גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטכניון מאשים את בעל השליטה במגדל אחזקות שלמה אליהו בהונאה והסתרת מידע

הטכניון מפרט בכתב הגנה, במסגרת התביעה הנוגעת לאסון ורסאי, מסכת הסתרה והונאה מצד בעל השליטה במגדל אחזקות, שלמה אליהו ● בין היתר נטען כי אליהו איים לפגוע בתרומות שמגיעות למוסד האקדמי, זייף חוות-דעת משפטית בשם המכון והסתיר מיו"ר מגדל מידע

שלמה אליהו, בעל השליטה במגדל / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו, בעל השליטה במגדל / צילום: תמר מצפי

הטכניון מאשים את שלמה אליהו, בעל השליטה בחברת הביטוח מגדל אחזקות, בהונאה והסתרת מידע. דברים אלה נחשפים בכתב ההגנה של המוסד האקדמי, במסגרת תביעה על סך 15 מיליון שקל שהגישה מגדל נגד הטכניון וחברת הביטוח כלל.

בין השאר, בכתב ההגנה נכתב כי חוות-הדעת המשפטית, שהוזמנה על-ידי אליהו מעו"ד גד נשיץ ז"ל במטרה לקבל כ-3 מיליון דולר מכלל, הוצגה ככזו שהוזמנה על-ידי הטכניון. "לא היה ולא נברא", טוענים במוסד האקדמי. "אליהו אף דאג שהתשלום שהועבר למשרד נשיץ בגין חוות-הדעת המוזמנת, יעבור במסלול עוקף שנועד לטשטש את מזמיני חוות-הדעת".

אם לא די בכך, בכתב ההגנה נטען כי אליהו ניסה לאיים על מנכ"ל המכון דאז, מתניהו אנגלמן, המכהן כיום כמבקר המדינה. בפגישה נכח גם יו"ר מגדל דאז, יוחנן דנינו, לשעבר מפכ"ל המשטרה. על-פי כתב ההגנה, אליהו אסר על דנינו להיחשף לחומרים שאינם משרתים את מטרותיו. יש לציין כי בתצהיר, אנגלמן וסמנכ"לית הכספים של הטכניון, דגנית שינדלמן, מאשרים את האירוע התמוה.

תביעת מגדל עוסקת באסון ורסאי שהתרחש בשנת 2001, בו מתו 23 בני אדם ונפצעו 380 אנשים נוספים. בעקבות האסון הוגשה תביעה נגד שורת גורמים, ובכללם הטכניון, על חלקו באישור הבטיחות לשיטת בניית ה"פל-קל", שגרמה לקריסת רצפת האולם.

הרקע: אי עמידה בהסכם מול כלל והראל

בעקבות התביעה, בטכניון, שמיוצגים על-ידי עורך דין דרור גולדשטיין, ביקשו לממש את פוליסת הביטוח שהייתה אצל שלוש חברות הביטוח: מגדל, כלל והראל, שהתקשרו יחד בפוליסה אחת מול הטכניון. גבול האחריות הביטוחי עמד על 10 מיליון דולר. בפוליסה נקבע כי מגדל תהיה החברה המנהיגה ("לידר") מטעם שלוש חברות הביטוח, והחלטותיה יחייבו במפורש גם את כלל והראל.

בפברואר 2015 החליטה מגדל לחתום בשם שלוש חברות הביטוח על הסכם עם הטכניון, לפיו הן יפצו את המכון בגובה תקרת האחריות בסך 10 מיליון דולר, בתוספת הוצאות משפט בסך 2 מיליון דולר נוספים. כיוון שכלל סירבה לשלם את חלקה בסך כ-3.5 מיליון דולר, וכיוון שהטכניון סירב להחזיר למגדל את הסכום הזה, נאלצה מגדל להגיש נגדה ונגד הטכניון תביעה בסך 15 מיליון שקל, באמצעות עורכי הדין עמית חדד ואביחי יהוסף ממשרד חדד-שנהר-רוט ועורכת הדין בת-שבע אדיב.

בדצמבר 2021 פורסמו בגלובס טענותיה החמורות וחסרות התקדים של כלל נגד חברת מגדל. חברת הביטוח, המיוצגת על-ידי עורך הדין יאיר ליבוביץ ממשרד ב.לוינבוק ושות’, מגובה במסמכים רבים. בכתב ההגנה נטען כי מגדל פעלה מול הטכניון בשם כלל ובשם הראל בדרך של הצגת מצגי שווא, הסתרת מסמכים באופן העולה לכדי תרמית, פיצול הסכמים וביצוע מעשים חמורים נוספים. בכלל טענו גם כי מגדל ניצלה בחוסר תום-לב מובהק ותוך הפרת חובותיה כנאמנה וכשלוחה של שותפותיה, את מעמדה כחברה המנהיגה בפוליסת ביטוח משותפת לאחריות כלפי צד שלישי.

לטענת כלל, מגדל "התנדבה" בשמה ובשם הראל שישולם לטכניון את מלוא גבול האחריות הנקוב בפוליסה המשותפת בסך 10 מיליון דולר, וכן מה שכונה בהסכם "הוצאות ניהול התביעה" בסכום מופרך של 2 מיליון דולר נוספים.

טענות לאיומים והסתרת מידע מהיו"ר

כעת הגיע תורו של הטכניון להגיש את כתב הגנתו, והוא פותח לרווחה את תיבת הפנדורה. על-פי כתב ההגנה, בפברואר 2016 התקיימה פגישה במשרדו של שלמה אליהו עם מתניהו אנגלמן, מנכ"ל הטכניון דאז, פגישה בה השתתף גם יו"ר מגדל דאז יוחנן דנינו.

"לאחר שאליהו לא הצליח לשכנע את אנגלמן בדברי נועם, הוא עבר לשלב האיומים", נטען בכתב ההגנה שהגיש המוסד האקדמי. "בין השאר, אליהו איים לנקוט פעולות שיגרמו לפגיעה בתרומות לטכניון". בנוסף, מתוך כתב ההגנה עולה כי אליהו הזהיר שיבטל באופן מיידי וחד-צדדי את כל ביטוחי הטכניון.

אנגלמן הבהיר לאליהו כי גם אם הטכניון היה מעוניין להעביר לידי מגדל את מיליוני הדולרים ששילמה עבור כלל במסגרת הפוליסה המשותפת, אין הוא יכול לעשות כן לנוכח סירובה של האחרונה. לאחר שאנגלמן פנה ליו"ר מגדל דנינו, והבין שאין לו כל מושג על מה מדובר, הוא העביר לידיו את המכתב של חברת כלל. אלא שלמרבה התדהמה, "אליהו אסר על יו"ר הדירקטוריון לעיין במכתב והורה לו להשיבו", טוענים במכון. "גם בתום הפגישה הוגש העתק המכתב לעיונו של יו"ר הדירקטוריון, אולם גם אז אסר עליו שלמה אליהו לעיין בו". לדברי גורמים שנכחו בפגישה, הם יצאו משם המומים מההתנהלות של אליהו.

יש לציין כי המעורבות האגרסיבית של אליהו בפעולותיה השוטפות של חברת מגדל, תוך ציווי על יו"ר מגדל דאז לא לעיין במסמך שהוגש לו, מעלה תהיות כיצד תיראה מגדל תחת כהונתו של המשנה לנשיאת העליון, חנן מלצר, אשר ייכנס לתפקידו כיו"ר הדירקטוריון בעוד שבועיים.

מה היה לשלמה אליהו להסתיר?

מבקר המדינה אנגלמן וסמנכ"לית הכספים של הטכניון, שינדלמן, מאשרים בתצהיר את הטענות החמורות והתמוהות נגד אליהו. כמו כן, אנגלמן טוען כי בניגוד למצג השווא של מגדל, חוות-הדעת לא הוזמנה על-ידי הטכניון. "אני יודע מידיעה אישית שחוות-הדעת לא הוזמנה על-ידי הטכניון, כי הטכניון לא היה זקוק לה", נכתב בתצהיר. "חוות-הדעת לא נערכה עבור הטכניון, לא היה כל קשר בין הטכניון או באי-כוח מטעמו לבין משרד נשיץ לצורך הזמנת חוות-הדעת".

עוד נכתב בתצהיר של שינדלמן אודות ההתנהלות הבעייתית של מגדל מול הטכניון בכל הנוגע להחזר הכספים, בשל העובדה שכלל סירבה לשלם את חלקה. לדבריה, עוזרו של אליהו, אבי שמאי, הבהיר לה בצורה שאיננה משתמעת לשתי פנים: "אני לא רוצה מסמכים כתובים". לטענת שינדלמן, היא אינה יודעת מה וממי ביקש שמאי להסתיר באותה עת.

בדצמבר טענה כלל כי מגדל ניצלה לרעה את סמכויותיה כ"לידרית" בפוליסה, בזמן שהייתה מצויה בניגוד עניינים בשל קיומן של הפוליסות הנוספות בהן היא ביטחה את הטכניון לבדה. כמו כן, כלל ביכרה את הפעלת הפוליסה המשותפת בלבד בהסכם מול הטכניון, והעמיסה רק עליה את כל התשלומים לטכניון, בניגוד להסדר המעוגן בחוק חוזה הביטוח בנוגע למקרים בהם יש כפל ביטוח.

כתב ההגנה מפרט את מסכת ההסתרה שביצעה לכאורה מגדל. כלל טוענת כי ההסתרה ומצגי השווא אפשרו למגדל לקבל טובות הנאה מובהקות ופסולות על חשבון הראל וכלל, אשר לא היו מוקנות לה אלמלא התיימרה להתקשר בשמן בהסכם, ואלמלא הסתירה את קיומן של הפוליסות הנוספות וההסכם הנוסף מפני שותפותיה.

עוד טוענת כלל כי היא זכאית להימנע מתשלום כלשהו למגדל, וכי אין לה חובת השבה כלשהי כלפיה.

במגדל אחזקות בחרו שלא להגיב לפרטי הידיעה.

עוד כתבות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות