גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גירושין- מחיר כבד

כמה עולה להתגרש ומה עושה את ההבדל בין הליכי גירושין ארוכים ויקרים, לכאלו שמסתיימים במהירות וללא נזקים כספיים

גירושין / צילום: מירה פרידמן
גירושין / צילום: מירה פרידמן

השאלה "כמה עולה להתגרש?" נשאלת ללא הרף מפי אנשים ששוקלים להיפרד וחוששים מהמחיר הכלכלי של הפרידה. הליכי גירושין הם תמיד עסק כואב. לא משנה אם הסיבה לגירושין היא בגידה, משבר כלכלי או שפשוט שני הצדדים הבינו שזה לא זה והחליטו בהסכמה הדדית לפרק את החבילה.

הליך גירושין הוא לא רק מחיר נפשי כבד לכל בני המשפחה, התנהלות לא נכונה בהליכי הגירושין עלולה להפוך את העסק לכואב גם בכיס וכדי לא להיקלע להרפתקאות כלכליות שלא תדעו איך לצאת מהן, הכנו עבורכם את המדריך הבא.

העצה הטובה ביותר היא לגמור את ההליך בגישור, אך לא אחת בני הזוג לא מצליחים לסיים את הנישואים בדרכי כבוד ולכן נאלצים להיגרר למסכת משפטית ארוכה, שכוללת דיונים, ערעורים ועוד דיונים והתדיינויות. התנהלות כזו יכולה לעלות למתגרשים עשרות ואף מאות אלפי שקלים.

ההוצאות המאפיינות את הליך הגירושין הן לא רק הוצאות משפטיות אלא גם ההוצאות שכוללות את החיים האישיים שלאחר הגירושין, אז כמה עולה להתגרש?


1. אגרות ותשלומים לעורכי דין

שלב הגירושין פותח את מסכת העלויות המשפטיות, מעבר לשכר טרחת עורכי דין, שבהם נושאים הצדדים בנפרד לעורכי דינם בדרך כלל, יש לשלם אגרות על פתיחות תיקים בבית הדין הרבני ובבית המשפט לענייני משפחה.

אגרות משולמות לבית הדין הרבני ולבית המשפט לענייני משפחה. פתיחת תיק לגירושין בבית הדין הרבני עולה כ-450 שקל לערך, כאשר תביעה לשלום בית מוזלת יותר ועומדת על סך של 300 שקל לערך. תביעת גירושין שמוגשת בהסכמת בני הזוג עומדת על סך של 750 שקל לערך.

גם בבית המשפט לענייני משפחה יש צורך בתשלום אגרות. תביעת מזונות ילדים עומדת על סך של 300 שקל לערך; תביעה לקביעת משמורת עומדת על סך של 550 שקל לערך. תביעה לחלוקת רכוש בין בני הזוג עומדת על אחוז מסך התביעה, אך לא תהיה קטנה מסכום של 550 שקל.

במקרים של קשיים כלכליים, ניתן להגיש בקשה לפטור מאגרה בבית המשפט לענייני משפחה. כדי לקבל פטור מאגרה יש להראות קושי כלכלי ולצרף דו"חות על הכנסות והוצאות, וכן פלט מחשבון הבנק. בתי המשפט נוטים בדרך כלל להיעתר לבקשות כגון אלו, ככל שמוכח קושי כלכלי מובהק.

במסגרת תביעת גירושין, יש לדון בכמה תביעות. שכן תביעת הגירושין כוללת גם דיונים בענייני חלוקת הרכוש, מזונות, ומשמורת הילדים. ישנם עורכי דין הלוקחים שכר טרחה כולל על כל התיקים - שכר הטרחה במקרים כאלו עומד על עשרות אלפי שקלים.

מנגד, יש עורכי דין הלוקחים שכר טרחה על כל תיק בנפרד, גם אז שכר הטרחה עומד על כמה עשרות אלפי שקלים, דהיינו מ-10,000 שקל ומעלה, בהתאם למורכבות התיק.

2. תשלום מזונות זמניים

כאשר מתחיל הליך גירושין, בדרך כלל מוגשת בקשה לקביעת מזונות זמניים שישולמו על ידי ההורה אשר עזב את הבית, בדרך כלל האב. המזונות הזמניים נקבעים עד לקביעת מזונות קבועים. בנוסף לשאר התשלומים, עתה מתווסף תשלום חודשי קבוע שגובהו הממוצע 1,000 שקלים ויכול להסתכם בהרבה יותר מכך.

3. הוצאות דיור

כאמור, בשלב הגירושין לרוב אחד הצדדים עוזב את הבית ומוצא את עצמו נושא בתשלומי דיור כפולים, שכן מצד אחד את המשכנתא על הבית המשותף עדיין יש לשלם עד אשר יחולק הרכוש בין הצדדים, אך מצד שני יש לשאת בעלויות הדיור החדשות, הכוללות מלבד שער הדירה גם תשלום חשבונות כגון ארנונה, מים חשמל וגז. הוצאות אלו יחד מסתכמות באלפי שקלים בחודש.

4. הוצאות ילדים - לא רק מזונות

גם לאחר הגירושין יש להמשיך לשלם על חוגים של הילדים המשותפים, לשלם לבית הספר ועל טיולים שנתיים וסתם על בילויים רגילים כגון: הליכה לסרט, הצגה ומתנות יומולדת. מה גם, עכשיו הילדים יגורו בשתי דירות שונות ולכן צריך לרכוש המון ציוד שאיבדתם בזמן הגירושין. בנוסף, עדיין יש לשאת בהוצאות רפואיות על ילדים. גידול הילדים הוא נחלת שני ההורים, בין אם הם חיים במשותף ובין אם לאו.

איך אפשר להוזיל את הליך הגירושין?

כפי שראינו, גירושין הם אכן עסק יקר, אך עדיין יש אפשרויות להוזיל את העלויות - ובעיקר את ההוצאות המשפטיות:

  • גירושין בהסכמה - אחת הדרכים הזולות ביותר להתגרש היא לעשות זאת בהסכם כולל עם בן הזוג, אשר יקבל תוקף בערכאות המשפטיות הרלוונטיות.
  • שכר טרחה מדורג - דרך נוספת להוזיל את העלות המשפטית היא להגיע להסכם שכר טרחה מדורג, שיגדל ככל שההליך מתקדם. כך שאם הליך הגירושין מסתיים בהקדם בהסכמה, לא ייווצר מצב ששולם לעורך הדין שכר טרחה גבוה מאוד על מעט מאוד עבודה.
  • תכנון אסטרטגיית גירושין - ככלל תכנון מקדים בחיים עוזר להיערך טוב יותר, גם כשההיערכות היא לקראת אירועים פחות משמחים, כמו במקרה של גירושין. תכנון אסטרטגיית גירושים חכמה, שלוקחת בחשבון שיקולים פיננסיים ולא פחות חשוב, שמה בראש סדר העדיפויות את טובת הילדים, תאפשר לכם לסיים את הליך הגירושין בעלויות מצומצמות.

מדריכים נוספים מאתר הון:

משכנתא וגירושין : מה קורה למשכנתא כשמפרקים את החבילה?

מה קורה לכספי הפנסיה לאחר גירושין?

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.

עוד כתבות

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

מפלגות בקואליציה הדנית התנגדו לרכישת מערכות הגנה אווירית ישראליות, מטעמים מוסריים ● לפי שרים בממשלה הנוסח שהוסכם לבסוף מעורפל ו"יקשה מאוד" על רכש צבאי מישראל

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יוניון מוטורס מודיעה על "השפעה מיידית" בשיווק קורולה ו־CH-R, ומוסרת שתעביר את המלאי הקיים לחברות הליסינג כמתוכנן, אך "לא תוכל להיענות לכל הביקוש"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מגמה מעורבת בוול סטריט; טבע מזנקת ב-15%, שופיפיי מתרסקת ב-20%

נאסד"ק יורד ב-0.2% ● ניו יורק טיימס: הרווח זינק ב-81%, נוספו 210 אלף מנויים ● לידר: "אנו מתרשמים לחיוב מהביצועים של טבע" ● מלחמת השבבים: הממשל האמריקאי חוסם את יצוא השבבים של אינטל וקוואלקום, המניות יורדות ● האם טסלה הטעתה את המשקיעים? יורדת ב-4% ● רדיט וליפט עולות לאחר שעקפו את ציפיות האנליסטים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

מייסד Wiz שגייסה אתמול מיליארד דולר מגלה את הסוד

וויז  עשתה אתמול היסטוריה כשהשלימה את גיוס ההון הגדול ביותר שביצעה חברה ישראלית מעולם - גיוס של מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, לכן אנחנו מקפיצים מחדש את הכתבה, שמתארת את דרכה להצלחה ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הערכות המצריות להמשך המלחמה, איך ניצחון של טראמפ ישפיע על התמודדות מול איראן ומה הפך את איראן וישראל לאויבות ● כותרות העיתונים בעולם 

ד''ר נאוה מיכאלי-צברי / צילום: כדיה לוי

מונו כונסי נכסים לביתה של נכדת מייסדי שטראוס בסביון; המימוש יעוכב בחצי שנה

ביהמ"ש מינה השבוע כונסי נכסים לביתה בסביון של ד"ר נאוה מיכאל-צברי, בתה של רעיה שטראוס ואלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל שנפטר באוקטובר האחרון ● המינוי יעוכב למשך חצי שנה על-מנת לאפשר למיכאל-צברי להשיג חוב של 15 מיליון שקל

רחוב הרצל, תל אביב / צילום: רועי חבני

מנורה מבטחים מלווה 260 מיליון שקל לבניינים שמשכנים את מפוני קיבוץ רעים

חברת הביטוח העמידה אשראי לשני מגדלים בפרויקט "תאודור" בדרום תל אביב של יובלים ורן בלינקיס ● הבניינים בפרויקט כוללים דירות שמיועדות ברובן להשכרה לטווח ארוך ● את העסקה הובילה אקטיב חיתום של עומרי לוי

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה, רפיח, יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

צה״ל ושב״כ חיסלו את מפקד הכוח הימי של חמאס בעיר עזה

בכיר ישראלי לתקשורת הזרה: ממשלת ישראל מתוסכלת מעיכוב משלוחי הנשק • חיזבאללה דחה את המתווה של צרפת להסדרה בצפון • צה"ל תקף בלבנון: יותר מ-20 מטרות הותקפו מהאוויר ומהקרקע, כטב"ם התפוצץ באזור יערה • הותר לפרסום: מת מפצעיו פקד ייטב לב הלוי, פקד ולוחם בימ"מ, שנפצע באורח אנוש בפעילות מבצעית בטולכרם • עדכונים שוטפים

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים תומך בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות

בכנס שקיים מכון אלרוב לחקר הנדל"ן אמר אהרונוביץ': "אני בעד החזרת מס רכוש בצורה חכמה", והוסיף כי "חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבע גם מהעובדה שמי שמחזיק בקרקע שאפשר לבנות עליה, אין לו שום תשלום 'קנס' על קרקע כזו"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

הבורסה ננעלה בעליות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%, טבע זינקה ב-13%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.6% ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים על רקע המגעים בעסקת החטופים ● אנבידיה נסחרה בירידות, לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

''זו כנראה ההשקה הכי חזקה שנעשתה למוצר מציאות מדומה לטיפול נפשי אי פעם'' / אילוסטרציה: Shutterstock

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

פרויקט פינוי בינוי / צילום: Mark Tso

מה מגיע לבני 70 ומעלה במיזמי פינוי־בינוי? הנחיות חדשות מנסות לעשות סדר

החוק המעניק לבני 70 ויותר הטבות מיוחדות במיזמי התחדשות עירונית, לא כלל התייחסות לפרויקטים שקידומם החל טרם כניסתו לתוקף ● חוות דעת של המשנה ליועצת המשפטית קובעת: גילו של הדייר בעת החתימה הראשונה הוא הקובע ● איך תשפיע ההנחיה על היזמים?

מגדל יורוקום ברמת גן / הדמיה: חברת קנדה ישראל, מילוסלבסקי אדריכלים

מ-6 קומות ל-60: התוכנית של מגדל יורוקום ברמת גן עולה שלב

רמת גן המליצה להפקיד את התוכנית לבניית מגדל יורוקום של קנדה ישראל, שיכלול 60 קומות בעירוב שימושים למגורים, לתעסוקה ולמסחר ● רמת גן מאשרת תוכנית עירונית חלופית לתמ"א 38, הכוללת את כלל שטחה של העיר ● וחברת יבוא האלכוהול שתקים מגדל בן 30 קומות בנתניה ● חדשות השבוע בנדל"ן

ארי הרו / צילום: ניצן שפיר

6 חודשי עבודות שירות לארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת רה"מ

גזר הדין ניתן בעקבות הסדר טיעון שחתמה הפרקליטות עם הרו כחלק מהסכם עד המדינה עמו בפרשות 1000 ו-2000 ● במסגרת ההסדר הרו הודה והורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים בפרשת 3H גלובל ● כן נגזרו עליו קנס של 700 אלף שקל וחצי שנת מאסר על-תנאי

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית