גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המס על רכב חשמלי יעלה בשנה הבאה: מה "שכחו" באוצר לקחת בחשבון

המס על הרכב החשמלי צפוי להכפיל את עצמו כבר בשנה הבאה • אלא שתוכנית המס של האוצר גובשה ב־2019 ולא התחשבה בשינויים המטלטלים של שוק הרכב החשמלי, כמו עליית מחירי סוללות הליתיום • בעקבות התוכנית, הצמיחה של שוק הרכב החשמלי בישראל צפויה להיבלם

הטענת רכב חשמלי / צילום: Shutterstock, guteksk7
הטענת רכב חשמלי / צילום: Shutterstock, guteksk7

בדצמבר 2019 פרסמה רשות המסים מתווה חדש להעלאת מס הקנייה על כלי רכב היברידיים וחשמליים. כמו רפורמות אחרות בתחום הרכב שגובשו בשני העשורים האחרונים, גם המתווה הנוכחי עוצב ב"שיטת הסלאמי" הידועה - החלה הדרגתית של גזירת המס בין 2020 ל-2025 כדי שהציבור לא ירד לעומקו של הנושא, ויקים קול זעקה.

ואכן, הרפורמה עברה מתחת למסכי הרדאר הציבוריים, ועד כה היא גם מילאה בהצלחה את הייעוד הלא מוצהר שלה - הגדלת הכנסות המדינה ממיסוי רכב. אולם על הדרך, היא צפויה לפגוע באופן משמעותי גם בכמה הישגים סביבתיים חשובים שרשם שוק הרכב הישראלי בעשור האחרון, ובעיקר בהמשך המעבר ההמוני מרכב מזהם לרכב "ירוק".

בעקבות הרפורמה, ההיברידיות כבר ספגו מכה אנושה, מכוניות הפלאג-אין איבדו במהירות את האטרקטיביות שלהן, והחל מינואר 2023 שוק הרכב החשמלי ימצא את עצמו על הכוונת של האוצר, כשבשלב הראשון יועלה מס הקנייה מ-10% ל-20% במקביל להפחתת תקרת המס.

 

שינויים בלתי צפויים שהשפיעו על שוק הרכב

התוכנית להעלאת מס הקנייה על רכב חשמלי גובשה בשלהי העשור הקודם על בסיס מספר הנחות יסוד שאינן רלוונטיות כבר בימים אלה. בשנת 2019 משרד האנרגיה פרסם מסמך שמפרט את יעדי המשק עליו הוא אחראי, כשההנחה הבסיסית בו הייתה שמחירי הסוללות ילכו וירדו במהירות החל משנת 2023, ואיתן גם עלויות הייצור והרכישה הגבוהות של הרכב החשמלי.

בין השאר, במסמך נכתב: "בעוד שרכב חשמלי ממוצע יקר כיום בכ-10 אלפים דולר מרכב בנזין, עד שנת 2025 ישנו צפי לירידת מחירים משמעותית, בעיקר בשל הוזלת עלות הסוללות, שתביא לשוויון בין מחירי כלי הרכב לפני מס. לאחר 2025 יפתח פער לטובת הרכב החשמלי, תודות להמשך ירידת עלות הסוללות".

באותה העת, מתכנני הרפורמה לא יכלו לחזות את הקפיצה האדירה בביקוש לרכב חשמלי ולסוללות הליתיום (עלייה של 680% בשלושת הרבעונים האחרונים) שהתרחשה בעקבות הקורונה. כך גם היה קשה לצפות את העלייה החדה במחירי הדלק וחומרי גלם נוספים, לצד הנסיקה במחירים התובלה הימית. כל זאת מבלי להזכיר את משבר השבבים, שמשבש יותר משנה את הייצור והאספקה הגלובליים של תעשיית הרכב בכללותה.

התוצאות של ההתפתחויות הללו שינו במהירות את שוק הרכב החשמלי. בחודשיים האחרונים היצרנים בסין העלו את מחירי סוללות הליתיום לרכב בכ-20%, וזמן קצר לאחר מכן הודיעו עשרות יצרני רכב סינים על התייקרות דגמים חשמליים רבים באלפי דולרים. גם בישראל העליות הורגשו, כשמחירי רכבי טסלה שמיוצרים בסין, זינקו בחדות. קיימת סברה שהעליות הללו הן רק ההתחלה, ובחודשים הקרובים גם הדגמים החשמליים של כמעט כל יצרני הרכב באירופה, ארצות הברית וקוריאה, יעלו גם הם.

שיעור חדירה נמוך מהמצופה

הביקוש לרכב חשמלי בישראל שובר שיאים, וברבעון הראשון נמסרו כ-4,800 כלי רכב חשמליים - עלייה של מאות אחוזים בהשוואה לשנים קודמות. עם זאת, המשמעות של עליות המחיר ושיבושי האספקה האחרונים בשל המלחמה באוקראינה וסגרי הקורונה בסין, היא ששנת 2022 עתידה להיות עוד שנה של דריכה במקום, ולא של צמיחה.

כבר בשלב זה, רשימות ההמתנה לחלק ניכר מדגמי הרכב החשמלי מתפרסות כמעט שנה קדימה, ונראה שבשנת 2022 שיעור החדירה של הרכב החשמלי צפוי להגיע ל־6% עד 7% בלבד. מדובר בנתון רחוק מאוד מהתחזיות הממשלתיות, שצפו שיעור חדירה של 19% ואף 33% עד 2025 (כ-60 עד 100 אלף כלי רכב בשנה).

חשוב לציין שבשל המחסור בכלי רכב, העלאת מס הקנייה ככל הנראה תשפיע גם על לקוחות שכבר הזמינו בשבועות האחרונים כלי רכב חשמליים, או שצפויים להזמין בחודשים הקרובים. יבואני הרכב לא יכולים להתחייב על מחיר סופי לכלי רכב שצפויים להגיע לישראל במהלך הרבעון הראשון של השנה הבאה, ובמילים אחרות, מי שביצע לאחרונה הזמנה על בסיס מחיר מחירון מסוים, ככל הנראה ידרשו לשלם יותר עד שהרכב יגיע לארץ.

החשמליות בעקבות ההיברידיות

לפי הנחת יסוד נוספת של הרפורמה, גם לאחר העלאת מס הקנייה, החדירה של שוק הרכב החשמלי בישראל תמשיך להתקדם מכוח האינרציה, זאת מכיוון שהלקוחות יהיו מוכנים לשלם עליהם יותר בשל החיסכון בדלק ובשל ההנחה בשווי השימוש. הנחה זו מתבססת על כך שהביקוש לרכב היברידי נותר גבוה לאחר שמס הקנייה עלה בשנתיים האחרונות בעשרות אחוזים. עם זאת, נוכח פערי מחיר של עשרות אלפי שקלים לעומת רכבי בנזין רגילים, גם הביקוש להיברידיות נמצא כעת במגמת דעיכה.

התוצאה היא ששוק הרכב הישראלי חוזר אחורה לתקופה של טרום המהפכה ההיברידית. הלקוחות נוטים להעדיף יותר מכוניות עם מערכות הנעה מזהמות יותר, היבואנים מקטינים את ייבוא הגרסאות ההיברידיות בשל שיקולי עלות, ואחד ההישגים הגדולים של "המיסוי הירוק" בעשור החולף נמחק בהדרגה. יש לציין שמה שקרה להיברידיות מתחיל לקרות גם לדגמי הפלאג-אין - מס הקנייה המוטל עליהם הכפיל את עצמו בשלוש השנים האחרונות, והחל מינואר 2023 יטפס ב-15% נוספים ל-55%.

אין ספק שהתהליך יתרחש בקצב משמעותי יותר בשוק הרכב חשמלי. אמנם מחירי הדלק הגבוהים כיום עשויים לסייע למשרד האוצר לטשטש את השפעת הפעימה הראשונה של העלאת המס על חשמליות, אך בטווח הארוך הצמיחה של שוק הרכב החשמלי ככל הנראה תיפגע.

האוצר שומר על פרופיל נמוך

נכון להיום, הכדור נמצא במגרש של האוצר. רפורמת העלאת המס קיימת ומתקדמת מאז 2020 באופן אוטומטי. אם האוצר ישמור על פרופיל נמוך, יתעלם מהבקשות של המשרדים "הירוקים" לעכב את העלאת המס על חשמליות ויחכה לינואר, העלאת המס תעבור ללא עיכוב.

ישראל הייתה אחת המדינות הראשונות בעולם שהודיעו שעד סוף העשור הנוכחי לא יימכרו יותר בתחומה כלי רכב עם מנועי בעירה פנימית, וההודעה הזו העניקה לה הרבה "קרדיט סביבתי" מצד מוסדות בינלאומיים חשובים. אולם כיום, כששוק ההיברידיות לא נהנה משום הטבת מס, רכבי הפלאג-אין נמצא על מסלול חיסול דומה, והמס שחל על כלי הרכב החשמליים צפוי לעכב את התפתחות השוק - "הקרדיט הסביבתי" שישראל זכתה לו מצד גופים רבים בעולם, צפוי להיעלם כלא היה.

ברשות המסים בחרו שלא להתייחס לפרטי הידיעה.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

בהתאם לצפי: הפד הותיר את הריבית בארה"ב על כנה

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● על פי ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"