אחרי הבחירות: הליך ההוכחות במשפט נתניהו יחל ב-5 באפריל

הליך ההוכחות במשפטו של רה"מ ייפתח רק אחרי הבחירות • בתוך כך, השופטים דחו את בקשת נתניהו לבטל את כתב האישום שלו מכיוון שהיועמ"ש לא הורה מפורשות על פתיחת החקירות נגדו, אך מתחו על מנדלבליט ביקורת קשה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

הליך ההוכחות במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפתח רק אחרי הבחירות, ב-5 באפריל 2021 - כך קבעו שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים. עוד נקבע כי הדיונים במשפט נתניהו יתקיימו שלוש פעמים בשבוע בימים שני, שלישי ורביעי בין השעות 9 בבוקר ל-15:30 אחר-הצהריים.

בתוך כך, השופטים רבקה פרידמן-פלדמן, עודד שחם ומשה בר-עם דחו את בקשת ראש הממשלה לבטל את כתב האישום שלו מכיוון שהיועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט, לא הורה מפורשות על פתיחת החקירות נגדו.

עם זאת, השופטים קבעו כי "בסיום ההליך נשקול אם קיימת הצדקה בנסיבות המקרה לפסול, מחמת היעדר קבילות, ראיות בתיקים 1000 ו-4000, ככל שייקבע כי פעולות חקירה בוצעו טרם מתן הסכמת היועץ המשפטי לממשלה".

בהחלטתם, מתחו השופטים ביקורת די חריפה על היועמ"ש ועל כך שהוא לא אישר בכתב ובמפורש לפתוח בחקירה נגד נתניהו ובבדיקה המקדימה לחקירה. השופטים כתבו כי "היה ראוי כי היועמ"ש, כרשות מינהלית, ייתן את הסכמתו לפתיחת החקירו, לרבות בדיקות מקדימות בעניינו של נתניהו, על דרך של מתן אישור בכתב. זאת, הגם שניתן להסיק לכאורה מהמסמכים על מעורבות וליווי של היועמ"ש בחקירות במהלך ניהולן".

לדבריהם, "הכללים שנקבעו בפסיקה באשר לדרכי קבלת החלטות של רשות מינהלית בכלל ושל היועץ בעניין פתיחה בחקירה של ראש ממשלה בפרט, מצדיקים, לאור מעמדו הנורמטיבי החוקתי של סעיף 17 לחוק היסוד ומטעמים של אמון הציבור והבטחת סדרי מינהל תקין, לתת הסכמה לפתיחה בחקירה על דרך של אישור מפורש ובכתב, ומשלא נעשה כן, יש להצר על כך ולקוות כי מקרים דומים לאלה לא יישנו". 

פרקליטי ראש הממשלה, עורכי הדין בעז בן-צור ועמית חדד, מסרו בתגובה: "אחרי שקבע כי נפל פגם חמור בכתב האישום, כעת קובע בית המשפט כי נפל פגם גם בהליך החקירה. בית המשפט: נפל פגם בהתנהלות היועץ המשפטי לממשלה (ההדגשה במקור). בהמשך ההליך יבחן בית המשפט אם לפסול ראיות שהושגו ללא אישור היועמ״ש".

אבי ברגר ומי עוד בקבוצת העדים הראשונה 

קבוצת העדים הראשונה שצפויה להעיד בתיק נתניהו החל מ-5 באפריל היא: מנכ"ל אתר "וואלה" לשעבר, אילן ישועה, שיעיד ראשון, ועדותו צפויה להמשך שבועות. אחרי ישועה יעידו, בין היתר, עורך האתר לשעבר, אבירם אלעד; מנהלת מחלקת החדשות לשעבר, מיכל קליין; ראש דסק אתר "וואלה" לשעבר, עמית אשל; והמגיש הבכיר, דב גילהר.

לפי הודעת הפרקליטות, בקבוצת העדים הראשונה שתעיד במשפט נמצאים גם מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, אבי ברגר, שהוחלף בשלמה פילבר, שהוא כיום עד מדינה בתיק 4000. לפי האישום, פילבר הובא לתפקיד במקומו של ברגר, כדי לשמש עושה דברו של נתניהו שרצה לקדם את האינטרסים של קבוצת בזק. זאת, לכאורה, בתמורה לקבלת סיקור מוטה לטובתו באתר "וואלה".

עוד נמצאים בקבוצת עדי התביעה הראשונה דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים; בועז סטמבלר, שהיה דובר משרד ראש הממשלה; חוקרי הפרשה מטעם המשטרה ורשות ניירות ערך, פליקס כהן, ניר שוורץ, יניב פלג, מוטי אלמליח, קים לוי, שי חייק, יריב עמיעד ופולינה גלובזמן; עו"ד רלי לשם, שייצג את אתר "וואלה"; טליה גרסטלר ממשרד לשם, שנפגשה כעורכת דין עם ישועה; ועדן בר טל, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת. 

*** חזקת החפות: גם לאחר הגשת כתב האישום נגד ראש הממשלה, נתניהו מכחיש את המיוחס לו, ועומדת לזכותו חזקת החפות.