גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לקסוס IS החדשה: ספורטיבית תרבותית

סדרת ה-IS החדשה מגיעה לישראל עם כסות חיצונית סופר-אגרסיבית ושלדה, שמיועדת לנהגים אנינים ● המנוע לא מספק את ריגושי הכוח המתבקשים אבל הפשרה מותאמת מאוד לנהג הישראלי והתמחור אטרקטיבי

לקסוס IS F-SPORT / צילום: יח"צ
לקסוס IS F-SPORT / צילום: יח"צ

בחודש שעבר סיקרו כלי התקשורת ביפן בהרחבה את הודעתו של דאיסוקה טויודה, בנו הבכור בן ה-32 של נשיא טויוטה אקיו טויודה, להינשא לכוכבת לשעבר של תיאטרון "מיוזיקלס" יפני נודע.

נישואים כאלה בין "העולם החדש לעולם הישן" אמנם אינם יוצאי דופן כיום במערב אבל בקרב אצולת הממון של יפן התאגידית, שפועלת עדיין לפי קודים תרבותיים בני מאות שנים, מדובר בסיפור, שאינו נופל "בצבעוניות" שלו מנישואיהם של הארי ומייגן.

אנחנו מאחלים לזוג הצעיר את כל ההצלחה והמזל הטוב אולם אין ספק, שזוהי עוד אינדיקציה לתהליך ההסתגלות וההתחברות לערכי הדור הנוכחי, שעוברת בשנים האחרונות תעשיית הרכב היפנית המסורתית וטויוטה השמרנית בפרט.

קחו למשל את העיצוב של לקסוס IS החדשה, בגרסת F-SPORT שנחתה כאן לאחרונה. העיצוב הזה משדר אגרסיביות עם זוויות מוחצנות, גריל עצום, פגושים שנושקים לקרקע ושרירים מאיימים בכנפיים האחוריות.

עד לפני כמה שנים ניתן היה לראות עיצובים כאלה רק בתרבות מרוצי הרחוב המחתרתיים של יפן, שאמנם זוכים בשנים האחרונות להערצה במערב אבל מהווים מקור למבוכה רבה עבורי פנים מהוגנים. הרעיון שמותג פרימיום יפני סולידי כמו לקסוס ייצר מכונית "סטריט רייסר" נחשב ביפן עד לפני כמה שנים ל"דאמה" - טאבו.

 

אווירת "זן" יפנית רגועה ומרגיעה

ובכל זאת היא כאן, במלוא האגרסיביות שלה, מוכנה ונכונה לשבור סטיגמות והיא אכן עושה זאת ביעילות רבה ברחוב הישראלי, שהחצנה והקצנה הן עבורו לחם חוק.

בניגוד לעיצוב החיצוני המאיים עיצוב הפנים שומר על הערכים המוכרים והסולידיים של המותג. יש לה אמנם לוח מחוונים דיגיטלי-מכאני שמשנה את צורתו כמו רובוטריק בהתאם לבחירת מצב הנהיגה, ויש גם מושבי ספורט וכמה עיטורים ספורטיביים.

אבל בעיקרון התא עדיין משדר את אותה אווירת "זן" יפנית רגועה ומרגיעה, שהתרגלנו לקבל מלקסוס.

איכות החומרים והגימור היא ברמה גבוהה מאד, בידוד הרעשים היעיל מסנן את רעשי החוץ בצורה מרשימה ומותיר את הבמה פנויה למערכת הקול המיוחסת, מערכת אקלים פועלת חרישית והנדסת האנוש מסורתית ונטולת התחכמויות. אולי אפילו קצת יותר מדי מסורתית בהתחשב בריבוי המתגים ובעובדה, שהפיקוד הקולי ברכב כמעט חסר תוחלת.

אפשר להתנחם בכך שמסך המולטימדיה מופעל כעת גם על ידי מגע. גם האבזור התקני מקיף ועשיר, כולל חבילה מקיפה של מערכות בטיחות אקטיביות מדור אחרון.

מרחב הפנים נותר ללא שינוי מהדגם היוצא וכפי שניתן לצפות ממכונית ספורט-סדאן קומפקטית עם הנעה אחורית, יש נדיבים ממנו. המושב האחורי מיועד בעיקר לשני מבוגרים פלוס כיסא תינוק או מתבגר, שיהיה מוכן עם ישיבה מעל מנהרת תמסורת גבוהה. מרחב הראש סביר והמושבים הקדמיים נוחים מאד גם בנסיעות ארוכות וגם בנסיעה עתירת כוחות ג'י על כבישים מפותלים ומספקים תנוחת ישיבה ספורטיבית וקרובה לכביש.

לקסוס IS מוצעת בעולם עם שלל מנועים עתירי כוח כולל V6 שמייצר 311 כ"ס ולאחרונה גם V8 בריון בנפח 5 ליטר. אבל את תא המנוע של ה-IS המיובאת לארץ מאכלס מנוע ה-2 ליטר טורבו המוכר והצנום בהספק 241 כ"ס, שמשודך לתיבה אוטומטית רציפה בת 8 מהירויות.

זהו מנוע חביב ויעיל, שמספק דחף מכובד כבד מסל"ד נמוך צובר מהירות בקצב מכובד ומשייט בנחת במהירויות גבוהות ועם זינוק מאפס ל-100 קמ"ש בעט פחות מ-7 שניות הוא גם לא ישאיר אתכם מאחור ברמזור. קרוב לוודאי שהוא יהיה גם מאד אמין לאורך שנים ואפילו חסכוני אבל במכונית, שנראית כאילו היא מוכנה למסלול ומצוידת בטכנולוגיה דינמית בהתאם, קיים פער בין פסיכולוגי בין המראה לביצועים.

המנוע משמיע צליל תרבותי ומושתק ולמרות, שטריק אלקטרוני מעבה את הצליל דרך הרמקולים במצב התכנות הספורטיבי, זה עדיין לא הדבר האמיתי. המגבלה המרכזית היא התיבה הרציפה, שאמנם מתהדרת כעת בבקרה עם בינה מלאכותית, העברות מהירות ושליטה יעילה מההגה, אבל תחת עומס היא עדיין לא מספקת העברות מהירות וחדות כמו התיבות האוטומטיות הספורטיביות של הגרמנים והיא נוטה ליטול את העוקץ מבעיטות הכוח, שהן חלק מה-FUN במכוניות כאלה.

מנגד, לזכות התיבה ייאמר, שכאשר מורים לה להתנהג כמו תיבה ידנית היא מצייתת בנכונות ומאפשרת להגיע ממש עד לקו האדום בכל הילוך.

מגוננת, נוחה ולא מפחידה לחסרי ניסיון

בכל מה שקשור ליכולות דינמיות אין ל-IS הזו שום חסכים. חבילת ה-F SPORT, שכלולה כעת במכונית כסטנדרט, כוללת השאר בולמי זעזועים מוקשחים עם בקרה אלקטרונית, היגוי חד יותר, דיפרנציאל מוגבל החלקה שמעביר יותר כוח לגלגלים בפניות חדות וחישוקי 19 אינץ' שעוטים עליהם גומי בפרופיל די קיצוני. אם מוסיפים לכך שלדה קלה וקשיחה יותר מקבלים מכונית מענגת מאד לנהיגה כהלכתה.

במצב התכנות הספורטיבי ביותר ההיגוי חד, מהיר ומתקשר, נטיית הגוף בפניות אפסית, העברות המשקל מהירות ומדויקות והמכונית מנסרת פניות הדוקות ומהירות ברמת דיוק של להב יפני מושחז.

יודעי חן גם יכולים לשלוח את הזנב לדרך עצמאית והחזיר אותו לתלם בקלות. כאמור עם 241 כ"ס והרבה אלקטרוניקה מגוננת אין ריגושי כוח אבל על כביש מפותל וריק איש-שם בצפון בילינו עם המכונית הזו הרבה קילומטרים מענגים. למרות הכיול הספורטיבי ה-IS לא זונחת את נוחות הנסיעה הטובה שאופיינית למותג ובמצב הכיול הרגוע היא מנטרלת היטב את תחלואי האספלט הישראלי.

לקסוס IS מאובזרת היטב עולה כ-280 אלף שקל. מודל 2021 אמנם איבד את גרסת הבסיס ההיברידית הפופולרית, שעלתה כ-240 אלף שקל, אבל עדיין זהו מחיר תחרותי מאד ביחס לגרמניות המקבילות במיוחד אם משקללים את חבילת הספורט התקנית ב-IS , שעבורה גובים המתחרים מגרמניה לא מעט כסף. בשורה התחתונה ה-IS החדשה מציעה פשרה, שמותאמת מאד לקהל היעד הישראלי: היא נראית אגרסיבית מאד ויש לה פוטנציאל להנאה מנהיגה אבל היא גם מגוננת, נוחה ולא תפחיד מדי נהגים חסרי ניסיון. רק אל תצפו ל"דריפטינג" נוסח "מידנייט קלאב" בטוקיו.

חלק מהמתחרות

אאודי A4

ב-280 אלף שקל מציעה אאודי את גרסת הבסיס של A4 החדשה עם הנעה קדמית. הממדים נכבדים, תא הנוסעים בנוי היטב, מאובזר ומרווח והשילוב בין נוחות להתנהגות של השלדה מוצלח. המנוע הוא 2 ליטר טורבו עם 190 כ"ס שמאיץ את המכונית ל-100 קמ"ש ב-7.3 שניות

אאודי A4 / צילום: יח"צ

ב.מ.וו 330 פלאג-אין

309 אלף שקל עולה ב.מ.וו 330 פלאג-אין, שמשלב מנוע בנזין ומנוע חשמלי עם הספק משולב של 292 כ"ס. המכונית מאובזרת ומגיע עם חבילת M הספורטיבית, שלדת ההנעה האחורית מלוטשת ונעימה ותא הנוסעים מאובזר ועתיר אלקטרוניקה

ב.מ.וו 330 פלאג-אין / צילום: יח"צ

מרצדס C מודל 2021

מרצדס C קלאס החדשה, שתגיע אלינו בקרוב, מבטיחה עיצוב ספורטיבי ואגרסיבי יותר, ממדים חיצוניים ופנימיים מוגדלים ומערך דיגיטלי מתקדם נוסח S קלאס בתא הנוסעים. היא שומרת על ההנעה האחורית שלה וקרוב לוודאי שהמנוע העיקרי יהיה פלאג-אין עם כ-300 כ"ס. המחיר עדיין לא ידוע

מרצדס C מודל 2021 / צילום: יח"צ

עוד כתבות

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון