שאלות ותשובות: מה יש ב'חבילה להצלת אמריקה' שמציע ג'ו ביידן

חבילת הסיוע בגובה 1.9 טריליון דולר שהציעו הדמוקרטים כוללת תשלומי צ'קים לסיוע, עזרה למובטלים, מימון רכישת חיסונים והפצתם ועוד

נשיא ארה"ב,  ג'ו ביידן / צילום: Reuters, JONATHAN ERNST
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן / צילום: Reuters, JONATHAN ERNST

דמוקרטים בקונגרס ממהרים לסיים את ניסוח חבילת הסיוע לקורונה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עד אמצע מרץ, לפני שתוכניות סיוע קיימות כמו תוכנית ביטוח למובטלים, יפקעו מתוקף. הנה מבט כללי על הצעת החוק, בגובה 1.9 טריליון דולר, שהם מבקשים להעביר בקולות הדמוקרטים לבדם. החבילה כוללת כמה מרכיבים, כגון שכר מינימום של 15 דולר, שעשויים לא לשרוד בדיונים בין-מפלגתיים או בדיונים בסנאט.

מה גודל החבילה בסך הכל?

בית הנבחרים והסנאט העבירו החלטת תקציב מוקדם יותר החודש שאפשרה להם ליצור חבילת סיוע בגובה 1.9 טריליון דולר. גודל החבילה נשאר זהה מאז שהוצגה על ידי הנשיא הנבחר ביידן בתקופת המעבר, ואחרי שהוא דחה הצעה של עשרה רפובליקאים שביקשו להקטין את חבילת הסיוע להצעה של 618 מיליון דולר.

ממשל ביידן אמר שהחבילה היא בגודל הנכון ושהכלכלה צריכה סיוע בקנה מידה כזה על מנת להוריד את רמת האבטלה הממשית שהפדרל ריזרב מעריך בשיעור של כ-10% - תוך לקיחה בחשבון של סיווג שגוי של נתונים ממשלתיים והאנשים שיצאו משוק העבודה - וכדי להקל על הקשיים הכלכליים המקשים על חייהם של מיליונים שחייהם ומשרותיהם הופרעו עקב המגפה.

"אני חושבת שזה מאוד חשוב שתהיה חבילה גדולה שפותרת את הכאב שזה גרם", אמרה לאחרונה שרת האוצר של ארה"ב ג'נט ילן.

אך הרפובליקאים הצביעו על הירידה בכמות הנדבקים ועל כספים מתוכניות סיוע קודמות שלא הוצאו עדיין, כסיבות להתעכב לפני מתן סיוע נוסף. בינתיים, הרבה כלכלנים פרטיים פרסמו תחזיות צמיחה אופטימיות יותר לשנה זו.

מה גובה הצ'קים בחבילה?

החבילה כוללת סבב שלישי של תשלומי סיוע לאנשים פרטיים. בחבילת הסיוע הנוכחית שבית הנבחרים מנסח צ'קים בגובה 1,400 דולר לאנשים המרוויחים פחות מ-75 אלף דולר בשנה, וסכומים קטנים יותר לאנשים המרוויחים יותר מכך. זוגות נשואים המגישים מיסים ביחד יכולים לקבל שני צ'קים של 1,400 דולר אם ההכנסה המשוקללת שלהם לא מגיעה ל-150 אלף דולר.

ילדים ומבוגרים נתמכים זכאים לקבל את מלוא הסכום, 1,400 דולר. המבוגרים הנתמכים, כולל נכים וסטודנטים, לא היו זכאים לקבל סיוע בשני הסבבים הראשונים. סך הסיוע שיינתן בסבב הנוכחי מגיע לסכום של 422 מיליארד.

מה לגבי תשלומי אבטלה?

פיצויי אבטלה מוגדלים של 300 דולר לשבוע צפויים לפקוע מתוקף ב-14 במרץ, ובפועל קובעים עבור הקונגרס תאריך יעד להעברת החבילה. החבילה שנוסחה בבית הנבחרים מאריכה את תוקף התוכניות עד 29 באוגוסט ומעלה את הסכום השבועי ל-400 דולר.

מה כוללת החבילה לגבי בדיקות וחיסונים?

החבילה כוללת עשרות מיליארדי דולרים לשיפור והאצת ההתחסנות. היא קבעה סכום של 8.75 מיליארד עבור סוכנויות פדרליות, מדינתיות, מקומיות, אזוריות ואחרות להפצת, ניהול ומעקב אחר החיסונים, וכמה קרנות הוקדשו במיוחד לכך שמבצע החיסונים יגיע גם לאוכלוסיות מוחלשות.

פיתוח חיסונים יקבל גם הוא עידוד, כשסכום של כ-20 מיליארד דולר יוקדש למחקר ביו-רפואי פדרלי ולייצור ורכישת תרופות. כ-3 מיליארד דולר נוספים מיועדים לרכישת מצבור לאומי של מנות חיסון. כ-25 מיליארד דולר נוספים יוקדשו לבדיקות, חקירות מעקב הדבקה והחזרים לבתי חולים על הכנסות אבודות הקשורות למגפה.

איך התוכנית מרחיבה את נקודות המס לילדים?

החבילה כוללת שינוי משמעותי ברשת הביטחון החברתית דרך חוקי המס שעשויה להשפיע על מספר הילדים הסובלים מעוני ובאופן פוטנציאלי להוות עמוד תווך של מורשתו הכלכלית של ביידן. על פי התוכנית הטבת המס על ילדים תעלה מ-2,000 דולר ל-3,000 דולר, תקבע את ההטבה בגובה 3,600 דולר להורים של ילדים מתחת לגיל 6 ותהפוך הורים של ילדים עד גיל 17 לעומדים בקריטריונים של ההטבה. השינוי גם יהפוך את ההטבה לניתנת להחזרה במלואה, כך שבתים בעלי הכנסה נמוכה יקבלו את מלוא ההטבה, בלי קשר למשכורות ההורים. עבור משק בית הכולל למשל ילד בן 4 וילדה בת 7 שהוריהם לא מרוויחים מספיק על מנת לשלם מס הכנסה, התוכנית תגדיל את הטבות המס עבור הילדים מ-2,800 דולר כיום ל-6,600 דולר.

בעוד בשינוי בהטבות המס על ילדים במסגרת החבילה ייכנס לתוקף רק לשנה, במידה ותעבור, מצופה מהדמוקרטים לנסות להפוך את השינוי לקבוע בעתיד. ממשל ביידן היה להוט לדון עם הרפובליקאים על הגדלת הטבת המס על ילדים, אבל בסופו של דבר, לא הסכים לתוכניתו של הסנאטור מיט רומני מיוטה, על פיה ההטבות היו מוגדלות אך במקביל היה נעשה קיצוץ בתחומים אחרים כמו סיוע זמני למשפחות נזקקות ותווי קנייה של מזון.

בעוד ישנם דמוקרטים שהציפו את הרעיון לכלול ביטול של המגבלה על הטבות מס ברמת המדינה וברמה המקומית כחלק מהחבילה, בשלב זה המגבלה לא בוטלה.

מה המכשולים העומדים בפני הגדלת שכר המינימום?

העלאת שכר המינימום הפדרלי ל-15 דולר לשעה במהלך של חמש שנים והעלאה הדרגתית של שכר המבוסס על טיפים הוא אולי החלק השנוי במחלוקת ביותר בחבילה בקרב סנאטורים דמוקרטים. בית הנבחרים כלל את העלאת שכר המינימום בחבילה.

בסנאט, המאמץ להעלות את שכר המינימום ייתקל בשני מכשולים שונים אך קשורים זה בזה. ראשית, הסנאטורים יצטרכו להחליט אם העלאת שככר המינימום מהווה "סעיף תקציבי" המאושר תחת חוקי הליך ההשלמה המאפשר העברתו ברוב פשוט. הסנאטורים הדמוקרטיים ג'ו מנצ'ין ממערב וירג'יניה וקריסטן סינמה מאריזונה הביעו הסתייגויות מגובה ההעלאה המבוקש, בייחוד במדינות בהן עלות החיים זולה יותר. ביידן ביטא באופן פומבי את ספקותיו על כך שהעלאת שכר המינימום צריכה להיכלל בחבילה הסופית אבל יושב ראש וועדת התקציב של הסנאט ברני סנדרס לא מסכים, והוא בטוח שהמהלך יכול להיכלל כסעיף בתוך חבילת הסיוע.

כמה מימון מוקדש לבתי ספר?

התוכנית כוללת בערך 130 מיליארד דולר לקרנות של בתי ספר בין גיל גן חובה לסיום התיכון. הכסף לבתי ספר אמור לממן הקטנה של גודל הכיתות על מנת לעמוד בהנחיות הריחוק החברתי, שיפור האוורור, העסקת שרתים נוספים ואספקת ציוד מגן אישי נוסף. הרפובליקאים מתחו ביקורת על החבילה בכך שלא קשרה בי המימון לבתי ספר ופתיחתם בפועל.

כמה סיוע מוקדש למדינות ארה"ב ולממשלות מקומיות?

במסגרת החבילה ממשלות מקומיות ומדינות שנפגעו עקב ירידה בהכנסות ממיסים במהלך המגפה ובעקבות כך קיצצו בתוכניות שירותים או הזהירו מפני העלאת מיסים יקבלו סיוע בגובה כולל של 350 מיליארד דולר, על מנת לעזור להן לאזן את התקציבים שלהן. הרפובליקאים מתחו ביקורת על הסיוע כ"עזרה למדינות הכחולות", כלומר כפרס הניתן למדינות דמוקרטיות בעקבות מדיניות כלכלית גרועה. אך הסיוע אמור להגיע לממשלות בכל מדינה ובכל אזור, וכמה כלכלנים שמרנים, כגון מייקל סטריין ממכון היוזמה האמריקאית, טענו שמידה מסוימת של סיוע לממשלות המדינות וממשלות מקומיות היא נחוצה, אפילו אם לא בסכומים שהציע ביידן.

האם רפובליקאים יתמכו בהצעה?

בזמן שקבוצה קטנה של רפובליקאים דנה עם הבית הלבן על תוכן חבילת הסיוע, בודדים מהם, אם בכלל, צפויים להצביע בעד החבילה בסופו של דבר - והדמוקרטים יכולים להעביר אותה ללא תמיכתם. חלקם, כמו הסנאטורית שלי מור קפיטו ממערב וירג'יניה, הצביעו על ההשפעה שתהיה לחבילה על הגרעון בתקציב הפדרלי, והיא ואחרים העדיפו הצעת חוק צנועה יותר שתאיץ את מבצע ההתחסנות ותיתן צ'קים לסיוע והטבות אבטלה בסכומים קטנים יותר.

הרפובליקאים השתמשו בהליך התיקון לתקציב על מנת להסב לדמוקרטים נזק פוליטי ולחשוף הבדלים בין המפלגות לגבי נושאים כגון סיוע למהגרים ללא מסמכים והעלאת שכר המינימום. אבל הם לא הצליחו לפגוע בתמיכה הכללית במהלך, ובחילת הסיוע המוצעת נהנית מתמיכה בסקרים ובינתיים, איחדה גם את הדמוקרטים בקונגרס לגבי סדר העדיפויות של המפלגה.