גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאחורי המתווה לפינוי התחנה המרכזית בת"א יש מנצח אחד גדול, וקוראים לו קובי מימון

הסיבה לדחיית פינוי התחנה המרכזית בתל אביב: ברגע האחרון התגלה כי יש בעיות סטטוטוריות בנוגע לחלק משטח התוכנית במתחם פנורמה • קובי מימון הרוויח זמן לדיונים מול בעלי החנויות ולניסיון להגיע לסיכומים עם העירייה • חברת מועצת עיריית ת"א: "ממציאים תירוצים"

התחנה המרכזית בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
התחנה המרכזית בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

משרד התחבורה ועיריית תל אביב הודיעו ביום שישי כי הגיעו להסכמות חדשות בנוגע למתווה פינוי פעילות האוטובוסים מהתחנה המרכזית החדשה שבדרום העיר. בניגוד להצהרות הראשוניות מלפני כמה חודשים של שרת התחבורה מרב מיכאלי שלפיהן התחנה תפונה במלואה "בתוך שנתיים", המתווה הנוכחי כולל שתי אבני דרך שמאריכות את המועד.

הראשונה היא לתחילת 2024. עד אז תפונה מחצית מפעילות האוטובוסים, קרי מכ־5,000 נסיעות כיום ל־2,500. בתוך שנתיים נוספות, כך מעריכים במשרד ובעירייה, יושלם הליך הוצאת יתר הקווים מהמקום. עם זאת, גם בתדרוך עיתונאים שהעניקה השרה מיכאלי - היא התקשתה להסביר את מלוא התוכנית, שנראה כי עדיין סובלת מחורים ומסימני שאלה רבים.

המרוויחים והמפסידים

בד בבד, משמעות פינוי מסופי האוטובוסים היא סיום ההתקשרות בין מי שנראית כמרוויחה הגדולה מהדחייה - מפעילת התחנה המרכזית, חברת נצבא שבשליטת איש העסקים קובי מימון, לבין המדינה בנוגע לשכירות המקום. חוזה שלפי הערכות מניב לחברה 17 מיליון שקלים בשנה.

במהלך החודשים האחרונים, בנצבא דאגו למלא את פיהם מים בנוגע לתוכניות התחנה המרכזית - ובשיחות סגורות הם דאגו לומר כי את כל המידע בנושא הם שואבים מהתקשורת. מנגד, גורם עימו שוחח גלובס הסביר כי כחלק מההיערכות להוצאת הפעילות למסופים אחרים בעיר, כבר בקרוב ייסגרו חלק מהמסופים בתחנה המרכזית. כך, למשל, פעילות האוטובוסים בקומה 4 תיסגר בהקדם, מה שיותיר שתי קומות למסופי אוטובוסים. השינוי גם יכלול הורדה מסוימת מדמי השכירות, שכמובן יצטמקו כאשר מחצית מהפעילות תקטן.

עם זאת, הרווח של מימון הוא בתוספת הזמן שקיבל כדי להגיע להסכמות מול כ־500 חנויות הנמצאות עדיין בבעלות פרטית (נצבא רכשה לא מעט חנויות במרוצת השנים, מבעלים שהרימו ידיים נוכח הארנונה ודמי הניהול הגבוהים), וכן לנסות להגיע להסכמות מול העירייה לגבי עתיד המתחם. המפסידים העיקריים הם תושבי השכונות באזור התחנה שסובלים כבר שנים מהמפגע הסביבתי - הן בפן הזיהום והן בפן שנוכחותה לא מאפשר למקום להשתקם.

 

"רון חולדאי ממציא תירוצים. הוא לא מעוניין בהעברת התחנה המרכזית", אמרה לגלובס חברת מועצת העיר ת"א יפו, שולה קשת, שמשמשת גם כראש ועד שכונת נווה שאנן. לדבריה, "שרת התחבורה הציבורית התגלתה כפוליטיקאית קטנה וחזרה בה. במקום להודיע לנצבא שחוזה השכירות מסתיים ב-2023, הם הוציאו תוכנית מגירה גרועה במיוחד. הם הולכים לפזר את חניוני האוטובוסים בדרום ת"א. השרה הוכיחה שתושבי דרום ת"א לא מעניינים אותה".

הלו"ז - לא מחייב

בתדרוך שקיימה השרה מיכאלי, היא נשאלה מדוע הם חזרו בהם מלוחות הזמנים הראשוניים? היא הודתה שהם טעו, וציינה שהטעות לראייתה הייתה בהערכה שגויה מבחינה סטטוטורית בנוגע ל"מתחם פנורמה", שאליו מתוכננת לעבור מרבית הנפח התחבורתי מהתחנה המרכזית. במתחם יש חלק שבו ניתן כבר לבצע שימוש חורג ושעליו ייבנה המסוף. אולם, יש עוד חלק שכולל את מצוק כורכר שמצריך שינוי ייעוד - אם בכלל כזה יתאפשר.

לדבריה, בניסיון להגיע להסכמות ולא לבתי משפט הוחלט על מתווה שבו חלק ממתחם פנורמה יקודם בתוך שנתיים (כ־20 עמדות העלאת והורדת נוסעים, חניון לכ־100 אוטובוסים), והיתר בתוך ארבע שנים. אך יש לקרוא היטב את הודעת משרד התחבורה ועיריית תל אביב שלפיה הם "מעריכים" כי הפינוי יבוצע בתוך ארבע שנים.

להוצאת פעילות האוטובוסים מהתחנה יהיה אפקט חיובי ומיידי על איכות האוויר. מנגד, התוכנית לחשמול החניונים שיוקמו במתחם פנורמה ובמקומות אחרים לא נראית בשלה. לכן, ההבטחות בנוגע לכך לא נראות כעת מבוססות. מצד שני, להעברת הפעילות למתחמים אחרים יש השפעה שלילית על ערכי טבע במיקומים אחרים כמו מצוק הכורכר ליד מתחם פנורמה. השרה מרבה לדבר על החלטות הוליסטיות, אך ללא גורם במשרדה שיאזן בין כל ה"ערכים" - חלקם צפויים להיפגע על חשבון אחרים.

העתיד לוט בערפל

ובתוך כל השיח על הוצאת אוטובוסים מהתחנה, נשאר סימן השאלה הגדול מכולם - מה יקרה ביום שבו קו האוטובוס האחרון יעזוב את התחנה המרכזית? במשרד התחבורה מסבירים כי מאותו הרגע, הנושא יוצא מתחום אחריותם. מכאן שמדובר בעיקר בעניין עירוני, והיות שמדובר בשטח פרטי - הרי שמדובר בסוגיה סבוכה.

מעבר לסכסוך שבין נצבא לבעלי החנויות, נשאלת השאלה מה ייבנה באזור שמשווע למתיחת פנים. אפשרות אחת היא הריסת התחנה ובניית פרויקט חדש שיכלול מגורים, משרדים ומסחר. אלא שהריסת התחנה עצמה היא אירוע הנדסי מורכב (שגם עלול להוות מפגע סביבתי כחלק מעבודת ההריסה. ג"ל). אופציה אחרת היא לבנות מיזם בשימושים שכאלה מעל המבנה הקיים, שישונה כחלק מאופי הפרויקט. כך או אחרת, אם רוצים להפוך את הפינה הכי מוזנחת לפנינה, יש להתחיל כעת במו"מ מול נצבא, ובשיתוף כמה שיותר גורמים עירוניים. אחרת, גם בעוד עשר שנים, נמשיך לדבר על תוכניות שנדחות - במקום לראות אותן מתגשמות.

תגובת עיריית תל אביב-יפו: "משרד התחבורה ועיריית תל אביב-יפו הגיעו להסכמה על פינוי התחנה המרכזית מפעילות תחבורתית, לקראת סגירתה. התכנון, אשר מוביל משרד התחבורה, כולל תכנון מותאם של רשת התחבורה הציבורית הארצית, כך שבמהלך השנים הקרובות יוסטו קווים מהתחנה המרכזית למסופים חלופיים.

"נכון להיום נכנסים ויוצאים כ-5,000 אוטובוסים ובהערכה גסה כ-40,000 נוסעים ביום. התכנית המוסכמת היא שתוך שנתיים תועבר חצי מהפעילות ל-2 מסופים: הלוחמים והחרש, ותוך 4 שנים כל היותר ייושמו חלופות נוספות להסטת אוטובוסים נוספים לתחנה. גם במצב זה, חלק מהאוטובוסים יישארו במסגרת התחנה הקיימת, שבה יוסדר מסוף מודרני, חשמלי וחדיש שישתלב טוב יותר בסביבה. התכנון כולל גם מענה לשטחי תחזוקה ושירות לאוטובוסים (חניית לילה, חשמול ותדלוק, נקיון ואחזקה).

"התוכנית למסופים חלופיים כוללת תשתיות טעינה חשמלית, כך שחלק ניכר מפעילות האוטובוסים שתצא מהתחנה תהיה חשמלית. כמו כן, נבחנת אפשרות להעמיד תשתיות טעינה בתחנה המרכזית לטובת האוטובוסים שיישארו במקום. נוסיף כי התכניות אינן סופיות ובכל מקרה הגורם האחראי עליהן הוא משרד התחבורה.

במקביל, המדינה והעירייה יגבירו את האכיפה על הנקיון והסדר בתחנה ע"י הגברת הסיורים של הפיקוח והגברת הדרישות ודו"חות קנס על הפרת הפעילות במקום במסגרת חוקי העזר העירוניים.

"באשר לטענות על זיהום אוויר - מי שטוען לרמות זיהום מסוכנות באזור התחנה המרכזית אינו מכיר את הנתונים המעודכנים. הנתונים המוסמכים היחידים הנמצאים בידי העירייה הם נתוני המשרד לאיכות הסביבה המנטר את האוויר בסמיכות לתחנה המרכזית. עמדת ניטור זו, המופעלת כאמור על ידי המדינה, מצביעה דווקא על ירידה עקבית בערכי הזיהום ב-6 השנים האחרונות, עם חריגה קטנה בשנת 2021. חשוב לציין כי משרד התחבורה ועיריית תל אביב - יפו פועלת כל העת להורדת ערכי זיהום האוויר באזור. עוד חשוב לציין כי כאשר משרד התחבורה יעביר חלק גדול מצי האוטובוסים לדגמים חשמליים, הדבר יפחית דרמטית את זיהום האוויר".

עוד כתבות

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל