גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההשקעה החדשה של אחד מהקיבוצים העשירים בישראל: חברת ריקור של קיבוץ עין חרוד איחוד

משמר העמק רכש מידי קרן טנא רבע ממניות ריקור ● הרכישה שיקפה לריקור, חברה תעשייתית שבשליטת קיבוץ עין חרוד איחוד, שווי המוערך ב-350-400 מיליון שקל ● לפני כשנתיים רכש משמר העמק כרבע ממניות חברת מוצרי ההשקיה ברמד מידי הקיבוצים עברון וסער

מפעל ריקור / צילום: מצגת החברה
מפעל ריקור / צילום: מצגת החברה

משמר העמק, אחד מהקיבוצים העשירים בישראל, ממשיך להשקיע את ההון הגדול שנצבר מפעילותו התעשייתית ברכישת מניותיהן של חברות קיבוציות. שנתיים לאחר רכישת כרבע ממניות חברת מוצרי ההשקיה ברמד, ביצע לאחרונה משמר העמק  השקעה של כ-90 מיליון שקל ברכישת חלקה של קרן טנא (25%) בחברה התעשייתית ריקור - כך נודע לגלובס.  

ריקור (RICOR), המוערכת בעסקה ב-350-400 מיליון שקל, נשלטת בידי קיבוץ עין חרוד איחוד (75%), שכמו משמר העמק שוכן בעמק יזרעאל. החברה עוסקת בפיתוח וייצור מקררים קריאוגנים (מדע הטמפרטורות הנמוכות מאוד) ומערכות ואקום. 

תחום ההתמחות של ריקור הוא פיתוח וייצור מקררים זעירים לקירור גלאי אינפרא אדום (IR), בעיקר עבור מערכות הדמיה תרמית, נוסף על מוצרים לתעשיית חצאי מוליכים ועוד.

ריקור נוסדה בשנת 1967 כחטיבה בתוך חברת פלבם, גם היא של עין חרוד איחוד, ומי שמנהל אותה כיום הוא יובל בארי, שבתפקידו הקודם שימש כמנכ"ל יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות שחייה הבורסאית - חברת מיטרוניקס , שבשליטת קיבוץ יזרעאל.

רכשה את נצר חיישני תנועה ב-2020

אשתקד רכשה ריקור ביחד עם קיבוץ יזרעאל (שגם הוא נהנה מנזילות עצומה תודות למפעל המצליח שבשליטתו) את פעילותה של חברת הטכנולוגיה נצר חיישני תנועה, תמורת כ-45 מיליון שקל, בעיקר מידיה של משפחת סטף ואיתן ורטהיימר, במסגרת מהלך מימוש הנכסים של אחת המשפחות העשירות בישראל.

נצר חיישני תנועה עוסקת בפיתוח "חיישנים אלקטרוניים קלים ומדויקים מאוד", מותאמים לתנאי סביבה קשים, עמידים, במשקל נמוך ובטכנולוגיית מיקום, וככל הידוע מוצריה מבוססים על טכנולוגיה ישראלית ייחודית, פרי המצאתו של מייסד החברה, ישי נצר.

רכישתה של נצר נעשתה בחלוקה של 60% ריקור ו-40% קיבוץ יזרעאל, והיא נתפסה כעסקה אסטרטגית עבור ריקור, לפיתוח מנוע צמיחה בעולם המוצרים האלקטרו-מכניים המדויקים. טרם הרכישה, לפעילות שתי החברות הייתה נקודת מפגש בשוק הביטחוני.

חברת הפלסטיק שמעשירה את כיסי משמר העמק

השותף החדש בריקור, קיבוץ משמר העמק, הוא כאמור מהקיבוצים העשירים בישראל,  בזכות שליטתו בחברת תמה תעשיות פלסטיק, הנחשבת לאחת משלוש החברות המובילות והרווחיות בתעשייה הקיבוצית. 

תחום ההתמחות העיקרי של תמה, בעלת מחזור מכירות שנתי של כ-2.3 מיליארד שקל, הוא מוצרי אריזה והגנה לחקלאות - רובם ככולם ליצוא, ובהם עטיפות לחציר ולכותנה, רשתות לשימושים שונים, חוטים וחבלים, כלי בית ומוצרי פלסטיק.

תמה, בעלת הון עצמי של 1.1 מיליארד שקל לפי נתוני דן אנד ברדסטריט, מהעסיקה כ-1,750 עובדים. החברה הוקמה בקיבוץ משמר העמק בשנת 1950, וכעשרים שנה לאחר מכן הצטרף אליה כשותף גם קיבוץ גלעד.

עוד טרם ההשקעה בריקור, בזכות ההון הרב שמייצרת לו תמה בשנים האחרונות, השקיע משמר העמק בתחומים שונים במטרה לגוון את מקורות ההכנסה שלו. בין היתר חשף גלובס בשנת 2019 כי הקיבוץ סיכם על רכישת כרבע ממניות חברת מוצרי ההשקיה  ברמד מידי הקיבוצים עברון וסער, לפי שווי חברה שהוערך אז בכ-450 מיליון שקל.

ברמד פועלת בתחום של ייצור מגופי בקרה הידראוליים המיועדים למערכות הולכת מים. הפתרונות שמציעה ברמד משלבים טכנולוגיות מתקדמות לבקרת זרימה ונחשבים למובילים בתחומם. 

פעילות מימושים אינטנסיבית לטנא

המוכרת בעסקה, קרן טנא בראשות אריאל הלפרין, נמצאת בתקופת פעילות אינטנסיבית. בין המימושים העומדים על הפרק אצל הקרן נמצאת חברת התעשייה גדות כימיקלים, שאשתקד עמדה בפני הנפקה ראשונית של מניותיה לציבור (IPO), שלא יצאה לפועל נוכח פערים בתמחור וחוסר עניין יחסי בקרב המשקיעים. נכון להיום מתנהל מו"מ למכירת נתח ממניות החברה לקבוצת משקיעים מוסדיים.

גדות פועלת בכמה תחומים, ובהם סחר והפצת כימיקלים, לוגיסטיקה ימית ויבשתית של כימיקלים ושירותי ייצור לתעשיית השמנים. השווי שבו ביקשה טנא להנפיק את החברה בשנה שעברה עמד על כ-350 מיליון דולר (כ-1.2 מיליארד שקל), במהלך שתוכנן לשלב הצעת מכר ומימוש נתח מהחזקות טנא.

מדובר בשווי גבוה פי שלושה לעומת המחיר שבו רכשה את החברה בשנת 2014 מכינוס נכסים שנועד להחזיר חוב שהעמיד בנק דיסקונט לחברת אמפל של יוסי מימן, בעלת השליטה הקודמת בגדות, שקרסה.

העסקה שמנסה טנא לקדם כעת היא מכירת נתח של כ-40% מגדות לידי קבוצת משקיעים שמובילה קרן ההשקעות LBH - שבה שותפים עופר לינצ'בסקי, שמעון בן חמו וחברת ווליו בייס מיזוגים ורכישות, בניהולו של יאיר אפרתי.

ככל הידוע, LBH, שבשנה שעברה השלימה השקעה של כ-450 מיליון שקל בחברת התחבורה דן, לפי שווי חברה של כ-1.1 מיליארד שקל, מנהלת את המו"מ מול טנא בעניין גדות לפי שווי של כ-280 מיליון דולר (כ-920 מיליון שקל) - ובכוונתה לפעול ולהנפיק בעתיד את שתי הפעילויות (בהנחה שהמו"מ מול טנא יושלם כמתוכנן).

מי שכבר עומדת בפני הנפקה בבורסה בת"א היא יצרנית המערכות הדיגיטליות להשבחת דפוס, סקודיקס, שבה מחזיקה טנא 42% מהמניות. בכוונת החברה לגייס כ-40 מיליון דולר לפי שווי של 100 מיליון דולר לפני הכסף. 

 

טנא מלא השקעות בחברות קיבוציות 

קרן טנא, מהקרנות הוותיקות והבולטות בישראל, נוסדה בשנת 2004 על ידי הלפרין, אייל עטיה ודורי בראון, והיא מנהלת כיום נכסים בהיקף של מיליארד דולר, במסגרת ארבע קרנות שגייסה לאורך השנים. הקרן הרביעית, הגדולה ביותר, גייסה בשנת 2017 וכוללת כיום 7 השקעות, ביניהן דלתות חמדיה, טראפילוג וחוליות.

קודם להקמת הקרן שימש הלפרין כראש מטה הסדר הקיבוצים, מה שמסביר את התמקדותה של טנא בתחילת דרכה בעיקר בחברות קיבוציות. אולם כיום היא מתמקדת בהשקעות בחברות תעשייה ישראליות צומחות, כאשר לדברי הקרן יש למעלה מ-5,100 חברות כאלה המייצרות מעל 45% מהייצור התעשייתי של ישראל. הקרן מחפשת חברות מבוססות, רווחיות, צומחות ומוטות-יצוא, שהיא יכולה להוסיף להן ערך.

אחת ההשקעות המוצלחות ביותר של קרן טנא הייתה בקרן הראשונה שלה, כשהיא השקיעה 30 מיליון דולר תמורת 10% ממניות חברת ההשקיה הקיבוצית נטפים ב-2006. בשנת 2011 השליטה בנטפים נמכרה לקרן פרמירה לפי שווי של 850 מיליון דולר, כלומר החזר של כ-180% לטנא תוך 5 שנים.

השקעה מוצלחת אחרת שבוצעה ב-2006 הייתה בחברת אבן קיסר, המייצרת משטחי קוורץ. הקרן הייתה המשקיעה החיצונית הראשונה בחברה הקיבוצית משדות ים, וביצעה בשנת 2013 אקזיט מרשים כשמכרה את ההחזקות שלה באבן קיסר לאחר הנפקתה בוול סטריט, בתמורה כוללת של 186 מיליון דולר, תשואה של כמעט פי 5 על ההשקעה. 

עם זאת, טנא חזרה לסיבוב שני של השקעה באבן קיסר ב-2016, כשרכשה מניות מהקיבוץ תמורת 43.5 מיליון דולר, ולאחר מכן הגדילה את ההחזקה בחברה. נכון להיום, הקרן רושמת הפסד "על הנייר" על השקעתה זו.

ריקור (RICOR)

עיסוק: פיתוח וייצור מקררים זעירים לקירור גלאי אינפרא אדום
היסטוריה: נוסדה בשנת 1967 כחטיבה בתוך פלבם, חברה אחרת של עין חרוד
איחוד
נתונים: בעל המניות הגדול בחברה הוא קיבוץ עין חרוד איחוד, ולצדו קיבוץ משמר
העמק, שרכש באחרונה את חלקה של קרן טנא, שנכנסה להשקעה בחברה בשנת 2006
עוד משהו: מנכ"ל ריקור הוא יובל בארי, שניהל בעבר את מיטרוניקס הבורסאית

עוד כתבות

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"