סאגת נורד סטרים 2: ממשל ביידן פרסם דוח "רך" וחברות אירופיות פרשו מפחד לסנקציות עליהן

הרפובליקאים מבקרים קשות את ממשל ביידן לאחר פרסום דוח בנושא "נורד סטרים 2" שבו "לא נמצאו" יעדים חדשים לסנקציות • במקביל, חברות ביטוח ומימון אירופאית ובהן "אליאנץ" שהיו מעורבות בפרויקט פרשו באחרונה

העברות חלקי צינור נורד סטרים 2 ברוסיה / צילום: Reuters, Maxim Shemetov
העברות חלקי צינור נורד סטרים 2 ברוסיה / צילום: Reuters, Maxim Shemetov

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבטיח לפתוח "דף חדש" ביחסים הטרנס-אטלנטיים עם אירופה, אך פרויקט צינור הגז "נורד סטרים 2" מרוסיה לגרמניה מעיב על שיקום היחסים עם הכלכלה הגדולה ביותר ביבשת - גרמניה.

ביידן הבהיר בשבועות האחרונים כי הוא מתנגד לצינור הגז, שיהפוך את גרמניה לספקית הגז הטבעי הרוסי הגדולה באירופה, ימנע הכנסות במיליארדים לאוקראינה ופולין, וכינה אותו "רעיון רע". שני סבבי סנקציות אמריקאיות על חברות אירופאיות המעורבות בפרויקט, החל מדצמבר 2019, הביאו להקפאת הפרויקט עד לחודשים האחרונים, והתקבלו בתמיכה של נציגים דמוקרטיים ורפובליקנים בתקופת הנשיא טראמפ.

למרות זאת, דיווחים מגרמניה מצביעים על כך שמתנהל משא ומתן מאחורי הקלעים כדי לסיים את הפרשה ולאפשר את השלמת הצינור - שרק כ-75 ק"מ נותרו לסיומו על ידי ספינות רוסיות שהושטו לאזור. העבודות עליו התחדשו לפני כחודשיים. מקורות אנונימיים בוואשינגטון ובברלין דיווחו בשבועות האחרונים כי ארה"ב דנה בפשרה מול ממשלת גרמניה.

על רקע זה, האשימו חברי קונגרס וסנאט רפובליקאים בימים האחרונים את ממשל ביידן ואת משרד החוץ האמריקאי ב"יד רכה" כלפי הפרויקט וכלפי גרמניה, והדליפו כי דו"ח שיועד למצוא יעדים חדשים לסנקציות אמריקאיות שייעכבו את הפרויקט הצביע רק על שתי חברות רוסיות שכבר נכללות ברשימת הסנקציות.

לפי הדיווחים, הדו"ח החשאי כן כולל רשימה של 18 חברות גרמניות ואירופאיות שהיו מעורבות בפן הביטוחי של הפרויקט - אך כבר עזבו אותו מחשש לסנקציות. מדובר בחברות ביטוח ומימון אירופאית כמו "אליאנץ" , "Munich Re", "Zurich" ואחרות. כאמור, חברות אלה כבר אינן יכולות לשמש יעד לסנקציות.

הסנטור הרפובליקאי ג'ים ריש האשים את משרד החוץ האמריקאי ב"הפניית המבט" מהנעשה בים הבלטי, שבו ספינות רוסיות מנסות להשלים את הפרויקט כעת במים הכלכליים של גרמניה ושל דנמרק. ""מעקב אחרי ספינות מראה בבירור כי ספינות של חברות שאינן מוזכרות בדו"ח פועלות לסיוע בבניית הצינור", אמר, "ההחלטה של הממשל להתעלם מפעילות זו דורשת הסברים מיידיים". גם נציגה מהמפלגה הדמוקרטית שקידמה את החוק אמרה כי היא "מצפה לקבל תדרוך" מממשל ביידן כיצד לעצור את בניית הצינור, "מבלי לפגום ביחסים הטרנס-אטלנטיים".

בגרמניה, לעומת זאת, עצם העובדה כי 18 חברות - חלק מהן גרמניות - פרשו מהפרויקט בשל חשש מסנקציות מצד בעלת הברית הוותיקה ארה"ב עוררה סערה. הדו"ח האמריקאי דיווח כי "הממשלה הגרמנית עדיין תומכת לחלוטין בפרויקט". הממשלה הגרמנית דחתה דרישה מצד צרפת ומדינות אחרות באיחוד להשעות את העבודות עליו כסנקציה על דיכוי האופוזיציה ברוסיה והמאסר שנגזר על מנהיגה אלכסיי נבלני.