ראש הממשלה נפתלי בנט ביקש להזהיר היום (א') בפתח ישיבת הממשלה מפני וריאנט האומיקרון: "חברים, האומיקרון פוגע גם בילדים. אנחנו רואים את זה במדינות אחרות, אנחנו רואים את זה גם בישראל. רק השבוע באנגליה נפטרו שני תלמידי חטיבת ביניים מאותה כיתה מאומיקרון... אחד (מהם) לא היה מחוסן בכלל, השני היה ככל הנראה מחוסן חלקית…". לא מדובר בבלבול רגעי משום שהדוגמה מאנגליה חזרה על עצמה גם בהודעה כתובה לעיתונות שיצאה מטעמו של בנט לאחר ישיבת הממשלה.

למה התכוון ראש הממשלה? כתבה ב-BBC שפורסמה לפני יומיים דיווחה על מותם של שני נערים, מוחמד חביב והארי טאוורס, בני 14 ו-15 בהתאמה. שניהם אכן למדו באותו בית הספר בסטפורדשייר. לשניים לא היו מחלות רקע, ומשפחתו של טאוורס אישרה שהוא אכן לא התחסן. סטטוס החיסון של חביב לא ברור.

אלא שמכאן מתחילות הבעיות. ראשית, השניים לא נפטרו השבוע. הפרסומים על דבר מותם אכן הגיעו לתקשורת הבריטית בימים האחרונים, אך מותם המצער אירע כבר בסוף אוקטובר.

זה אינו פרט טכני בלבד. לפי ארגון הבריאות העולמי, הווריאנט B.1.1.529, שבהמשך קיבל את השם "אומיקרון", אותר בדרום אפריקה לראשונה ב-24 בנובמבר. בריטניה עורכת ריצוף גנטי של הקורונה באופן קבוע (כך זוהה למשל הווריאנט שזכה לכינוי "הזן הבריטי"), כך שלמרות שבאופן תיאורטי ייתכן שהשניים אכן נדבקו מאומיקרון לפני שזוהה, זה נראה לא סביר שהווריאנט הספציפי הסתובב בבריטניה יותר מחודש, ובסופו של דבר אותר דווקא בדרום אפריקה.

לכך יש לצרף את העובדה שלפי ארגון הבריאות העולמי, איש בעולם עדיין לא מת מאומיקרון. ארגון הבריאות העולמי חזר על הקביעה הזאת לפני יומיים, ב-10 בדצמבר, בתגובה לצוות בדיקת העובדות של אתר סנופס (שבדומה למשרוקית, חבר ברשת הבינלאומית לבודקי עובדות, ה-IFCN). יש לציין שבארגון הבריאות העולמי הבהירו שעדיין מוקדם לקבוע עד כמה הווריאנט החדש מסוכן ושייקח עוד שבועות להגיע למסקנה ברורה בנושא.

אז שני הנערים לא מתו מאומיקרון. האם הם מתו מקורונה? לפי הדיווח ב-BBC מוחמד חביב מת מדימום מוחי שנגרם משבץ, שבתורו נגרם בגלל ההידבקות בקורונה. המקרה של הארי טאוורס פחות מובהק: נכון לעכשיו, לפי חוקר מקרי המוות, המוות מוגדר כ"לא מוסבר". עם זאת, הפתולוגים סבורים שהיה לקורונה חלק במוות.

ואחרי כל זה, חשוב לציין כי עם או בלי קשר לאומיקרון, קורונה אכן עלולה לגרום למוות או למחלה קשה עם תופעות ארוכות טווח, גם בקרב נערים בגילאים שאותם הזכיר בנט, ואפילו אצל ילדים צעירים יותר, כפי שהראינו בבדיקה שפרסמנו בשבוע שעבר.

בשורה התחתונה: דבריו של בנט לא נכונים ברובם. שני הנערים מאנגליה לא מתו מזן האומיקרון, וככל הידוע נכון לעכשיו לא נרשם בעולם אף מקרה מוות בשל הווריאנט הזה. יחד עם זאת, לפחות אחד הנערים ככל הנראה נפטר בשל סיבוכים מקורונה. מותו של הנער השני מוגדר כ"לא מוסבר", אך ייתכן שגם הוא נגרם מקורונה.

עדכון: לאחר פרסום הבדיקה באתר, פרסם ראש הממשלה נפתלי בנט תיקון בחשבון הטוויטר שלו. "הבוקר, בישיבת הממשלה, התייחסתי לאירוע, אך אמרתי בטעות שהנערים חלו ב'אומיקרון' במקום לומר 'קורונה'. אכן, שניהם מתו לאחר שחלו בזן אחר של נגיף הקורונה, שאינו אומיקרון".