גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

באורך חמישה מטרים ועם תחושת אבק כוכבים: בדקנו את מכונית המנהלים של לקסוס

לקסוס ES300H מצטיינת בגימור, חיסכון בדלק ונותנת שלווה לנוסעים • אולם, הביצועים הפושרים מוכיחים שהחיצוניות היא לא חזות הכל

לקסוס ES300 / צילום: יח''צ
לקסוס ES300 / צילום: יח''צ

השינויים המואצים שעבר שוק הרכב הישראלי בשנים האחרונות הותירו מאחור את פלח "מכוניות המנהלים" הקלאסיות בתצורת סדאן בטווח המחיר של 250-350 אלף שקל. רבים מהלקוחות הנאמנים, שבעבר קיבלו מהעבודה מכוניות כאלה על תקן של רכב שרד, היגרו בשנים האחרונות לפלח הקרוס-אובר. מי שנותר מאחור הם גרעין קשה, ששמר אמונים לתצורה הקלאסית ורצה לשמור על פרופיל ציבורי נמוך יותר.

אבל בשנה החולפת נדמה שהפלח עושה "קאמבק". עיון מדוקדק יותר בנתונים יגלה שהאחראית העיקרי לקפיצה במכירות היא לא אחרת מאשר טסלה, שמכרה מעל אלף רכבי מודל 3 בגרסאות היקרות יותר. טסלה הוכיחה, שעם מותג חזק וחדשני מספיק, אפשר לשנות אפילו את טעמם של הלקוחות המבוססים ושוחרי הסטטוס ולגרום להם לנטוש את תצורת ה-SUV האהובה עליהם. רבים בענף שואלים האם מדובר במקרה ייחודי או שהגילוי מחדש של "מכוניות המנהלים" יתרחב גם לדגמים אחרים, אפילו לא חשמליים.

אחת המכוניות, שעתידות לגלות את התשובה בשנה הקרובה, היא הגרסה המחודשת של לקסוס ES300 הייבריד.

כמו מלון בוטיק

ה-ES300 מתפרסת לאורך מרשים של כחמשה מטרים ולרוחב של כמעט שני מטרים בין מראות הצד, ולמרות שמודל 2021 עבר רק כמה שינויים חיצוניים מינוריים, הוא עדיין נראה מרשים מאד על הכביש. שבכת המצנן הענקית עושה עבודה יעילה בפיזור "אבק כוכבים" על המכונית הגדולה הזו. פנסי ה-LED הצרים והמושחזים בחרטום נראים כמו תכשיט ומשדרגים את נוכחותה הלילית של המכונית, והזנב המדורג נראה שרירי ואתלטי. רק הפרופיל קצת שמרני כבד ומשדר יותר מדי דמיון לטויוטה קאמרי, בת הדודה העממית.

מי שזכה ללון פעם במלונות הבוטיק היוקרתיים של טוקיו, שגובים 800 דולר ללילה, יזהה מיד את התחושה בתא הנוסעים של הלקסוס, שמשלבת טכנולוגיה מתקדמת וגאדג’טים שמוטמעים בתוך ריהוט קלאסי עם חומרים טבעיים וגימור אובססיבי בנוסח "העולם הישן". זוהי תחושה מאוד חושנית. ריפוד עור, עץ ופלסטיק רך עוטפים את ההגה, הדלתות ומערך הפיקוד, ומלטפים את האצבעות. חלקי המתכת מרגישים קרירים, דחוסים ומלוטשים כמו שעון שוויצרי. בנוסף, חומר בידוד רעשי החוץ, שעבר שדרוג נוסף בגרסה העדכנית של הרכב, יוצר סביבה אקוסטית של אולפן הקלטות ומאפשר ליושבים ברכב לשוחח בלחישה, כמקובל ביפן.

לצד הדיגיטלי אחראי מסך מולטימדיה מאסיבי של 12.3 אינץ’ (בגרסה הבכירה בה נסענו), שבהירותו וחדותו הזכירה לנו את הימים שבהם "טלוויזיה יפנית" הייתה יותר מאשר מסך. המסך מגיב מיידית לפקודות מגע אם כי תפעולו דורש לא מעט לימוד.

 

לוח המחוונים החצי-דיגיטלי של לקסוס דוחס את הנתונים לשטח מצומצם יחסית ויש מוצלחים ממנו בשוק. לקסוס לא חוסכת במתגים פיזיים גדולים וידידותיים לתפעול גם על-ידי בני הדור האנלוגי. הדגם המחודש מצויד גם במערך היקפי של מערכות סיוע והתרעה, שאת התפקיד של חלקן לא ממש הבנו.

המרחב מלפנים שופע, עם מושבים קדמיים רחבים מאד ונוחים. הנוסע במרכז עדיין ירגיש כמו נספח אקראי בשל משענת הגב הקשיחה שבמרכז. תא המטען מסתפק ב-454 ליטר.

מערכת ההנעה ההיברידית המוכרת והמוכחת של לקסוס לא עברה הרבה שינויים מוצהרים בדגם המחודש למעט כמה עדכוני תוכנה. המערך כולל מנוע בנזין עם ארבעה צילינדרים בנפח 2.5 ליטר, שמשודך למנוע חשמלי וסוללה ומעביר את הכוח דרך תיבת הילוכים רציפה.

לא לשוחרי הביצועים

ההספק עומד על 218 כ"ס, די רחוק מההספק של דגמי פלאג-אין עדכניים, וגם הזינוק מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.9 שניות אינו מלהיב. אבל ה-ES מעולם לא הייתה מיועדת לשוחרי הביצועים. היא מתוכננת להתנייד למרחקים בצורה חלקה, חרישית ונטולת מאמץ. הכוח עובר בין המנוע החשמלי למנוע הבנזין ולהפך בצורה כמעט לא מורגשת ורק רגל כבדה מאד על דוושת התאוצה, כמו בעת האצה בעליה תלולה, תחלץ מהמנוע צליל קצת מחוספס.

תיבת ה-CVT קיבלה לוגיקה עדכנית. כעת היא מגיבה בצורה חלקה וזריזה כמו תיבה כפולת מצמדים, שיפור משמעותי לעומת הדור היוצא. צריכת הדלק מרשימה מאוד יחסית למכונית כה גדולה עם צריכה ריאלית של כ-15 קילומטרים לליטר בנסיעה נמרצת ועתירת פקקים.

שוחרי האקשן יכולים להזמין בחו"ל את ה-ES300 בגרסת F-SPORT, שמלבד מראה יותר אגרסיבי גם מציעה כיול מתלים יותר חד ונוקשה ובולמים אקטיביים. לארץ מגיעה המכונית רק עם הכיול התקני, שמכוון בעליל לנוחות. ההיגוי עדיין משדר היזון חוזר נעים על כבישים מפותלים וזוויות הגלגול בפניות הדוקות די מתונות. אבל זו לא מכונית לשעשועי כביש.

מנגד, נוחות הנסיעה קפצה מדרגה והמתלים מבודדים את הרכב משלל המפגעים. אפילו פסי הרעדה עירוניים לא מותירים חותם על הנוסעים מאחור. כראוי למכונית, שתוכננה בעיקר עבור השוק האמריקני, ה-ES300 מצטיינת בשיוט למרחקים ארוכים ומפחיתה מעייפות הנהג.

המחיר של ES300 העדכנית מתחיל בכ-301 אלף שקל ונוסק עד אזור ה-330 אלף לגרסה המפוארת ביותר. במחיר הזה אפשר לרכוש כיום לא מעט דגמי קרוס-אובר, כמה דגמי פלאג-אין וכמובן גם טסלה 3 מינימליסטית ומהירה. אבל בכל הנוגע לממדים ייצוגיים, עידון ואיכות ייצור ובעיקר שלוות הנפש של הנוסעים למרחקים ארוכים, די קשה להתחרות במכונית היפנית המרשימה הזו.

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו 330 פלאג-אין

309 אלף שקלים עולה גרסת הפלאג. הממדים קומפקטיים יותר משל הלקסוס אבל תא הנוסעים מרווח תודות לבסיס גלגלים נדיב. מערכת ההנעה משלבת מנוע שני ליטר ומנוע חשמלי בהספק משולב של 292 כ"ס וטווח ארוך על חשמל.

ב.מ.וו 330 פלאג־אין / צילום: יח''צ

ג'נסיס G70

במחיר שמתחיל ב-298 אלף שקל, מציע הספורט סדאן המפוארת עיצוב שרירי ובעל נוכחות. היא קצרה יותר מהלקסוס ותא המטען די קטן, אבל האבזור עשיר עילית. מנוע שני ליטר טורבו מייצר 252 כ"ס ומאיץ ל-100 ב-6.1 שניות.

ג'נסיס G70 / צילום: יח''צ

מרצדס C300E

350 אלף שקל עולה גרסת הפלאג-אין. יש לה תא נוסעים מרווח. עם זאת, תא המטען מסתפק ב-300 ליטר. שילוב של מנוע שני ליטר טורבו ומנוע חשמלי מייצר 320 כ"ס. מגיעה ל-100 ב-5.4 שניות וצריכה ממוצעת של 44 ק"מ לליטר.

מרצדס C300E / צילום: יח''צ

עוד כתבות

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו