תשתית החשמל עלולה לקרוס ככל שמכירות הרכב החשמלי יעלו

הידיעה המרעישה על כניסתה של טסלה לישראל שימחה אנשים רבים, אך המציאות היא שאין משמעות לכניסתה לישראל כל עוד התשתיות בארץ ישנות • אם המדינה לא תפעל בנושא עכשיו, תהיה קטסטרופה הן במערכת החשמל בישראל והן תחבורתית 



 

 

מכונית טסלה בטעינה / צילום: Shutterstock
מכונית טסלה בטעינה / צילום: Shutterstock

לפני מספר ימים פתחנו את העיתונים ונתקלנו בידיעה מרעישה: חברת טסלה של המיליארד איילון מאסק עומדת להיכנס לישראל ותתחיל במכירה של רכבים חשמליים. כמו הרבה מאוד אנשים גם אני שמחתי לקרוא את הידיעה הזאת. מכוניות חשמליות הן העתיד ובעולם שבו יש משבר אקלים מתקדם הן חלק נכבד בפתרון לבעיה ובמלחמה במשבר.

לא זאת בלבד שהן פחות מזהמות ויותר שקטות, מחקר חדש של אוניברסיטת MIT מצא כי עלויות התחזוקה של רכב חשמלי, זולות יותר מרכב המנוע בבנזין והעובדה כי הוא מונע בסוללה, יש פחות חלקים שעלולים להתקלקל ביחס למכוניות מונעות בנזין וסולר, ואין צורך להחליף בהן שמנים.

אבל כמו שרכבת צריכה מסילה כך מכוניות חשמליות צריכות תשתית חשמל מתאימה וכיום במדינת ישראל אין כזאת. בישראל כיום יש כמה אלפי מכוניות חשמליות המטיילות על כבישי ארצנו ולפי דעת כל המומחים בתחום, בשנים הקרובות כמות הרכבים החשמליים תהיה זהה כמעט לכמות הרכבים המונעים בנזין.

מדובר על תוספת גדולה מאוד בצריכת החשמל שהתשתית בישראל לא תוכל לעמוד בה. על פי בלומברג, עד שנת 2035 יימכרו בארצות הברית למעלה מ-200 מיליון מכוניות חשמליות. לשם השוק הולך והוא יזלוג גם אלינו. עם התקדמות הטכנולוגיה יותר ויותר אנשים יעשו את המעבר הזה.

רק חשבו על כך, שבשעה 19:00 מאות אלפי מכוניות של אנשים שחזרו הביתה מיום עבודה ארוך מתחברות למערכת החשמל. זה עומס אדיר זה יצור עד כדי כך שהמערכת תקרוס. זה נחמד שרוצים לתרום לסביבה אך מה זה שווה אם לא נוכל להגיע לעבודה, לקניות, או פשוט לחזור הביתה?

בכל קיץ חורף אנו שומעים מדי פעם שחברת החשמל הגיע לשיא צריכה, וכי המערכת קרובה ל100% קיבולת. רק בספטמבר האחרון בעקבות גל חום נשבר שיא הביקוש והגיע ל-14,600 מגה-וואט. תוסיפו לזה מיליון רכבים חשמליים מוטענים וקיבלתם תשתית של המאה-20 שלא מצליחה להתמודד עם טכנולוגיה של המאה-21.

כיום בישראל קיימות מספר מועט יחסית של עמדות טעינה בהשוואה למדינות העולם. אם פותחים את מפת עמדות הטעינה בישראל לא מפתיע לראות שרובן המוחלט נמצא באזור המרכז.

נכון שהטכנולוגיה היום מאפשרת נסיעה ברכב חשמלי לטווח שבין 300-500 קילומטרים ללא טעינה, אך לרבים מאזרחי שישראל שיעשו את המעבר מרכב בנזין, בעיקר בפריפריה יתקשו להטעין אותו. אלו שעובדים במרכז יצטרכו לעשות זאת שם ושוב, קיבלנו עומס אדיר על תשתית ישנה והפעם בתוספת פערים חברתיים בין מרכז הארץ לצדדיה.

הפתרון לכך, כמו בכל נושא הוא היערכות מראש וחשיבה מחוץ לקופסה. עם כניסתה של טסלה לארץ ובעקבותיה מותגי רכב אחרים, מדינת ישראל חייבת להתחיל להשקיע בתשתית חשמל ראויה נפרדת מזאת של חברת החשמל. לבד היא לא תוכל לספק תשתית ראויה לכל הצרכים של האזרחים.

ישנם פתרונות רבים שניתן לשלב על מנת להעמיד תנאים טובים לכניסתן של מאות אלפי מכוניות חשמליות ולתת מענה לצד שאר הדברים הקיימים כבר כיום. בישראל קיימות טכנולוגיות מתקדמות של אנרגיה ירוקה שיכולות לספק את הנדרש.

מדינת ישראל תמיד מתגאה, ובצדק, בהיותה ראשונה בכל הקשור לפיתוחים טכנולוגיים והייטק מתקדם. ברוב המקרים אותם פיתוחים יוצאים החוצה לפני שהם מיושמים כאן בארץ. הישראלים הם אחרונים ליהנות מטכנולוגיה שהומצאה 20 דקות מהבית שלהם.

אני קורא לכל הנוגעים בדבר, תמנעו כבר עתה את המשבר הבא. החלו בפיתוח תוכניות לבניית רשת חשמל משולבת אנרגיה ירוקה וחשמל מסורתי וישומן בשטח. רק ככה נוכל להבטיח שהרכב החדש שלנו גם יביא אותנו לאן שאנחנו צריכים.

הכותב הוא מנכ"ל חברת טורבוג'ן המפתחת טכנולוגיה לייצור מקומי של חשמל ירוק בבניינים ותשתיות