גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה רק חמישית מהישראלים ממחזרים? התשובה של סמנכ"לית השיווק של תאגיד תמיר

אף שרוב הישראלים מכירים את פחי המיחזור הכתומים, רק חמישית מהם ממחזרים - כך אומרת סמנכ"לית השיווק של תאגיד המיחזור תמיר, שלי מלצר ● איך מתמודדים עם היעדר המוטיבציה, ולמה נכשל הרעיון להפוך אוטובוס למרכז מבקרים ● הזווית של סמנכ"לי השיווק בחברות הבולטות במשק

שלי מלצר, סמנכ”לית השיווק של תאגיד המיחזור תמיר / צילום: שלומי יוסף
שלי מלצר, סמנכ”לית השיווק של תאגיד המיחזור תמיר / צילום: שלומי יוסף

הפחים הכתומים של תאגיד המיחזור תמיר, שאליהם הציבור אמור להשליך מיכלי פסולת של פלסטיק, הפכו לחלק בלתי נפרד מהנוף העירוני. הם הגיחו לחיינו אחרי שבשנת 2011 נחקק חוק האריזות שקובע ש"המזהם הוא המשלם", וכיום הם כבר פזורים ב-127 רשויות ובקרבת המגורים של כ-6 מיליון מתושבי ישראל.

על פי החוק, היבואנים והיצרנים נדרשים לדווח לתאגיד תמיר - המשמש כמוסד ללא כוונת רווח - את פירוט האריזות שהם מכניסים לשוק ולממן את מיחזורן בהתאם. דמי הטיפול שמשולמים לתמיר מממנים את תהליך המיחזור, ההסברה והשיווק.

אלא שלא כל הגופים מדווחים לתאגיד המיחזור. בשל כך, בינואר האחרון הוציא המשרד להגנת הסביבה מכתבי התראה לכ-500 יצרנים ויבואנים, והזהיר אותם שהם צפויים להיקנס. הרשויות המקומיות מחויבות אף הן להעמיד תשתיות למיחזור, ואחראיות על פינוי הפסולת בעיר, אלא שגם במקרה הזה - לא כולן עושות זאת.

"בין המודעות למיחזור באמצעות הפח הכתום לבין היישום בפועל יש פער גדול", אומרת שלי מלצר, סמנכ"לית השיווק וההסברה בתמיר. "85% מהצרכנים מכירים את ‘דדי החתול’, הפרזנטור הווירטואלי שלנו, ואת הפח הכתום, אבל רק 15%-20% באמת ממחזרים".

מהלך שהצליח

"ב-2019 המצאנו את ‘יום המיחזור של ישראל’, ומאז הוא מצוין מדי שנה בחודש דצמבר. נשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין ורעייתו ז"ל נחמה, קידמו את הרעיון, וכך גם הנשיא הנוכחי יצחק הרצוג.

"בשנה השנייה, חברות מיוזמתן יצאו במבצעים לרגל יום המיחזור, הרשת הייתה מוצפת בפרסומים. מאז ביום הזה נעשות הרבה יותר פעולות, בין היתר בזכות העובדה שאנחנו מייצרים יחד עם הרשויות המקומיות פעילויות לקהילה שהן יותר חווייתיות ופחות דידקטיות. אנחנו לא מטיפים לציבור למחזר, אלא מנסים לגרום להם לרצות להיות חלק מהשינוי הסביבתי".

מהלך שנכשל

"לקחנו אוטובוס והפכנו אותו למרכז מבקרים נייד כדי להנגיש לאנשים את תהליכי המיחזור. המטרה הייתה שהם יוכלו לראות ולהאמין שבאמת ממחזרים אריזות, לנוכח לא מעט שמועות וספקות שנובעות בעיקר מחוסר ידע. לצערי לא ניתן לבקר בתחנות המיון מבחינה בטיחותית, ולכן יצרנו את מרכז המבקרים הנייד, אלא שהוא לא יכול לפעול בינתיים בעקבות קשיים ברישוי ובירוקרטיה".

הצלחה של אחרים

"המהלך השיווקי ופעילות יחסי הציבור שיצר מוזיאון תל אביב סביב התערוכה של האמנית היפנית יאיוי קוסאמה. המסרים נשענו על התוכן של התערוכה, שמצטלם יפה ומתאים לשיח ברשתות החברתיות. כמות השיתופים שהיו לתערוכה יצרה עניין רב, ולא במקרה הכרטיסים אליה אזלו עוד לפני שנפתחה".

אתגרי השיווק

"נושא המיחזור נוגע בכולם, כך שאין לנו קהל יעד מוגדר או מותג לטפח, אלא אג’נדה. זה מחייב אותנו להיות יצירתיים בתכנים ובפלטפורמות, לבלוט בפרסום הארצי מצד אחד, ולפעול כמוסד ללא כוונת רווח עם תקציבים לא גבוהים, מצד שני.

"הצרכנים אוהבים ומחפשים מסרים מאוד קצרים, והאתגר הוא להעביר מסרים קצת מורכבים בפלטפורמות השונות. הצעירים מודעים לשיתופי-פעולה מסחריים, והאמינות של המסר היא קריטית. לכן, למשל, לפני כל שיתוף-פעולה עם משפיענים אנחנו משקיעים הרבה מחשבה באיתור המקדים שלהם, בודקים שהערכים שחשובים לכל משפיען תואמים או משלימים לעולמות הקיימות והסביבה ושבאמת אכפת להם, כדי שהמסר יהיה אמין ולא תיווצר תחושה של גרינווש אצל הצרכנים.

"אנחנו צריכים לאזן בין עולם המשפיענים והתוכן השיווקי לבין עולמות ההסברה והחינוך, עם עומק בתמהיל ומסר נכון. הצרכן היום מחפש ערך, ובתוך ערב רב של מסרים ומותגים שהוא נחשף אליהם ביומיום האתגר השיווקי הוא להיות כמה שיותר בולט ונחשק. כשמדובר במיחזור, הערך יגיע מהרגשה של השתייכות לקבוצה, שאני חלק ממשהו גדול ובעל משמעות".

מודל ההשראה

"אשת העסקים שרי אריסון. דמות מובילה בזירה העסקית, שמשלבת פילנתרופיה ואימפקט חברתי סביבתי, למשל דרך יום המעשים הטובים של עמותת 'רוח טובה' שהקימה".

שיווק או שירות

"אמון הציבור הוא הדבר החשוב והוא כרוך בשירות. הרשות המקומית היא זו שנותנת את השירות לתושב, אבל אנחנו מקבלים מאות פניות בכל מיני נושאים, החל מבקשות לקבלת מידע והסברה ועד תלונות על פינוי או היעדר פח כתום בסביבה.

"פתחנו תקן לפניות ציבור, שם אנחנו מסבירים את גבולות האחריות של הרשות ושל תאגיד המיחזור. השירות הזה מייצר שקיפות שמייצרת את האמון. פעולות השיווק תומכות באותה מטרה: להביא יותר אנשים למחזר אריזות לפחים הכתומים".

הצרכנים המשתנים

"יש מודעות לנושא המיחזור, אבל הצורך להיות אקטיביים מייצר פער גדול בין המודעות לבין היישום בפועל. אני מבקשת מהציבור לצאת מאזור הנוחות, ולפעול למחזר. יצרנו סמלי מיחזור שנמצא על אלפי מוצרים, ואנחנו מדברים הרבה על לפשט את המאמץ שהוא החסם העיקרי.

"חסמים אחרים נוגעים למוטיבציה - אנשים מחפשים ‘מה ייצא להם מזה’, לצד הספק שאכן האריזות שמושלכות לפחים הכתומים ממוחזרות. הנושא הסביבתי וההשלכות של המיחזור כיום נראות רחוקות, ולכן המסר שלנו הוא שצריך לעשות שינוי קטן ולהתחיל עם חלק מאריזות הפלסטיק".

יש מדינות שמטילות סנקציות ועונשים על תושבים שלא ממחזרים. אולי זו הדרך לגרום לאנשים למחזר?
"אנחנו יותר מאמינים בתגמול שמביא לתוצאות. במקום שתקבלי קנס, אפשר למשל לשלם ארנונה בהתאם לכמות הפסולת של משק הבית. בנוסף, אנחנו בוחנים פלטפורמות של תגמול בכדי לצ’פר את הממחזרים באופן דיגיטלי".

הפסולת באתרי הסביבה ובטבע היא "מכה" בישראל. מדוע לא מציבים פחים כתומים למיחזור פלסטיק בחוץ?
"הרשויות הן שאמונות על כך, ואנו מציבים פחים כתומים, כמו בפארק הירקון בגני יהושע. הפריסה תגדל גם לאזור הכנרת. מעבר לאתרים בטבע, יש חברות מסחריות שהכניסו מיוזמתן פחים כתומים, למשל WeWork".

טעות של מתחילים

"מזגזגים באסטרטגיה. בתכנון נכון צריך לשמור על אותה האסטרטגיה לאורך זמן, ולהתאים לה פעילויות מבלי להתאהב בגימיקים".

מה למדתי בדרך

"היום אני יודעת שחייבים ליהנות מהחשיבה היצירתית ההדדית עם אחרים, ולא רק לחפש הצלחות או שיאים חדשים".

תפיסת העתיד

"יכולת התקשורת והמעורבות שלנו עם קהלים שונים נשענת על דאטה, ועל זה שאנשים מחפשים להיות חלק מקולקטיב, כל עוד הוא משרת את הערכים האישיים שלהם. זו אחת מהדרכים שלנו להגיע לקהלים ולהתאים את המסרים שלנו - שמצד אחד צריכים להיות רגשיים, ומצד שני פונקציונליים.

"אנחנו אוגרים דאטה מאנשים שפונים ומבקשים שנהיה בתקשורת מולם ודרך הרשויות. השלב הבא הוא לאפשר לציבור לתקשר עם הפחים באמצעות מערכת דיגיטלית, שגם היא תפרוט על הנים הרגשי". 

שלי מלצר

אישי: בת 48, נשואה ואם לשלושה. מתגוררת בפתח תקווה.
מקצועי: בעלת תואר ראשון במנהל עסקים. עבדה בקוקה קולה כמנהלת שיווק, לאחר מכן שימשה כמנהלת אחריות תאגידית בקוקה קולה ובחברה המרכזית למשקאות. בשנתיים וחצי האחרונות משמשת כסמנכ"לית השיווק וההסברה של תמיר.
עוד משהו: מכינה עוגות מעוצבות מבצק סוכר, אבל לא טועמת מהן לאחר שאובחנה עם צליאק. 

עוד כתבות

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?