גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכסף חוזר אל התיקים: זינוק של 17% בכספים הנמצאים בניהול השקעות

לראשונה לאחר שנים רבות ניכרת צמיחה ממשית בתעשיית ניהול תיקי השקעות - שבעשור האחרון הציגה צמיחה פושרת ביותר שפיגרה אחרי מה שהתחייב מהתשואות ● מנתונים שפרסמה בימים אלה רשות ני"ע עולה, כי בסך הכול ניהלה התעשייה בסוף השנה שעברה כ-351 מיליארד שקל, עלייה יוצאת דופן לעומת סוף 2020 ● כתבה ראשונה מתוך שתיים

הכסף חוזר אל התיקים / צילום: Shutterstock
הכסף חוזר אל התיקים / צילום: Shutterstock

הכותב הוא מבעלי בית ההשקעות מיטב דש, שבו מנוהלות, בין השאר, גם קרנות נאמנות. אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק

מאז שנת 2014 נוהגת רשות ניירות ערך לפרסם אחת לשנה נתונים בדבר פעילות חברות בעלות רישיון לניהול תיקי השקעות. הפרסום הזה נדרש מכיוון שבניגוד לתעשיית קרנות הנאמנות, שהיא שקופה ונתוניה מתפרסמים מדי יום ו/או אחת לחודש (תלוי באופי הנתונים), הרי שתעשיית ניהול התיקים הרבה יותר רחוקה מהעין הציבורית.

הדוח האחרון של רשות ני"ע, שפורסם בימים האחרונים, ודן מטבע הדברים בנתונים מלפני המפולת האחרונה בשווקים, מלמד כמה דברים מעניינים על ההתפתחות של התעשייה הזו בשנה האחרונה, כולל השוואה לשנים קודמות. נצלול אל הנתונים ונסביר את משמעותם.

19 - הוא מספר החברות המוגדרות "גדולות", לפי קריטריונים של היקף נכסים מנוהל אך גם מספר לקוחות. חברות אלו מנהלות 269 מיליארד שקל, שהם כ-83% מהנכסים המנוהלים בתעשייה, עלייה של כ-10% לעומת 245 מיליארד שקל ב-2020.

לפי הדוח 11 מבין ה-19 מנהלות יותר מ-5 מיליארד שקל, כל אחת עבור יותר מ-1,000 לקוחות, שש מנהלות אומנם פחות מ-5 מיליארד שקל, אבל עבור יותר מ-1,000 לקוחות, ושתיים שעמדו בחלק מהקריטריונים האלה, ולא חלפו מאז שלוש שנים, אבל כיום מנהלות פחות מ-5 מיליארד שקל ועבור פחות מ-1,000 לקוחות כל אחת. מספרן של החברות המוגדרות כגדולות נותר יציב במשך כל השנים האחרונות.

סך הנכסים המנוהלים במסגרת ניהול תיקי השקעות, ב-123 חברות, עומד נכון לסוף 2021 על 351 מיליארד שקל, זינוק יוצא דופן של 17% לעומת שנה קודמת (300 מיליארד שקל). בשנים האחרונות היקף נכסי התעשייה היה סטטי - בתחום שבין 260 ל-300 מיליארד שקל. סטטיות במקרה זה פירושה נסיגה, שכן התשואות שהפיקו תיקי השקעות בשנים האחרונות עמדו על ממוצע של כ-4% עד 5% בשנה.

בסך הכול יצאו בשנים האחרונות כמה עשרות מיליארדי שקלים מתיקים מנוהלים לכמה כיוונים. הראשון הוא הנדל"ן כמובן, אבל חלק מכספי הלקוחות פנה גם למכשירי השקעה חלופיים: פוליסות פיננסיות, תיקון 190 (תיקון חקיקתי שנותן יתרונות מיסויים לחוסך לפנסיה), קופות גמל להשקעה, IRA (ניהול אישי של קרנות הפנסיה), קרנות נדל"ן, קרנות להלוואות, קרנות גידור וכו'.

לעומת זאת, התשואה הממוצעת בשנת 2021 (של כל תיקי ההשקעות של פרטיים, תאגידים ומוסדיים בכל פרופילי ההשקעה) עמדה להערכתנו על כ-11%, כך שהקפיצה בנכסים (כ-17%) מייצגת, לראשונה זה שנים, כניסה מהותית של לקוחות ושל כספים לתעשייה.

9% היה שיעור הגידול הרב-שנתי של התעשייה הזו, כאשר בוחנים אותה בפרספקטיבה של 17 השנים האחרונות, 2004 עד 2020.

הגידול ארוך-הטווח של התעשייה במונחי הנכסים תאם הרבה שנים את מגמת הגידול בסך הנכסים הפיננסיים של הציבור, והוא נבע בראש ובראשונה מהתשואה החיובית שהפיקו תיקי ההשקעות בכל השנים מאז 2004, למעט, כמובן, 2008, ובמידת מה גם 2011 ו-2018. עם זאת, עיקר הצמיחה הושגה עד וכולל שנת 2010 גם הודות לכניסת קופות גמל מפעליות והוסטינגים למסגרת של ניהול תיקי השקעות, בעקבת רפורמת בכר.

ואולם, בשנים האחרונות הצמיחה נחלשה מאוד. בעשר השנים האחרונות שמסוף 2010 עד סוף 2020 עומדת הצמיחה על שיעור מצטבר של כ-29% בלבד, או כ-2.5% בממוצע שנתי, ולעובדה זו יש, כאמור, קשר הדוק ליציאת הכספים לנדל"ן ולהשקעות אלטרנטיביות.

שיעור ההצטרפות של הציבור לשירות הזה היה נמוך: מספר הלקוחות בשנת 2004 עמד, על פי האומדן שערכנו אז במיטב, על 40 אלף, וכיום מגיע מספרם, להערכתנו, קרוב ל-75 אלף.

חשוב להדגיש, שמספר הלקוחות שנכלל בדו"ח רשות ני"ע, ועומד על כ-88 אלף לקוחות, מתייחס לתיקי השקעות, ובפועל יש לא מעט לקוחות (פרטיים ותאגידיים) שמנהלים יותר מתיק השקעות אחד אצל אותו מנהל תיקי השקעות, או בכמה בתי השקעות ("תיקי תחרות"). בפועל, מספר הלקוחות כנראה ירד בשנים האחרונות עד 2020, ואילו בשנה החולפת הוא גדל. חלק מההצטרפות של לקוחות חדשים ניתן לייחס ללקוחות שהצטרפו לניהול בסגנון דיגיטלי.

 

המח"מ של לקוח בחברה לניהול תיקים

ממצאים מעניינים במיוחד בדוח מתייחסים לשיעור ההצטרפות והעזיבה של לקוחות בניהול תיקים. נתונים אלה יש בהם כדי ללמד על שיעור התחלופה של לקוחות החברות לניהול תיקים, אבל במגבלות שונות, שכן הצטרפות יכולה להיות של לקוח חדש, שעד כה לא ניהל תיק השקעות באמצעות חברה לניהול תיקי השקעות, או שהיא מייצגת פשוט מעבר - נטישה של חברה אחת לטובת חברה אחרת.

בתעשיית ניהול תיקי ההשקעות נהוג לומר שהמח"מ הממוצע של לקוח נע סביב 4-5 שנים. בכל מקרה, זו תקופה ארוכה הרבה יותר משיעור התחלופה בתעשיית קרנות הנאמנות, שם מקובל לומר שתקופת ההחזקה של לקוח בקרן נאמנות אקטיבית ספציפית נעה סביב כמה חודשים.

הסיבה העיקרית לפער הזה נובעת מכך שבניהול תיקי השקעות קיים קשר ישיר בין החברה, ובאופן אישי - בין מנהל השקעות ו/או מנהל הקשר עם הלקוח ובין הלקוח, בעוד שכאשר מדובר בקרן נאמנות, החברה המנהלת כלל לא מכירה את הלקוח, והשליטה על החלטותיו מצויה בידיו או בידי היועץ הבנקאי המלווה אותו.

על פי הדוח שפרסמה רשות ניירות ערך, מספר המצטרפים לשירות ניהול תיקים היה גדול בהרבה ממספר העוזבים את השירות. זאת, אחרי שנים רבות שבהן מספר המצטרפים ומספר העוזבים היה דומה. בשנת 2021, לעומת זאת, נרשמה הצטרפות נטו של כ-9,700 לקוחות חדשים. אנחנו מעריכים שכרבע מהם הם לקוחות שהצטרפו לניהול תיק דיגיטלי. הדבר ניכר בגידול העצום של כ-3,600 לקוחות "קטנים", בסכומים של עד 100 אלף שקל. מצד שני, נרשם גם גידול ניכר של יותר מ-5,200 לקוחות "מיליונרים" עם סכומים של יותר ממיליון שקל.

הקורונה כמעט לא הגדילה את נטישת הכספים

תובנות אלה עמדו למבחן כבר במשבר הקורונה. ואכן, תעשיית קרנות הנאמנות פדתה במרץ 2020 סכום עתק של כ-42 מיליארד שקל, שהיווה כ-12% מנכסי התעשייה באותה עת. לעומת זאת, שיעור הנטישה מהשירות של ניהול תיקי השקעות היה נמוך בהרבה, והוא מוערך בלא יותר מ-2%, רק מעט יותר משיעור הנטישה הרגיל בימים כתיקונם, עקב חוסר שביעות רצון או צורך בכסף.

יתרה מזו: יציאת הכספים מקרנות הנאמנות היא נטו, כלומר, יציאת כספים בקיזוז כניסות כספים, ואילו נתוני היציאה מניהול התיקים הם ברוטו. זה פועל גם, כמובן, בכיוון ההפוך, כאשר העליות חוזרות לשווקים.

גם מאז תחילת השנה הנוכחית ועד סוף מאי, תעשיית הקרנות המסורתית פדתה כ-9.3 מיליארד שקל, המהווים כ-2.3% מנכסיה בתחילת השנה, בעוד שבתעשיית ניהול התיקים נרשמה יציאת כספים זניחה.

עוד עולה מהנתונים, כי רוב הכסף, כ-60%, מנוהל עבור לקוחות פרטיים ותאגידים: חברות ממשלתיות, רשויות מקומיות, חברות עסקיות, מלכ"רים, קיבוצים וכו', ואילו כ-40% עבור קופות גמל (מפעליות), קרנות פנסיה, חברות ביטוח ובתי השקעות (פוליסות פיננסיות) וקרנות נאמנות (הוסטינגים), בדיוק כמו בסוף 2020.

ריכוזיות: עשר החברות הגדולות ביותר מנהלות יחד כ-148 מיליארד שקל, שהם כ-70% מהנכסים המנוהלים עבור לקוחות שאינם מוסדיים, וארבע חברות מנהלות תיקים עבור כ-37% ממספר הלקוחות הכולל של התעשייה. לכאורה, רמת ריכוזיות גבוהה, אבל בפועל התעשייה הזו מתאפיינת ברמת תחרות גבוהה ביותר, וכל לקוח יכול למצוא את מבוקשו על פי העדפותיו - ניהול תיק השקעות בחברה גדולה/בינונית/קטנה. לשם השוואה, בתעשיית קרנות הנאמנות מנוהלים 90% צמהכספים בידי עשר החברות הגדולות.

התחרות החריפה מתנהלת לא רק בתוך התעשייה, אלא, כאמור, גם מול מוצרים אלטרנטיביים, כלומר, גם מול מוצרים שמחוץ לתעשייה. תחרות זו התבטאה בעשור האחרון בירידה של ממש בדמי הניהול המקובלים בתעשייה.

חברות ניהול תיקים שאינן מוגדרות כגדולות צמחו השנה בשיעור ניכר, ומניהול של 55 מיליארד שקל ב-2020, הן הגיעו ל-82 מיליארד שקל בסוף 2021. זו תוספת של 27 מיליארד שקל לעומת תוספת של 24 מיליארד שקל לחברות המוגדרות כגדולות.

לשם השוואה, עשר החברות הגדולות בניהול קרנות נאמנות (אקטיביות מסורתיות) מנהלות כיום כ-153 מיליארד שקל, המהווים כ- 80% מנכסי הקרנות, ואם נתייחס לכלל התעשייה - שכוללת גם קרנות אקטיביות כספיות וגם קרנות פסיביות (מחקות וסל) - אזי נתח השוק של עשרת הגופים הגדולים מגיע ל-90%.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

משפחות החטופים / צילום: Paulina Patimer

משפחות החטופים בדרישה לפגישה דחופה עם רה"מ

מטה משפחות החטופים בדרישה לפגישה דחופה עם ראש הממשלה: "כבר מחר, על מנת לקבל עדכון על מצב העסקה הנידונה" ● מטולה: ארבע פגיעות ישירות בבית פרטי • טיל נ"ט נורה לעבר משאית עופות סמוך למושב רמות נפתלי בגליל העליון - ללא נפגעים • שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן נחת בישראל ● עדכונים שוטפים

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

המסחר בתל אביב צפוי להפתח במגמה מעורבת ● בעקבות המגעים לשחרור חטופים, השקל התחזק בכ־2% מול הדולר ● המדדים המרכזיים בישראל ובארה"ב סגרו את החודש עם ירידות של כ-4% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס ●  גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?