גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מותג העם" מתבגר: רכב הפנאי המשפחתי של יונדאי מפתיע מחדש

רכב הפנאי המשפחתי של יונדאי משיל את שורשיו העממיים ומציע עיצוב חיצוני הדוק ויוקרתי, תא נוסעים מפואר ומאובזר במיטב הטכנולוגיות ומנוע טורבו-דיזל כאופציה יחידה ● אבל גם המחיר תואם את שאיפות הפרמיום

שנת 2020 הייתה שנה של שינויים ושיבושים בשוק הרכב האירופאי והשינוי המרכזי היה התכווצות דרמטית בביקוש לדגמי דיזל. רק 29% מכלי הרכב שנמכרו בשנה החולפת באיחוד צוידו במנועי סולר, ירידה של יותר מ-25% בהשוואה לחלקם בתחילת העשור הקודם.

יש לכך כמה וכמה סיבות ובראשן תקנות הפליטה החדשות והמחמירות של אירופה, שמעודדות את היצרן לתת עדיפות לכלי רכב "מחושמלים". תרמו לכך גם סובסידיות עמוקות לכלי רכב מחושמלים, ירידה חדה במחירי הבנזין ופרשת "דיזל גייט" של פולקסווגן, שפגמה במוניטין "הירוק" של הדיזלים.

עם זאת צריך לראות את הדברים בפרופורציה: חלקם של רכבי הדיזל במכירות הרכב באירופה עדיין גדול כמעט פי שלושה מזה של כלי הרכב "המחושמלים" ולקוחות רבים, כולל ציי רכב גדולים, עדיין מעדיפים את האמינות ואת החסכוניות שלהם ובעיקר את יכולתם לצלוח מעל 700 ק"מ בין ביקורים בתחת הדלק.

לפיכך, למרות הצהרת הכוונות של היצרנים על "חשמול מקיר לקיר", סביר שנמשיך לראות דיזלים על כבישנו עוד זמן רב. גם יונדאי מדברת כיום על חשמול מקיף ומציגה בחו"ל גרסת פלאג-אין מתוחכמת לקרוס-אובר המשפחתי "סנטה פה". אבל עד שהיא תופיע מגיע אלינו הדור החדש והמשודרג של הרכב עם מנוע טורבו דיזל בלבד.

חיצונית עבר הרכב מתיחת פנים די מקיפה שנועדה, כך לפי יונדאי, להעניק לו "עיצוב ייחודי, יוקרתי ומתבלט". הרכב אכן נראה יוקרתי ומהודק יותר לעומת הדור היוצא אם כי את ההצהרה על ייחודיות צריך לקחת בעירבון מוגבל. פנסי החזית הצרים והמפוצלים, למשל, מזכירים את לקסוס, הגריל המושחר והזוויתי הוא כולו אאודי, פרופיל הצד שואב השראה מוולבו XC90 ואילו עיצוב הזנב שוכפל די במדויק מ-ב.מ.וו X5. ה"מחוות" ללהיטי שוק הפרמיום לא מותירות את הצופים אדישים ויחד עם חישוקים מאסיביים ולא מעט עיטורים חיצוניים בכסף-מט ושחור מבריק זהו בהחלט כלי דינמי ונאה.

 

שני "באגים" במפרט

ואם העיצוב החיצוני "רומז" על שאיפות הפרמיום של המותג עיצוב הפנים בדגם הבכיר בו נסענו מהווה הצהרה חד משמעית. התא עטוי בחומרים רכים ואיכותיים, עמדת הפיקוד מציגה "מדרגה" נוסח מרצדס עם ריפוד דמוי עור שתואם את גוון הריפוד, המושבים עטופים בעור איכותי עם תפירה אלגנטית ולוח הפיקוד והקונסול המרכזי, כולל מערך תפעול התפעול של ההילוכים באמצעות לחצנים מוכספים, חולק את עיצובו עם ה"פאליסייד" הגדול. עיצוב לוח המחוונים הדיגיטלי של הדגם הבכיר, לעומת זאת, הושאל מהמותג-האח היוקרתי ג'נסיס ונראה איכותי, עשיר ומושקע.

רמת האבזור בדגם העילי כוללת כמעט את כל מה שצריכים או רוצים, כולל מערך של עזרי נהיגה סמי-אוטונומיים, שמאפשרים לנהוג על הכביש המהיר עם מעט מאוד התערבות של הנהג, וקיפול חשמלי מלא של המושבים. במפרט שני "באגים". הראשון הוא מערכת מולטימדיה עם תפריט תפעול מיושן ודל בגרפיקה והשני הוא היעדר מנגנון פתיחה/סגירה חשמלי לדלת האחורית המאסיבית. זה בריא לפיתוח השרירים ושיפור הקרדיו אבל פחות כאשר רוצים להעמיס מטענים עם ידיים תפוסות.

מרחב הפנים לא השתנה לעומת הסנטה-פה היוצא והוא כולל חלל מרווח לחמישה דיו מבוגרים שקומתם ממוצעת פלוס ומושב אחורי רחב מספיק לשני מבוגרים. אבל הוא מוגבל מאד במרחב הברכיים וכאן יש לאח הגדול "פליסייד" יתרון ברור. שוכני המושב השלישי יכולים להתנחם במערכת אקלים יעילה מאד. כאשר כל המושבים מאוישים מרחב המטען די מוגבל, כמקובל בפלח ה-"5+2" אבל עדיין שימושי למטען יום יומי. קיפול המושב האחורי לתוך הרצפה כבר מפנה חלל ענק.

תנוחת הישיבה גבוהה ונוסכת ביטחון והראות לכל הכיוונים די טובה אפילו בלי הגיבוי של מערך החיישנים ההיקפי. סף הכניסה ממוקם בגובה נוח מאד לבני רוב הגילים.

מנוע הטורבו-דיזל של יונדאי בנפח 2.2 ליטר עבר כמה שדרוגים בשנים האחרונות ובגרסתו העדכנית הוא מייצר 202 כ"ס מכובדים ומומנט של 45 קג"מ ומשודך לתיבה כפולת מצמדים בת 8 מהירויות. זהו מנוע נעים ויעיל, שמסוגל לדחוף את ה-1.8 טון של הרכב פלוס נוסעים בקצב מפתיע כאשר הוא נדרש לכך או לחלופין משייט בקצב נינוח למרחקים ארוכים על הכביש המהיר.

תיבת ההילוכים מותאמת היטב לעקומת המומנט של המנוע ולא מהססת להעניק "קיק דאון" נמרץ כבר עולה הצורך. עם זאת אנחנו לא חסידים גדולים של התפעול באמצעות לחצנים. בהתנעת בוקר קרה ותחת עומס המנוע לא מהסס להשמיע טרטור דיזל קולני, משהו שגרסאות הדיזל של הגרמנים היוקרתיים כבר מזמן נגמלו ממנו. במהירויות גבוהות הצליל המחוספס נעלם ברקע. יונדאי מתהדרת בצריכת דלק של כ-16 ק"מ לליטר וגם אם הנתון הריאלי נושק בפועל ל-14 ק"מ לליטר, זה עדיין רכב בהחלט חסכוני בהתחשב בממדיו, שמאפשר להאריך את תדירות הביקור בתחנות לכמעט 750 ק"מ.

מרגיש, נראה ומאובזר כמו פרמיום

על הכביש הסנטה פה מכויל בעליל לספק נוחות. הוא סופג מהמורות טיפוסיים בצורה בוגרת, צולח רמפות הרעדה ללא קושי ונכנע רק לבורות חורף ישראלים, שמטלטלים את הנוסעים מאחור. למרות רכות המתלים הרכב שומר על תנודות גוף מרוסנות בפניות הדוקות ומאפשר נהיגה די נמרצת על כבישים מפותלים מבלי לייצר קולות מחאה מהנוסעים בכל שורות המושבים. חבל רק שתחושת ההיגוי נעה על הטווח שבין מטרידה (כאשר מערכת "הסיוע להיגוי" פעילה), לבין אדישה, כאשר מכבים את המערכת.

הדגם הבכיר בו נהגנו מצויד גם בהנעה כפולה ובבורר מצבי נהיגת שטח. המערכת יעילה מאד על כבישי עפר בוציים אבל עם מרווח גחון של 18.5 ס"מ בלבד ושלל קישוטים בחלק התחתון של המרכב סביר להניח, שרבים יסתפקו בנהיגה בשבילי קרן הקיימת.

מי שזוכר את הסנטה פה לדורותיו כמוביל משפחות צנוע ועממי, שאהוד על מקבלי רכב צמוד חובבי "דילים", יצטרך לחשוב שוב. למעט הסמל יונדאי בחרטום הסנטה פה החדש מרגיש, נראה ומאובזר כמו רכב פרמיום לכל דבר בליגה של לקסוס ושות', וגם המחיר שלו מתרחק מהטריטוריה העממית. גרסת הבסיס עם הנעה קדמית, מתחיל ב-270 אלף שקל ונוסק לטריטוריה של 300 אלף שקל בדגם המפואר. אמנם כלים מקבילים עם שבעה מקומות וסמל נחשק יותר בחרטום יכולים לעלות 50% יותר בישראל אבל אין ספק שזהו רף פסיכולוגי לא פשוט לחצייה עבור "מותג העם".

חלק מהמתחרות

סקודה קודיאק
264 אלף שקל עולה סקודה קודיאק "לורן קלמן" עם הנעה כפולה וחבילת אבזור מקיפה. המנוע הוא טורבו-דיזל בנפח 2 ליטר, שמייצר 190 כ"ס ומאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.6 שניות

קיה סורנטו
275 אלף שקל עולה הגרסה הבכירה של קיה סורנטו.הרכב מצויד במנוע טורבו-דיזל, שמייצר 200 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. לגרסה הזו יש הנעה כפולה, רמת אבזור גבוהה וממדים פנימיים של הסנטה פה

פיז'ו 5008 GT טורבו דיזל
243 אלף שקל עולה הגרסה הבכירה של פיז'ו 5008. הרכב קטן יותר בממדיו החיצוניים אך ניצב על בסיס גלגלים של 2.84 מ', שמספק מרחב ישיבה סביר לשבעה בשלוש שורות. בעל מערך פיקוד דיגיטלי עתידני

עוד כתבות

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים