיצות גבוהות יותר בדופמין המשתחרר במוחות של בני נוער לעומת מבוגרים / צילום: Shutterstock, GrAl
קפיצות גבוהות יותר בדופמין המשתחרר במוחות של בני נוער לעומת מבוגרים / צילום: Shutterstock, GrAl

בימים שלפני האינטרנט, בני נוער החביאו גיליונות של פלייבוי מתחת למיטה שלהם או הגניבו מבט לסרטים ששודרו בטלוויזיה בכבלים בשעות הלילה המאוחרות. היה אז היצע קטן של פורנוגרפיה, אפילו לילדים הסקרנים ביותר.

היום העולם הוא מקום אחר. הורים רבים מביעים את חששם מפני הקלות שבה ילדים מוצאים פורנוגרפיה באינטרנט. חוקרים של אוניברסיטת אינדיאנה העריכו בעקבות מחקר שנעשה שנה שעברה שכ־80% מבני הנוער בארה"ב ראו פורנו. ילדים רבים בארה"ב כבר נחשפו לפורנוגרפיה לפני גיל 10.

מה שמבדיל בין פורנו באינטרנט למגזינים המוחבאים האלה הוא שכמו כל כך הרבה ריגושים דיגיטליים אחרים, קיים היצע אינסופי, כל הזמן. דמיינו לעצמכם חנות ממתקים הפתוחה 24 שעות וילדים יכולים להאביס עצמם בסוכר מבלי שהוריהם יהיו שם כדי לעצור אותם. זה יהיה גרוע לבריאות הגוף שלהם. אז מה עלולה זמינות כזו גבוהה של פורנוגרפיה לעולל לנפש ולמוחם של בני הנוער?

בילי אייליש: "זה ממש הרס לי את המוח"

בעוד שניתן לומר הרבה על הדרכים בהן פורנוגרפיה משפיעה על התפתחות הקשרים והמיניות, המחקר האחרון הוא מבט הרבה יותר ממוקד בכימיה המוחית של ילדים. המחקר הראה שמוחותיהם של ילדים קטנים יותר מחווטים לחוות עונג לעומת מבוגרים, וכאשר הם מצפים לפעילות שתגרום להם הנאה, יש קפיצות גבוהות יותר בדופמין המשתחרר במוחות שלהם לעומת מבוגרים.

בגלל זה, חוקרים רבים מאמינים שאנשים צעירים פגיעים יותר לשימוש כפייתי בפורנוגרפיה, וזה בתורו עלול ליצור אצלם ציפיות לא מציאותיות לגבי מין. הזמרת בילי אייליש, כיום בת 20, דיברה על הרגל פורנוגרפיה שהחל בגיל 11, ואמרה "אני חושבת שזה ממש הרס לי את המוח".

בילי אייליש. הרגל פורנוגרפיה שהחל בגיל 11 / צילום: Shutterstock

פסיכולוגים אומרים שחשוב לדבר עם ילדים על פורנוגרפיה בלי לגרום להם לחוש בושה. חשיפה כלשהי לכך עשויה להיות חלק טבעי מההתפתחות, הם אומרים, ולא צריך לדחות פורנו באופן שיוצר טאבו. אבל הם כן ממליצים להשתמש בעזרים טכנולוגיים על מנת לצמצם את הסיכוי שילדים צעירים יותר יראו דברים שהם לא מוכנים לראות. בהמשך הכתבה אפרט כמה דרכים לעשות זאת.

ואלרי וון, מרצה לפסיכיאטריה באוניברסיטת קיימברידג', עשתה את המחקר הגדול הראשון על השפעת הפורנו על המוח ב־2014. היא וכמה עמיתים סרקו את מוחם של גברים צעירים שדיווחו על כך שיש להם הרגל כפייתי של צפייה בפורנו. כשהציגו בפניהם צילומים פורנוגרפיים, הפעילות המוחית של הגברים שיקפה פעילות מוחית של מכורים לסמים שהציגו בפניהם צילומים של סמים. חוקרים ראו שאיזור התגמול במוח פעיל יותר אצל גברים שהיו להם הרגלי צפייה כפייתיים בפורנו לעומת קבוצת ביקורת של גברים צעירים שהוצגו להם אותם צילומים.

זה סוג של מחקר שתמיד מציב שאלת הביצה והתרנגולת שהחוקרים עדיין לא יודעים להשיב עליה: האם השימוש המוגזם בפורנו גרם למוחות האלה להשתנות, או שלגברים המכורים יש מבנה מוח שהופך אותם למועדים יותר לצפייה כפייתית בפורנו?

ניתן לטעון שמרכזי התגמול במוח נדלקים בציפייה לכל דבר שמספק עונג - בין אם מדובר בגביע גלידה, משחק מחשב או צילומים בעלי אופי מיני. המחקר של וון ניסה לעקוף את זה בכך שהוצגו לגברים גם דימויים של כסף ושל תחומי ספורט מרגשים כמו צניחה חופשית. המוחות שלהם לא נדלקו באותה מידה מול הדימויים האלה.

ישנן הקבלות בין פורנו וטיקטוק

ישנם כמה מקבילים לשימוש בטיקטוק. מחקר על הרגלי הטיקטוק של תלמידי מכללות סיניים גילה שהמלצות הסרטונים המותאמות אישית של הפלטפורמה מגרים את איזורי התגמול במוח יותר מאשר סרטונים בעלי עניין כללי המוצגים למשתמשים חדשים. לכמה מהתלמידים היה קשה להסית את תשומת ליבם מהסרטונים. דוברת של טיקטוק אמרה  שהחברה רוצה שנערים ונערות צעירים יפתחו הרגלים דיגיטליים חיוביים, ועשתה כמה שינויים שנועדו להפחית שימוש מוגזם באפליקציה, למשל תזכורות בתוך האפליקציה המציעות למשתמשים לעשות הפסקה.

מסיבות משפטיות ואתיות, לחוקרים לרוב אסור לבצע סריקות מוח של אנשים מתחת לגיל 18, והם לא יכולים להראות להם פורנוגרפיה, אבל הם יכולים להבין איך ממצאים הנרשמים אצל מבוגרים צעירים נוגעים גם לבני נוער שהם צעירים בכמה שנים.

המשתתפים הצעירים יותר במחקר של וון הראו פעילות רבה יותר במרכזי התגמול של המוח לעומת משתתפים מבוגרים יותר, כשהראו להם פורנוגרפיה. אלה שהיו להם הרגלי צפייה כפייתיים בפורנו דיווחו על כך שראו לראשונה פורנו באינטרנט בגיל 13, בהשוואה לחברי קבוצת הביקורת, שבממוצע ראו פורנו לראשונה בגיל 17.

המרכז הרגשי במוח מתפתח מהר יותר מהחלק במוח השולט על דחפים. בדיקה שעשו החוקרים על ההשפעה של פורנוגרפיה אינטרנטית על נערים, שנערכה על ידי חוקרים בכמה אוניברסיטאות, הגיעה למסקנה שהפער עוזר להסביר למה לבני נוער חסרה הבגרות "לדכא דחפים מיניים, מחשבות והתנהגויות שהם תוצאה של תוכן פורנוגרפי".

ניקול פראוז, עוזרת מחקר באוניברסיטת קליפורניה, לוס אנג'לס, ופסיכולוגית ברישיון, אמרה שהיא יותר מוטרדת לגבי מה שהורים ודמויות בעלות סמכות אומרות לילדים על פורנוגרפיה. לאחרונה היא עשתה סקר בין גברים צעירים שהיו בתוכניות להיגמלות מפורנוגרפיה ונפלו חזרה להתמכרות. כמעט 30% מתוך 228 אנשים שענו לסקר דיווחו על רגשות אובדניים אחר כך; רבים נוספים אומרים שחשו בושה בגלל המסרים החברתיים על כך שפורנו הוא רע.

"אם נבלום שיחות ונאמר 'אל תצפו בפורנו, ואם כן, זו התמכרות שתרקיב לכם את המוח', זה מפחיד", אמרה. "חלק מהדרך בה המסר מועבר גורמת לו להיות חמור יותר".

Common Sense Media, עמותה המדרגת את התוכן הדיגיטלי של ילדים, מתכננת לעשות סקר בין בני נוער על השאלה מתי נחשפו לראשונה לפורנו, כל כמה זמן הם צופים בתכנים כאלה ואיך ההורים שלהם מדברים איתם לגבי פורנוגרפיה. הארגון מתכוון לפרסם את ממצאיו בהמשך השנה הזו.

איך לחסום פורנו במכשירים של הילדים שלכם

קיימות דרכים לסנן פורנוגרפיה וסוגי תוכן אחרים מרשתות ביתיות על ידי שימוש בראוטר ביתי או מכשיר כמו Circle. אפליקציות כמו Canopy ו־Bark יכולות לעזור על ידי חסימת צילומים בעלי תוכן חושפני או סינון תוכן, תמורת תשלום. ראשית, תתחילו בהגבלת תוכן בעזרת הכלים המובנים במכשירים של הילדים שלכם.

אפל: אייפון, אייפד ואייפוד טאצ'. במכשיר של הילד, לכו להגדרות, ושם בחרו "זמן מסך". צרו סיסמה כך שרק אתם תוכלו לשנות הגדרות. שנית, בחרו "הגבלות תוכן ופרטיות". משם, לחצו על "מגבלות" ושם בחרו "הגבלות תוכן". בחירת "הגבלת אתרים למבוגרים" תגביל את כמות הפורנו וכל תוכן אחר שעלול להיות בלתי ראוי. בחירה ב"אתרים מורשים בלבד" מצריכה רשימה, ורק האתרים שברשימה יהיו פתוחים לילדים שלכם (קיימת רשימה מוכנה מראש שכוללת את האתרים PBS Kids ודיסני).

ב"הגבלות תוכן" אתם יכולים לקבוע גם גיל מתאים לסרטים וסדרות, ולבחור האם לאפשר ספרים, מוזיקה, פודקסטים וחדשות שיש בהם תוכן למבוגרים. רוב הדברים האלה נוגעים לאפליקציות התוכן הנשלטות על ידי אפל. נטפליקס, דיסני+, ספוטיפיי וכן אפליקציות סטרימינג אחרות כוללות כלים משלהן על מנת לקבוע אם תוכן מוגבל בגיל יהיה זמין או לא.

על מנת להשתמש במכשיר אפל שלכם כדי לקבוע מגבלות לכל מכשירי אפל שבידי הילדים שלכם, הדליקו את "שיתוף משפחתי" ואז חפשו את שמותיהם בהגדרות "זמן מסך" שלכם.

גוגל: כרום בוק וטלפונים של אנדרואיד, וכן אמזון. האפליקציה של גוגל קישור משפחתי (Family Link), לאנדרואיד ו־iOS מאפשרת להורים ליצור ולנהל חשבונות גוגל לילדים מתחת לגיל 13. היא תעזור לכם לקבוע מגבלות תוכן על אפליקציות מרכזיות באנדרואיד ובכרום בוק, החל בדפדפן האינטרנט כרום. אתם יכולים להשתמש באפליקציה גם כדי להרשות גישה לאתרים ספציפיים.

הורים יכולים גם לאשר או לחסום אפליקציות שהילדים שלהם רוצים להוריד מהחנות של גוגל, על ידי מעבר לחנות ובחירת הגדרות > משפחה > בקרת הורים.

עדכון מהעת האחרונה לאפליקציה העיקרית של החברה, מנוע החיפוש גוגל, מקל על אנשים שיש להם מכשירי אנדרואיד לסנן פורנוגרפיה מתוצאות החיפוש. בהגדרות האפליקציה, תעשו חיפוש על "הסתר תוצאות חיפוש למבוגרים".

הטאבלטים של אמזון מדגם Fire, המריצים גרסה של אנדרואיד, ניתנים להגבלה לתוכן מותאם לגיל ואתרים מותאמי גיל על ידי כניסה להגדרות > בקרת הורים במכשירים. אתם גם יכולים ליצור פרופיל Amazon Kids לילד שלכם ולשלוט על הפרופיל מלוח הבקרה להורים.

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

ירידות בתל אביב; אי.בי.אי השלימה את רכישת קרנות הנאמנות של פסגות

ההתחממות בצפון ופסימיות לגבי עסקת החטופים? מדד הבנקים יורד ב-1.5% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס מזנקות ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה מזנקת ב-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

"מציאות אבסורדית": מה הסיכוי לצווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטעמה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה