גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בנק אגוד הגיע לפשרה בנגזרת של פרשת פישמן: פיצוי של 10 מיליון שקל

עפ"י ההסדר המוצע, בכירי אגוד לשעבר יפצו את הבנק בשל היחס המועדף שהוענק לכאורה לאיש העסקים פושט הרגל ● עו"ד המייצג את בעל המניות: “סכום שאינו בהלימה מול המחדל"

סניף בנק אגוד / צילום: יח''צ
סניף בנק אגוד / צילום: יח''צ

בנק אגוד מבקש לסיים את הליך התביעה הנגזרת שהגיש בעל המניות נגדו - כך נודע לגלובס. הרקע לנגזרת הוא מתן האשראי של הבנק לאיש העסקים פושט הרגל אליעזר פישמן.

על-פי ההסדר המוצע, בכירי בנק אגוד לשעבר יפצו את הבנק בכ-10 מיליון שקל, לא כולל שכר-טרחה בסך כמה מיליונים נוספים. לטענת עו"ד אופיר נאור, המייצג את בעל המניות, מדובר בסכום שאיננו עומד בהלימה מול עוצמת המחדל והרשלנות של בכירי הבנק בהתנהלותם מול פישמן.  

עו''ד אופיר נאור / צילום: שלומי יוסף

נזכיר כי במסמכים שהוגשו במסגרת התביעה, נחשף כיצד הבנק לכאורה העניק לפישמן יחס מועדף, גם לאחר שהוא סבל מהפסדי עתק, זאת בין היתר בעקבות השקעה כושלת בלירה הטורקית. לפישמן נותר חוב לבנק אגוד בגובה 270 מיליון שקל ללא ביטחונות, המהווה כ-11% מהון הבנק בגובה של כ-2.5 מיליארד שקל.

מלכתחילה בנק אגוד סירב לתבוע את הדירקטוריון שאחראי למחדל, ומשום כך הוגשה התביעה הנגזרת בשמו נגד הדירקטוריון. לאחר שהוגשה התביעה הנגזרת, הקים הבנק ועדה בלתי תלויה, שלדבריו סבורה כי אין עילת תביעה נגד הדירקטוריון, אך המליצה להגיע לפשרה אם חברת הביטוח תאשר זאת.

חוב שמהווה כ־10% מהון הבנק

אומנם בנק אגוד לא היה הבנק שנתן את האשראי הגבוה ביותר לפישמן, אך כן היה הבנק שהעניק את האשראי הגבוה ביותר ביחס להונו - כאמור, החוב עמד על מעלה מ-10% מהון הבנק.

לטענת עו"ד נאור, בנק אגוד נתן לפישמן את האשראי בדרכים עקומות, ובין היתר באמצעות חשבונות של אנשי קש, כולל הדיילת שלו, שהשקיעה 100 מיליון שקל בהימורי מט"ח, כאשר מאחורי הקלעים פעל פישמן באמצעות ייפוי-כוח. עוד עלה במסגרת ההליך כי אגוד המשיך להזרים את האשראי על אף סירובו של פישמן להעביר מידע לבנק על חובותיו.

לטענת עו"ד נאור, בנק אגוד ובכיריו לשעבר עשו כל מה שביכולתם כדי לעכב ולמנוע, באמתלות שונות, את בירורה של הבקשה המקדמית לאישור התביעה הנגזרת. לדברי נאור, טיוטת הסכם פשרה כבר הושלמה בחודש פברואר 2021, ואין הצדקה להמשיך לעכב את הדיון, ויש לעבור לנהל את הליך ההוכחות.

השופט אריאל צימרמן, שנכנס לתיק במקומה של השופטת רות רונן שמונתה לבית המשפט העליון, צפוי להכריע בקרוב האם לאשר את הסכם הפשרה - שכאמור על-פי ההערכה עומד על כ-10 מיליון שקל - חרף התנגדותו הנחרצת של עורך הדין שהגיש את התביעה הנגזרת. 

אליעזר פישמן / צילום: קובי קנטור

מסלול האשראי של פישמן בבנק אגוד החל עוד בשנת 2004, אז התחיל איש העסקים לבצע בבנק עסקאות מט"ח, ובפרט מסחר באופציות על הלירה הטורקית. בכך פישמן היה חשוף להפסדים בגין ירידה חדה בשווי הלירה מול מטבעות אחרים. ואכן, במאי 2006 חלה ירידה, וכתוצאה ממנה נגרמו לפישמן הפסדים, ונוצר לו חוב לבנק אגוד בגובה 270 מיליון שקל. פישמן העמיד ביטחונות וכיסה 150 מיליון שקל ממנו, אך נותר לו חוב של 120 מיליון שקל לבנק.

למרות החוב, בשנת 2007 בנק אגוד שוב אישר לפישמן לבצע עסקאות דומות לאלה שגרמו לו להפסדים שנה קודם לכן. ב-2008 נוצר לפישמן חוב נוסף, כשהלירה הטורקית שוב הידרדרה בעקבות המשבר הכלכלי העולמי, שהעצים את החוב של פישמן ל-360 מיליון שקל.

עד לשנת 2017, בנק אגוד בחר שלא לפעול באופן כפוי למימוש הביטחונות. במהלך השנים 2016-2017 הוכרז פישמן פושט רגל, ולאחר מימוש מרבית הביטחונות שהועמדו, עלה כי הבנק לא יוכל לגבות 270 מיליון שקל מהחוב.

עו"ד נאור: "רשלנות שאין כדוגמתה"

עו’’ד אופיר נאור מסר בתגובה: "בנק אגוד ומנהליו גרמו לנזק של מעל 100 משקל ברשלנות חמורה שאין כדוגמתה. אני לא יכול לחשוב על פעולות יותר חמורות שבנקאי יכול להתרשל בהן - החל ממתן אשראי בהיקף עצום ללא ביטחונות מינימליים, המשך במתן הכסף כשהעיניים שלהם מכוסות והמלווה מסרב לתת להם נתונים בסיסיים על היקף העצום של החובות שלו, שימוש באנשי קש לפתיחת חשבונות פיקטיביים, שנים של אפס מעשה בלנסות ולגבות את החוב ועוד.

"את הרשלנות החמורה הזו הם רוצים לקנות בסכומים נמוכים, ומנסים לכפות את ההסכם עלינו ועל המבקש. הכי קל היה מבחינתנו להצטרף לפשרה ולבקש שכר-טרחה, אבל אנחנו לא מוכנים לשמש חותמת גומי לפשרה העלובה הזו. נשים את מבטחנו בבית המשפט".

עוד כתבות

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב