קו המשווה | פרשנות

עלייתה ונפילתה של תקוות המפלגה הדמוקרטית, אנדרו קואומו

ניו יורק הופכת לזירת התגוששות מרכזית על נשמתה של מפלגת השלטון בארה"ב • שערוריות קורונה וסקס עומדות לקצר את הקריירה של גיבור המגפה הצ'רצ'יליאני, מושל מדינת ניו יורק, שנחשב לטוען פוטנציאלי רב-כוח לנשיאות ארה"ב • השמאל הדמוקרטי במדינה מחכה לנפילה בכיליון עיניים

מושל ניו יורק אנדרו קואומו. די הרבה דמוקרטים הצטערו שקואומו לא הצטרף מבעוד מועד לתחרות על מועמדות מפלגתם לנשיאות / צילום: Associated Press, John Minchillo
מושל ניו יורק אנדרו קואומו. די הרבה דמוקרטים הצטערו שקואומו לא הצטרף מבעוד מועד לתחרות על מועמדות מפלגתם לנשיאות / צילום: Associated Press, John Minchillo

האיפיון "טרגדיה יוונית" לתיאור נפילתו של איש ציבור הוא מן הקלישאות הנדושות של הכתיבה העיתונאית. אבל הוא יאה בהחלט לאנדרו קואומו; בייחוד מוטיב "'היבריס", זאת אומרת יהירותו של הגיבור, המביאה אותו לקרוא תיגר על אלי האולימפוס.

מושל מדינת ניו יורק עומד בשנה הלפני-אחרונה של תקופת כהונתו השלישית, לא רע בשביל איש בן 63. בגיל הזה, ג'ו ביידן היה רחוק כדי 15 שנה מן הנשיאות.

שנת הקורונה הביאה את קואומו אל שיא תהילתו. באישיותו הטלוויזיונית התמצה ההיפך המבורך מדונלד טראמפ. הוא היה צ'רצ'יל אמריקאי, המקרין עוצמה בדיוק מפני שהוא אומר את האמת הלא-נעימה בשעה הקודרת ביותר. תידרוך הצהריים היומי של קואומו נעשה להיט-צפייה הרחק מגבולות מדינתו. הוא אפילו קיבל עליו את פרס האמי של האקדמיה הבינלאומית לאמנויות הטלוויזיה.

בין הפנינים האופייניות שלו היתה הנזיפה באמריקאים, המסרבים להיענות להנחיות. ״אם תשמרו על מרחק ביטחון, אם תעטו מסיכה, אם יהיה לכם שכל, לא תהיה לכם שום בעיה... אם לא תאכלו את עוגת הגבינה, לא תהיה לכם בעיית משקל״.

טוב, לא בדיוק אנגלית צ'רצ'יליאנית, אבל זה מה שיוצא מצווארון איטלקי כחול ברובע קווינס. את החספוס הזה אמריקאים למדו להכיר בעיקר באמצעות הוליווד, ולפעמים זה בדיוק מה שהם צריכים.

זה כבר לא יקרה

די הרבה דמוקרטים הצטערו שקואומו לא הצטרף מבעוד מועד לתחרות על מועמדות מפלגתם לנשיאות. לאחר שביידן הביס את טראמפ בבחירות, קואומו חזר והוזכר, אם גם לא לאורך זמן, כמועמד להיות התובע הכללי (שר המשפטים), כהונה עצומת-כוח בארה״ב, הרבה יותר מזו של שר המשפטים בישראל.

כהונת התובע הכללי בניו יורק הייתה קרש הקפיצה של קואומו אל כהונת המושל. לא היה קשה לראות את ההשוואה: תובע כללי תחת ביידן, אולי מועמד המפלגה לנשיאות ב-2024, או ב-2028, בגיל 70. תוחלת החיים מתארכת בפוליטיקה ואיתה נדחים גם מועדי הפרישה.

והרי החדשות: זה כבר לא יקרה. בתוך שבועיים נפל פסלו של אנדרו קואומו מן הכן, שבנתה בשבילו התקשורת הלא-ביקורתית מספיק. השבועיים האלה התחילו בגילויים על טיוח של שערוריית בתי-אבות בשיאה של מגפת הקורונה, ונמשכו בשלושה גילויים על התנכלות מינית לנשים במשרדו.

שערוריית בתי האבות קשורה בחשד שהמושל ואנשיו שלחו חולי קורונה ביודעין אל בתי אבות בניו יורק, והחישו בזה את קיצם של הדיירים הבריאים. החשד נחקר עכשיו גם בידי משרד המשפטים בוושינגטון ובידי האף.בי.איי.

חקירת ההתנכלויות המיניות נמסרה לידי התובעת הכללית של מדינת ניו יורק. היא מצידה מתכוונת למסור את החקירה לידי פרקליטים חיצוניים שמשרדה ישכור.

מתרסק על סלעי חוסר עכבותיו

אנדרו קואומו אינו הפוליטיקאי הבכיר הראשון, שיומרותיו מתרסקות על סלעי חוסר עכבותיו. אף על פי כן קשה להבין מפני מה פוליטיקאי כה רב-כוח, כה פופולרי וכה שאפתן אינו גוזר על עצמו ריסון. אולי כוח ושאפתנות הולכים יד ביד עם חוסר התאפקות.

לא ברור עדיין אם קואומו ינסה לחזור ולהיבחר לתקופת כהונה רביעית, או אפילו אם יצליח לסיים את תקופת כהונתו השלישית. נשמעות קריאות להתפטרותו המיידית. אבל ברור בהחלט שאם יישאר, ואם ינסה להיבחר, הוא ייתקל בהתנגדות עזה מצד שמאל.

מדינת ניו יורק הופכת לזירת התגוששות מרכזית על כיווניה הרעיוניים של המפלגה הדמוקרטית. אגף סוציאליסטי רדיקלי מוצהר מנסה לדחוק מתונים ואנשי ממסד כמו קואומו מכל עמדת כוח אפשרית. נציגיו נחלו בשנים האחרונות ניצחונות מפתיעים בבחירות לקונגרס, לאסיפה המחוקקת של מדינת ניו יורק ולמועצת העיר של ניו יורק.

הרדיקלים מתארגנים לקראת הבחירות לראש העיר בניו יורק בנובמבר. ב-2022 יעמדו לבחירה כהונת המושל וכהונת אחד משני הסנאטורים המייצגים את המדינה בוושינגטון. הסנאטור העומד לבחירה הוא צ'אק שומר, מנהיג הרוב בסנאט ואחד הדמוקרטים החשובים ביותר באמריקה. הוא מנסה זה זמן מה להתקרב אל הרדיקלים, ואולי הניסיון הזה ימנע התקפה משמאל.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes
ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny