גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מושאי סיקור או גופים פוליטיים לא אמורים להעניק פרסים לעיתונאים

דרכנו היא תנועה פוליטית, מטרותיה בהתאם, ויו"ר ועדת הבחירות לשעבר חנן מלצר הוציא נגדה צו מניעה קבוע בגלל שהיא "נועדה להביא להחלפת הממשלה בישראל" • לכן, הענקת פרסי "אבירי התקשורת החופשית" לעיתונאים - כולל לכתבי גלובס - לא הייתה אמורה להתקיים

תנועת דרכנו. אי אפשר להתכחש לכך שהיא פוליטית / צילום: שלומי יוסף
תנועת דרכנו. אי אפשר להתכחש לכך שהיא פוליטית / צילום: שלומי יוסף

אנסה ללכת ברחבי שדה המוקשים הזה בזהירות המתבקשת. אם בטעות אפעיל מוקש עם מקלדתי, סליחה מראש - ויהי זכרי ברוך. השבוע חילקה תנועת "דרכנו" פרסים לעיתונאים, "אבירי התקשורת החופשית". בין הזוכים נמנים גם עיתונאים שכותבים בגלובס, אני מברך אותם על זכייתם ושמח בשמחתם ועיני, חלילה, לא צרה בהם ובהישגיהם. עמדתי העקרונית - בלי קשר לזהות מקבלי הפרס בשנה זו או אחרת - היא כי מושאי סיקור או גופים פוליטיים לא אמורים להעניק פרסים לעיתונאים.

בעיניי, מדובר באבסורד שזועק לשמיים. יאיא פינק משמש כמנכ"ל תנועת דרכנו, שמפעילה את ערוץ החדשות "דמוקרט טי.וי". דרכנו היא תנועה פוליטית. פינק הוא אדם פוליטי. באפריל 2019, יו"ר ועדת הבחירות דאז חנן מלצר הוציא צו מניעה קבוע נגד תנועת דרכנו. מלצר כתב כי "מחומר הראיות שהוצג לי ומהחקירות שנוהלו בפניי, עלה כי פעילותה של דרכנו נועדה להביא להחלפת הממשלה בישראל". לדבריו, היא עושה זאת "על ידי הקמת ותיחזוק מאגר מידע של תומכים במטרותיה של דרכנו, פנייה לבוחרים במישרין ובאמצעות מודעות פרסום, והכל למטרת החלפת הממשלה הקיימת בבחירות".

זו זכותה של דרכנו לרצות להחליף את שלטון הליכוד, אך עליה לעשות זאת על פי הדין. אולם, דרכנו היא תנועה פוליטית, ויש לה מטרות פוליטיות. העומד בראשה הוא אדם פוליטי. פינק שימש בעבר כראש המטה של שלי יחימוביץ, עת כיהנה כיושבת ראש האופוזיציה. בבחירות לכנסת ה-22, הוא אף התמודד ברשימת מפלגת העבודה. רגע לאחר שקרא להתפקד למפלגה ונחל תבוסה, ערק פינק לרשימת המחנה הדמוקרטי של אהוד ברק - אך לא נבחר לכנסת.

יאיא פינק אדם פוליטי בכל רמ"ח איבריו

נראה כי כל אדם שעוקב אחר פרסומי פינק יכול להבין שהוא אדם פוליטי בכל רמ"ח איבריו ושס"ה גידיו. זו כמובן זכותו, אבל כאשר גוף פוליטי מקים כלי תקשורת - זו אינה חגיגה לעיתונות. כאשר כלי תקשורת פועל מטעם עמותה פוליטית, גם אם היא לא בהכרח מזוהה פרסונלית - זו לא ברכה לעולם התקשורת הישראלי המתבוסס בבוץ. כאשר הגוף הפוליטי הזה מעניק פרסים לעיתונאים במסגרת כנס, וקורא להם "אבירי התקשורת החופשית" - דומני שגם ידידי ג'ורג' אורוול חש במבוכה בקברו. תחשבו כי הליכוד היה מעניק פרס לעיתונאים וקורא להם "אבירי התקשורת החופשית". היכן האבירות? ומה חופשי בתקשורת הזו?

דרכנו לא מתאמצת להסתיר את תמיכתה בממשלה הנוכחית. היא מנהלת עבורה קמפיין אינטנסיבי. מלכתחילה, היא ניהלה קמפיין להחלפת הליכוד, בהמשך עודדה את הקמת הממשלה - ומאז דואגת לקמפיין יחסי ציבור לממשלה ולקמפיין השחרה לאופוזיציה, בין השאר באמצעות כלי התקשורת "החופשי" דמוקרט טי.וי.

יום לפני חלוקת פרסי אבירי התקשורת החופשית, נכתב בדף הפייסבוק של דרכנו: "ככה נראית ממשלה שעובדת בשבילנו!... למדינה מורכבת - טוב שיש ממשלה מורכבת".
בפרסום אחר היה מניפסט של פרופ' למדע המדינה: "שנה לממשלת השינוי וההצלה הלאומית. עם כל בעיותיה, ההישגים שלה רבים ביותר ובתולדות מדינת ישראל היו מעט מאוד ממשלות שבמשך פרק זמן קצר השיגו כה הרבה. צריך לומר לבנט וללפיד, וגם לגנץ, ליברמן, סער, עבאס, מיכאלי והורוביץ בפה מלא: כל הכבוד!! תזכו למצוות ומעשים טובים!!"

תנועה שהקימה לעצמה זרוע תקשורתית

אלו דוגמאות טריות, אך מייצגות. דרכנו היא גוף פוליטי שהקים לעצמו זרוע תקשורתית, כאשר בציניות הוא מכנה את הזרוע הזו "תקשורת חופשית". דמוקרט טי.וי הוא כלי תקשורת חופשי, כמו שידורי התעמולה ז"ל של הליכוד טי.וי. כחלק מניסיונה להתנחל בלבבות, מחלקת דרכנו פרסים לעיתונאים. כך התנועה מחבקת אותם חיבוק דב. באמצעות זאת, היא מקבלת לגיטימציה בעזרת העיתונאים וכלי התקשורת שבהם עובדים העיתונאים שאף מתהדרים בפרס זה, וכך גם נוצר אפקט מצנן של ביקורת על הגוף הזה. לא נעים לבקר גוף שחילק לך פרס. לא בטוח שתרצה לבקר גוף שייתכן כי יעניק לך פרס בשנה הבאה.

דרכנו לא המציאה את השיטה, ואפילו לא את תואר האבירות. קדמה לה, למשל, התנועה לאיכות השלטון. עמותה זו מעניקה מדי שנה פרסים לעיתונאים, סליחה: לאבירי איכות השלטון. היא מעניקה גם לשופטים. סליחה, אני מתקן שוב: לאבירי איכות השלטון. עמותה שמנהלת מאבקים ציבוריים ומשפטיים, מעניקה מדי שנה "אותות" לעיתונאים שמסקרים אותה מדי יום. זה נשמע לכם נורמלי? תיזכרו שוב בתנועת הליכוד. נראה לכם הגיוני שהיא תחלק תארי אבירות לעיתונאים? לי זה נשמע כמו טרללת מוחלטת, וכך בדיוק גם כשמדובר על התנועה לאיכות השלטון שמעניקה פרסים לכתבים ולעיתונאים ככלל, ולעיתונאים מתחום המשפט שמסקרים את התנועה הזו בפרט.

אם לא די בכך, התנועה לאיכות השלטון מחלקת תארי אבירות גם לשופטים שדנו בעניינה - אף שהיא מופיעה בבית המשפט העליון. יש לכבוד השופטים קטגוריה מיוחדת "הרשות השופטת", ורשימת שופטי העליון שזכו לתואר האבירות ארוכה. לאור העובדה כי מכהנים כיום רק 15 שופטים בעליון, ומשום שמדי שנה מחולק התואר בטקס רב רושם ופרסום - סיכויי שופטינו לזכות בתואר גבוהים. אולם לא רק שופטים זכו בפרס, אלא גם המשנה ליועמ"ש. כך גם שורה ארוכה של חברי כנסת ושרים, אנשי צבא וביטחון ועוד. איני מטיל פקפוק בהגינות וביושרה של אף אחד מממקבלי אות האבירות, אבל אני מודה שהעניין נראה לי הזוי לגמרי.

עיתונאים לא אמורים לקבל פרסים או תארים מגורמים שלטוניים, ולא מעמותות שבאות איתם במגע. כך גם שופטים ואנשי ציבור. גם פרס סוקולוב, שזוכה ליראת כבוד כאילו הוא לפחות פרס נובל במדעים מדויקים, מחולק על ידי עיריית תל אביב. מה לנו ולזה? למה שעיתונאי ירצה לקבל פרס שמוענק על ידי עירייה?

התואר הנכבד של עיתונאי מגיע מציבור קוראיו

דומני כי התואר הנכבד ביותר שעיתונאי יכול לקבל מגיע מציבור קוראיו, שומעיו או צופיו. העיתונאי לא נמדד לפי קליקה סגורה שמעניקה פרסים אחד לשני מדי שנה (פעילות לשעות הפנאי: תבדקו מתי לאחרונה עיתונאי בעל אוריינטציה ימנית קיבל את פרס סוקולוב. ספוילר: הוא מזמן איננו בין החיים). האותות, הפרסים, התארים ותו התקן צריכים, כאמור, להינתן על ידי השומעים והקוראים.

בעבר, הרב אליעזר מלמד כתב דברים מעניינים לאחר עימות מתוקשר שהיה לו עם שר הביטחון דאז אהוד ברק. לדבריו, "אם שר הביטחון היה דורש שאחתום על פסוק 'שמע ישראל' או שיוטלו עליי סנקציות, לא הייתי חותם. מפני שאין ראוי לאדם לחתום על עמדה תורנית מתוך כפייה ולחץ". לא ניכנס לפולמוס בעקבות מה הרב מלמד כתב את דבריו, אך אני מעוניין לגזור מדבריו את העיקרון: סמכות תורנית לא צריכה להכפיף את עמדותיה הלגיטימיות בפני שר כזה או אחר. הערבוב בין השררה לבין הרבנות, בדרך כלל, איננו בריא לאף אחד. גם חלוקת תארי כבוד על ידי גופים פוליטיים או עמותות לעיתונאים שמסקרים את פועלם איננו בריא: לא לעיתונאים שמקבלים תואר שאיננו מכבד את עצמם, ולא למעניקי התואר שנראים כמשחדים את מושאי הסיקור. העובדה כי יאיא פינק עבר ממפלגה פוליטית לכלי התקשורת של דרכנו, רק ממחישה את הבעייתיות בדלתות המסתובבות ובחלוקת התארים הללו. ושוב, אחזור על דברי הפתיחה, אין בדבריי הקטנה או זלזול באף אחד מן העיתונאים והאישים שזכו בפרס. דיברתי רק על העיקרון ועל השעטנז בין המסקר לבין המסוקר.

עוד כתבות

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח