העיכוב בהעלאת שכר המינימום ל־15 דולר לשעה מעמיד במבחן את יכולת הנשיא לאחד את מפלגתו

מחוקקים פרוגרסיביים ופעילים למען העלאת השכר מבקשים להפוך את החלטת היועצת של הסנאט להליכים פרלמנטרים או אפילו לבטל את הרף התחתון הנדרש בשל 60 קולות

נשיא ארה"ב,  ג'ו ביידן / צילום: Reuters, JONATHAN ERNST
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן / צילום: Reuters, JONATHAN ERNST

עיכוב משמעותי במאמץ של הממשל האמריקאי לקבוע שכר מינימום פדרלי של 15 דולר בארה"ב מעמיד למבחן את יכולתו של הנשיא ג'ו ביידן לשמור על חברי מפלגתו מאוחדים ולעצב את מערכת היחסים שלו עם האגף הפרוגרסיבי במפלגה.

הדמוקרטים כללו את העלאת השכר, אחת מהבטחות הבחירות של ביידן, בחבילת הסיוע לקורונה בגובה 1.9 טריליון דולר, וביקשו להעביר את החבילה תחת חוק מיוחד שמאפשר לעשות זאת ללא תמיכה רפובליקאית בסנאט, המחולק 50־50.

אליזבת מקדניו, היועצת הרשמית של הסנאט לגבי ההליך הפרלמנטרי והפרשנות של חוקי הסנאט, קבעה שהעלאת שכר המינימום לא עמדה בכללים המאפשרים הצבעה כזו. מחוקקים פרוגרסיביים ופעילים למען העלאת השכר קראו לדמוקרטים למצוא דרך לעקוף את ההחלטה ולהעלות את שכר המינימום. בין היתר הם העלו אפשרויות כגון הפיכת ההחלטה של מקדניו או סילוק הפיליבסטר הקובע שנחוץ רוב של לפחות 60 קולות בכל הצבעה בסנאט. הצעדים האלה לא צפויים להצליח מפני שחברי מפלגה הנמצאים במרכז הפוליטי מתנגדים להם, כפי שהתנגדו להכללת העלאת שכר המינימום בחבילת הסיוע לקורונה. מדובר במחוקקים מתונים שהנשיא יצטרך את תמיכתם על מנת להעביר את החבילה בסנאט.

אפשרות נוספת הנשקלת כוללת תיקונים של חבילת הסיוע לקורונה כך שיבוטלו כל מיני הטבות מס לחברות גדולות, שלא ישלמו לעובדים סכום מסוים, ויקבעו תמריצים לעובדים שיעלו את שכר העובדים.

הבית הלבן וביידן קיבלו את החלטת מקדניו וכעת הם מנסים להעלות את שכר המינימום דרך ערוץ אחר. אבל הפסיקה מעוררת דיון בקרב הדמוקרטים האם להיצמד לתקדים מהעת האחרונה - ולחוקי המוסד - או לעשות שינויים גדולים, כמו ביטול הפיליבסטר החקיקתי או הגדלת מספר מושבי השופטים בבית המשפט העליון.

"בסופו של דבר, השאלה תהיה אם קיימנו את הבטחותינו", אמרה חברת בית הנבחרים הדמוקרטית פרמילה ג'יאפל, יושבת ראש משותפת של השדולה הפרוגרסיבית בקונגרס. היא אמרה שמפלגה לא יכולה להרשות לעצמה לאכזב מצביעים דמוקרטים בנושא של שכר המינימום, בייחוד במדינות כמו ג'ורג'יה ואריזונה שהצביעו למען ביידן ב־2020 ולפני כן הצביעו לרפובליקאים. "אני רוצה לראות את הנשיא משתמש בכל כלי בארגז הכלים", אמרה. "זה לא חריג להשתמש במנופים שניתנו לו".

חבר בית הנבחרים לשעבר, סדריק ריצ'מונד, יועץ בכיר לביידן, אמר שהנשיא ימשיך לדחוף להעלאת שכר המינימום. "נמצא דרך נוספת", אמר.

ביקורת מבית על ביידן

הוויכוח על העלאת שכר המינימום מגיע בזמן שכמה קולות בשמאל מתחו ביקורת בימים האחרונים על הדרך שבה ניהל הממשל את העלייה בכניסת מהגרים לא־חוקיים קטינים לאמריקה. ילדים רבים מוחזקים בחסות משטרת הגבולות יותר מפרק הזמן המותר בחוק, וכמה מחוקקים פרוגרסיביים רוצים לעשות רה־ארגון בתוך הסוכנויות העוסקות במהגרים.

הם לא מרוצים גם מהערות שהשמיע ביידן בעת האחרונה כשאמר שלא יבטל 50 אלף דולר בחובות סטודנטים, כפי שפרוגרסיביים רבים דורשים. כן, הם אינם מרוצים מהמתקפה האמריקאית בסוריה, שביידן הורה לבצע מבלי להיוועץ עם מחוקקים לפני כן.

בעוד רבים במפלגתו תומכים בהעלאת שכר המינימום, רוב הרפובליקאים וכמה דמוקרטים מרכזיים אמרו שהם מתנגדים להצמדת העלאת השכר לחבילת הסיוע לקורונה.

חברת בית הנבחרים, אלכסנדריה אוקסיו־קורטז, אמרה שנשארה בקשר עם ראש הסגל בבית הלבן, רון קליין, והיא מאמינה שהנשיא פועל בתום לב מול הפרוגרסיבים. היא אמרה שעל הדמוקרטים למצות את כל האפשרויות על מנת להעביר את העלאת שכר המינימום המוצע כחוק, ותקפה את מחוקקים מהמרכז הפוליטי כמו ג'ו מנצ'ין שמפלגים את המפלגה. "המצביעים שלו במערב וירג'יניה, רוצים שכר מינימום של 15 דולר, אז אני לא רואה על מה הוא נשען כאשר רוב המדינה שלו לא מסכימה אתו", אמרה.

פרוגרסיבים דוחפים לכך שסגנית הנשיא, קמלה הריס, בתור הפקידה הבכירה ביותר הנמצאת בסנאט, תפסוק נגד היועצת להליכים הפרלמנטרים, ותאפשר להשאיר את העלאת שכר המינימום בחבילת הסיוע לקורונה. דמוקרטים אחרים ביקשו לפטר את היועצת מקדניו, כפי שעשו הרפובליקאים ב־2001 על מנת להעביר קיצוצי מסים במסגר, תהליך השלמה.

עונשים לחברות גדולות

כמה דמוקרטים גם אמרו שהם יתמכו בתיקון החבילה כך שתכלול עונשים לחברות גדולות שלא ישלמו שכר גבוה יותר, אם כי היו מעדיפים להגדיל את שכר המינימום. דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה ביום שישי שהממשל לא החליט האם לתמוך בתיקון כזה לחבילת הסיוע לקורונה.

הסנאטור הרפובליקאי ממיזורי, ג'וש הולי, תמך בגישה דומה ביום שישי, ואמר שהוא מתכנן להציג הצעת חוק שייאלצו חברות עם הכנסות של מיליארד דולר ומעלה ישלמו לעובדיהן לפחות 15 דולר בחודש.

בדוח של משרד התקציב של הקונגרס נכתב שהעלאת שכר המינימום ל־15 דולר עד 2025 עשויה להביא kהעלאות ל־27 מיליון עובדים ולהוציא 900 אלף אמריקאים מתחת לקו העוני, אבל גם תגרום לאובדן של 1.4 מיליון משרות בארבע השנים הבאות.

המרדף אחרי 60 קולות

פקידי ממשל אמרו שינסו להעביר את העלאת השכר בנפרד מחבילת הסיוע, אך השגת 60 קולות לא תהיה קלה. מנוצ'ין קרא לקבוע העלאה קטנה יותר בשכר המינימום הפדרלי, ל־11 דולר לשעה, לעומת התעריף הנוכחי העומד על 7.15 דולר לשעה. הרפובליקאים טום קוטון ומיט רומני קראו לחוקק שכר מינימום פדרלי בגובה 10 דולר.

ביידן ציין בראיון ב־CNN לאחרונה שהעלאת שכר המינימום תיעשה בשלבים ולאורך זמן. הוא העלה את הנושא בפומבי רק פעמים בודדות מאז ההשבעה, כך עולה מבדיקת הנאומים וההצהרות שלו. על פי בכירים בבית הלבן, הוא כן העלה את הנושא בפגישות עם מחוקקים, מנכ"לים ומנהיגי ארגוני עובדים.

"נבדוק שהם עומדים במילתם"

"אנו צריכים שהנשיא ישתמש בעמדה החזקה שלו כדי לומר לכולם מה יהיה המחיר של לא לעשות זאת כעת", אמר הכומר וויליאם ברבר, יושב ראש שותף של "קמפיין העניים", ארגון שפעול בקרב מחוקקים ומארגן הפגנות בנושא העלאת שכר המינימום.

"הוא צריך להצמיד לזה פרצוף - זה לא רק עניין של מספרים", אמר ברבר. "הוא צריך לדבר על עד כמה זו תהיה בגידה לא להוציא מהעוני את האנשים שדוחפים את החברה קדימה", הוסיף.

יש קבוצות חיצוניות שהזהירו שכישלון להעלות את שכר המינימום עשוי לפגוע בדמוקרטים בבחירות האמצע ולאיים על שאר סדר העדיפויות של הנשיא ביידן. "נושא כמו שכר מינימום של 15 דולר, שעבר בהצבעה בפלורידה כשטראמפ זכה במדינה ב־2020, הוא בדיוק סוג הנושאים שלגביו הם צריכים לקיים הבטחות", אמר ג'וזף גיווארגיז, מנכ"ל הקבוצה הפרוגריסיבית "המהפכה שלנו". "אנחנו כאן כדי לבדוק שהם עומדים במילתם ועושים זאת", אמר.