גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מרוב תגי חניה לנכים, המדרכות הולכות ומצטמצמות

יותר מ-400 אלף כלי רכב בישראל מחזיקים בתג חניה לנכה, והמספר הולך וגדל מדי שנה ● תנאי קבלת התג אינם מוגדרים בצורה ברורה, והוא מוענק לרבים שלא זקוקים לו ● ייתכן כי הפתרון נעוץ בגביית תשלום גם על חניות המיועדות לנכים, מה שעשוי למנוע ניצול לרעה של הזכות

שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הכותרות של עשרות פרסומות באינטרנט קוראות: "כך ידאגו לכם לבדיקת זכאות לתג נכה לכל החיים!". ליותר מ-400 אלף כלי רכב בישראל מוצמד בימים אלה תג נכה, ושיעור הבקשות והאישורים רק הולך ומטפס. כל הנתונים, הם לפני השיא שצפוי להגיע עם החלת אגרות הגודש בגוש דן. כיצד ניתן לספק נגישות ועם זאת למנוע ניצול לרעה של התג?

על פי החוק, התגים ניתנים לאדם המוגדר כעיוור או כמוגבל ניידות. התגים מאפשרים להחנות את הרכב במקומות המיועדים לחניית נכים וגם במקומות שהחניה אינה מותרת בהם, כמו למשל על מדרכה. על פי החוק ניתן לשייך שני כלי לכל תג, שמתיר שימוש כשהאדם שעל שמו הוא רשום נוהג ברכב, או נוסע בו עם מלווה. את הזכאות לתג נכה מוסמכים לקבוע מספר גורמים: משרד הבריאות, משרד הרווחה, משרד הביטחון והמוסד לביטוח לאומי. רשות הרישוי במשרד התחבורה מוסמכת לשקול מתן תג נכה רק על בסיס נכות קיימת שאושרה על ידי כל אחד מהגורמים שהוזכרו, והיא אינה מוסמכת לקבוע נכות כלשהי בעצמה .

הענקת התג באמצעות סעיף אמורפי

מנתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת, עולה שבישראל יותר מ-268 אלף אנשים בעלי תג נכה. התגים חלים על כ-405 אלף כלי רכב, מתוכם 6.7% הם בעלי תג חניית נכה עם כיסא גלגלים. בסוף שנת 2020 היו בישראל, לפי נתוני הלמ"ס 3.1 מיליון כלי רכב פרטיים. לשם ההשוואה - ב־2012 היו בישראל 120.7 אלף אנשים בעלי תג נכה, כך שבעשור האחרון נרשמה עלייה של 122%.

מנתונים של משרד התחבורה לבקשת התנועה לחופש המידע עולה שמדי שנה ניתן לראות עלייה נוספת. עו"ד אור סדן, מנחה הקליניקה לחופש המידע במכללה למינהל, מסביר את חשיבות הסינון במתן תג החניה: "נקודת המוצא היא שיש לאפשר לאנשים עם מוגבלות את התנאים האופטימליים על מנת להתנייד, וזאת בין היתר באמצעות תגי נכה. עם זאת, ישנו הכרח לבחון שהתג שמוענק למי שזקוק לו. המידע מעיד על עלייה משמעותית במספר הזכאים לתג ואם הוא יוענק למי שאינם זקוקים לו, ובמספרים גבוהים, הדבר יוביל לפגיעה, בסופו של דבר, בעיקר בזכאים לו".

 

יובל וגנר, מייסד ויו"ר עמותת נגישות ישראל, מתאר את המצב כ"בלגן גדול". לדבריו, החוק מעניק באמצעות סעיף סל אמורפי, תג נכה למי ש"תנועתו בדרכים ללא רכב עלולה לערער את מצבו הבריאותי". לטענתו, עורכי דין ועסקנים יכולים תמורת אלפי שקלים ללמד אנשים איך להוציא את האישור בצורה מתוחכמת.

"כתוצאה מהמצב, אדם עם מוגבלות מאחר לכל מקום בשל מחסור בחניה והנגישות נמנעת ממנו", טען. "הפתרון חייב לכלול רביזיה אמיצה בחוק, כי כרגע מקבלים יותר מדי. אלטרנטיבה אחרת היא לא לעסוק כלל בכמות התגים, אלא בכמות החניות, אבל זו חלופה שפוגעת באיזון הסביר בין האזרח לאנשים עם מוגבלות. יש בעיה נוספת של עברייני חניות נכים ומשפחות של אדם עם מוגבלות שמשתמשות בתג גם בלעדיו - זו בעיה לאכוף את זה אבל ייתכן שצריך לאמץ תג נכה ביומטרי".

חונים על מדרכות ופוגעים בהולכי הרגל

בעיה נוספת היא תופעה של רכבים עם תגי נכה שחונים על מדרכות. בארגון לינק 20, המקדם את זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות, אומרים שמדובר בסוגיה מורכבת. "החוק פתוח לשיקול דעתו של האזרח ומאפשר להחנות על מדרכה בתנאי שהחניה אינה מהווה סיכון או חוסמת מעבר להולכי רגל", אמרו בארגון. "במציאות בה יש לכל אדם תג ואין אכיפה, נמשיך לראות ג'יפים חוסמים את הרחוב בחסות התג. יש לעשות תהליך לצמצום האינפלציה בתג, להגדיל את הפיקוח, וגם לחלק דוחות".

מתכננת הערים גלי פרוינד, כבת לאב נכה שהתנייד חלק משמעותי מחייו בכיסא גלגלים, מכירה את הנושא מקרוב. היא מסבירה שנגישות היא מטרה חברתית ראשונה במעלה, אך לא בטוח שתגי הנכה והזכויות שהם מקנים, הם הדרך הטובה ביותר לאפשר נגישות גבוהה.

לטענת פרוינד, לא כל האנשים עם מוגבלויות מסוגלים לנהוג ולא לכולם יש רכב. אנשים עם מוגבלויות מרוויחים הרבה פחות מהאוכלוסייה הכללית ולמרות הסיוע מהמדינה, רבים מהם לא יכולים לכסות את הוצאותיהם החודשיות. כך למשל, מנתוני מכון ברוקדייל וארגון הג'וינט, בשנת 2019, 14% מהאנשים עם מוגבלות התקשו לכסות את הוצאותיהם החודשיות לעומת 5% מבין אלו שללא מוגבלות. כמו כן, ל-61% מבעלי המוגבלויות יש רשיון נהיגה, לעומת 81% בציבור הכללי.

"מתמודדת עם מוגבלות שגרה בפריז או באמסטרדם זכאית להחנות בחניית נכה מקומית, והעירייה אפילו תאפשר לה לקבל חניית נכה ליד הבית, אבל היא לא תאפשר להחנות על מדרכה", הסבירה פרוינד. "יש עיוורון לשאר משתמשי הדרך - הזכות של נכה להחנות בקרבה למקום שאליו הוא רוצה להגיע, למעשה דורסת את הקשישים, הילדים, והנכים שצריכים לחלוק מרחב חדש ומצומצם. שתי הבעיות המרכזיות - שהן חוסר נגישות, כלומר קושי של בעלי מוגבלויות להגיע ממקום למקום, ומחסור במקומות חניה לנכים - יכולות להיפתר באמצעות מדיניות ברורה ובלתי מתפשרת".

"יש צורך באסטרטגיה לאומית לנגישות"

לדבריה של פרוינד, מדיניות כזו יכולה להיות מותווית על ידי משרד הרווחה, הביטוח הלאומי ומשרד התחבורה. לטענתה, יש צורך לשנות את שיטת המימון והסבסוד של רכבים ותחבורה ציבורית ולברר את צרכיהם של אנשים עם מוגבלויות. "צריך לבנות אסטרטגיה לאומית לנגישות, ולוודא שאנשים עם מוגבלות לא חווים הדרה חברתית. המימון הקיים הוא נמוך מאוד עבור חסרי רכב, וגבוה מאוד עבור בעלי רכב, - זה מעוות. בנוסף, המימון נוגע בעיקר למיסוי ולא לעלות הרכב בפועל, מלבד לבעלי נכויות קשות במיוחד. למה למשל התחבורה הציבורית אינה חינמית לנכים?".

בנושא החניה, פרוינד טוענת שעיריות צריכות להקצות יותר מקומות נכים ולייצר מקומות ל"פריקה וטעינה" שלא משמשים לחניה ארוכת טווח: "הסתכלות משולבת על הצרכים יכולה להועיל לאנשים עם מוגבלויות בעלי רכב, וגם לאלו שאינם בעלי רכב, ולהוביל לנגישות אמתית. כשאין שינוי, והמדיניות תקועה בעבר, הבעיות צפות ולא ייעלמו".

חניות נכים בתשלום ימנעו ניצול לרעה

מומחים נוספים טוענים שיש לנהל את משאב החניות, גם זה של חניות הנכים, ברוח מדיניות שנקטו ערים אחרות בעולם. לפיה, חניות הנכים צריכות להיות בתשלום, בדיוק כמו חניות רגילות. כך מדיניות החניה תייצר זמינות של חניות קרובות ונגישות לאנשים עם מוגבלות אך לא תהיה כזו שמתמקדת בעיקר בפטור מתשלום שמזמין ניצול של הזכות. הדבר נכון במיוחד כשעל הפרק נמצאת הרפורמה להחלת אגרות גודש בגוש דן, שגם בה מוענק פטור למי שנושא תג נכה.

המצב כפי שהוא עכשיו, פוגע בנגישות ובשוויון להזדמנויות של הציבור שזקוק לחניות נגישות. ייתכן שיש צורך לסבסד, לפצות ולתמוך בנגישות של אנשים עם מוגבלויות בדרכים אחרות ולגבות תשלום על החניה הציבורית באזורי הביקוש, כפי שנדרש גם מיתר האוכלוסייה. בערים מסוימות בארה"ב, מהלך כזה הגדיל את מלאי החניות הפנויות לאנשים עם מוגבלות ומנע, ככל הנראה, ניצול של זכות החניה החינמית לרעה.

במשרד התחבורה סירבו להביע עמדה בנוגע לצורך להסדיר את תגי החניה או לזכאות לחניה על המדרכה. כן צוין בתגובה שהועברה מהמשרד: "ישנם כיום כ-300 אלף אזרחים המחזיקים בתג חניה לנכה על סוגיהם השונים, שהונפקו על ידי משרד התחבורה, ביטוח לאומי ומשרדי הביטחון, הבריאות והרווחה. משרד התחבורה מקדם תחבורה בת-קיימא, ומשקיע בשנים הקרובות מאות מיליוני שקלים להנגשת התחבורה הציבורית לאנשים עם מוגבלות ולשיפור השירות לכלל הציבור - במטרה כי כל אזרחית ואזרח יוכלו להגיע ללא צורך בחניה, לכמה שיותר מקומות".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה