הכירו את החברה שבה מחזיקות אלביט, רפאל וביטוח ישיר וכבר עשתה פי 70 על ההשקעה

הון הטבע, שבה מחזיקות בין השאר אלביט, רפאל וביטוח ישיר, מושקעת בכמה מ"להיטי" הטק של בורסת ת"א בשנה האחרונה - אלקטריאון, אוגווינד ובלייד ריינג'ר • המייסדת אורית מרום אלבק: "השקענו בטכנולוגיות שמהוות 'גיים צ'יינג'ר'; גם בקנה-מידה עולמי זו קרן מהמוצלחות שיש מבחינת הביצועים"

בין שלל השמות של בעלי העניין הנחשפים כמחזיקים בחברות הטכנולוגיה שהצטרפו באחרונה לבורסת תל אביב כחלק מגל ההנפקות הראשוניות או במיזוג לשלד בורסאי, בולט שמה של חברת הון הטבע, כבעלת החזקות משמעותיות בלא מעט מהן.

עם שלוש החזקות בחברות שכבר הצטרפו לבורסה - אלקטריאון , אוגווינד ובלייד ריינג'ר  - אשר מאז שהתחילו להיסחר, מניותיהן נמצאות בנסיקה מתמדת, ושתיים נוספות העומדות לעשות זאת בזמן הקרוב, נהפכת הון הטבע, שעד לפני חודשים לא רבים היתה רחוקה מהעין הציבורית, לשחקן בעל נפח משמעותי בשוק ההון המקומי.

בשלב הנוכחי, נראה כי החברה הפרטית, שבה מעורבים כמה משקיעים בעלי "כיסים עמוקים" ועם היכרות ארוכה של שוק ההון המקומי, פגעה בדיוק למטרה בהשקעות שביצעה, והיא קוטפת את הפירות מהשקעות שביצעה לפני כמה שנים. מדובר בתשואות פנומנליות של עד אלפי אחוזים בהחזקות הציבוריות הנוכחיות של הון הטבע - אלקטריאון (טכנולוגיית כביש חכם), אוגווינד  (טכנולוגיית אגירת אנרגיה) ובלייד ריינג'ר (פיתוח רובוטים לניקוי פאנלים סולאריים), שאליהן צפויות להצטרף בקרוב שתי חברות נוספות  - צ'אקרטק וטראקנט (בהנחה שהנפקותיהן יושלמו כמתוכנן).

סימנים לבועה טכנולוגית בבורסת תל אביב

גם אם שווי החזקותיה של הון הטבע מלמד על בועה טכנולוגית בשוק המניות של תל אביב, הרי שגופי השקעה ותיקים וגדולים ממנה יכולים רק להתקנא בהן. נכון להיום, מוערך שווי השוק של חמש מהחזקותיה של הון הטבע - שבהן השקיעה בסך-הכול כ-10 מיליון שקל - בקרוב ל-750 מיליון שקל (כולל השווי המוערך של ההחזקות בטראקנט וצ'אקרטק, שעדיין לא השלימו את הנפקתן).

טכנולוגיית "כביש חכם" של אלקטריאון / צילום: מצגת החברה
 טכנולוגיית "כביש חכם" של אלקטריאון / צילום: מצגת החברה

כל ההשקעות האלה הגיעו להון הטבע במסגרת פעילותה כחממה, ובהמשך כחלק מהתפתחותן גייסו כספים במספר קטן של סבבים, עד שהגיעו כעת לבורסה. 

מאפיין נוסף לתחומי פעילות החברות, המתרכז בפיתוח טכנולוגיות שונות, הוא בהיותן בשלב צעיר בהתפתחותן, ללא הכנסות כלל או עם הכנסות זניחות, צוברות הפסדים, וחלקן נושאות הערת "עסק חי" בדוחותיהן הכספיים.

עם זאת, השלב הבוסרי יחסית שבו נמצאות מרביתן, עשוי גם להעיד על הפוטנציאל העתידי המשמעותי שרואים המשקיעים בחברות אלה, ובהתאם, עשוי להשפיע לטובה על שווי ההחזקות של הון הטבע בעתיד. 

 

 
  

"אנרגיה ירוקה היא צורך אמיתי ולא טרנד"

הרוח החיה העומדת מאחורי חברת הון הטבע (Capital nature) היא עו"ד אורית מרום אלבק, שהקימה אותה כבר לפני יותר מ-8 שנים, יחד עם משרד עו"ד שבלת ושות', שבו עבדה, בעקבות קול קורא ומכרז שהוציאה רשות החדשנות (אז המדען הראשי).

לצד מרום אלבק ומשרד שבלת, עם בעלי המניות של הון הטבע נמנים כמה שמות בולטים, ובהם חברות התעשייה והטכנולוגיות הצבאיות אלביט מערכות ורפאל, חברת ביטוח ישיר, קרן פרוסיד של משפחות לנדאו ורוטלוי, איש העסקים היהודי-בריטי וינסנט צ'נגוויז ואחרים.

דני וינטראוב, מנכ"ל פרוסיד ויו"ר משותף של הון הטבע / צילום: תום וינטראוב
 דני וינטראוב, מנכ"ל פרוסיד ויו"ר משותף של הון הטבע / צילום: תום וינטראוב

הופתעתם מכך שהשקעות בחברות טכנולוגיה ואנרגיה ירוקה נהפכו לטרנד לוהט בבורסה, ומהביצועים של מניות החברות שבהן השקעתם?
"אני שומעת כיום הרבה שזה טרנד, אבל אני כבר יותר מעשור חושבת שאנרגיה ירוקה היא צורך אמיתי ולא טרנד מקומי, וזיהינו את זה כבר בתחילת הדרך", אומרת מרום אלבק בראיון לגלובס. "התחלנו כשהתחום היה עוד בחיתוליו, והשקענו בטכנולוגיות שכיום מהוות 'גיים צ'יינג'ר' , עם השפעה אמיתית על עתיד העולם. לא סתם החברות נהנות מכזו הצלחה".

לדבריה, "עד היום השקענו ב-13 חברות, ולהיות באחוזים כאלה של חברות מצליחות, זה לדעתי יוצא דופן. לביצועים שלנו אין אח ורע, ולדעתי, גם בקנה-מידה עולמי זו קרן מהמוצלחות שיש מבחינת הביצועים שלה".

מרום אלבק מציינת כי "בחלק מההשקעות שאליהן נכנסנו, הרעיונות עדיין היו על הנייר, כי זה מה שחממה עושה. בחלק מההשקעות השתתפנו בסבבי גיוס נוספים, אבל סך-הכול בכל חברה השקענו מיליוני שקלים בודדים".

מהי דרך הפעולה שלכם בהחלטה על השקעה בחברה?
"ההצלחה טמונה בוועדת ההשקעות, ובמחויבות של הדירקטורים, שכל הזמן רוצים לתת עוד ולתמוך. יש לנו ועדת השקעות שמורכבת מהבעלים - נציגים של אלביט, רפאל, פרו-סיד ואנשים נוספים בעלי מיומנות פיננסית, כך שהרבה מתוצאות ההשקעה שלנו שרואים כיום, הן תוצרים של הצוות שלנו שביצע את העבודה השוטפת, וזה בזכות השילוב של בעלי המניות הייחודיים שיש לנו בחברה, משום שיש עוצמה אדירה לשלב בין הידע והיכולות של אותם בעלים".

"כמי שמלווה את הון הטבע מראשית הדרך, אני יכולה להגיד שיש לנו בעלי מניות רציניים וחזקים, עם יכולת תרומה וסיוע, החל בבחירת החברות, ודרך תמיכה בהן ועבודה מולן. גם בעלי המניות וגם הדירקטורים מאוד מעורבים, באים לפה כדי לעבוד, וזו חלק מההצלחה של הגוף הזה".

"פועלים כמו חברת השקעות רזה ודינמית"

על תחילת הדרך, מאז המכרז שפרסמה רשות החדשנות, מספרת מרום אלבק, המכהנת כיו"רית משותפת בהון הטבע, כי "היה מדובר במסלול ייחודי עם שתי מטרות עיקריות - עידוד פעילות טכנולוגיה באנרגיה מתחדשת, ושיתוף פעולה עם הפריפריה. אני ומשרד שבלת חברנו למועצה אזורית אילות ולעיריית אילת, איגדנו סביב הפעילות כמה בעלי מניות מעניינים, וזה בעצם מה שעשה את החברה. אני, יחד עם שי שילר, אחד מהשותפים בהון הטבע, הסתובבנו בשוק, עשינו מצגות ושיכנענו משקיעים להצטרף אלינו. כך, הקמנו את החברה וזכינו במכרז של רשות החדשנות להקמת חברת השקעות".

מה מבדיל אתכם משאר הגופים המגיעים כיום לבורסה עם חברות להנפקה?
"הייחוד שלנו הוא שאנחנו לא קרן שקמה לכמה שנים ומחזירה תשואות לבעלי המניות. אנחנו פועלים במבנה של חברה, ואנחנו כאן כדי להישאר. כמעט בכל חברות הפורטפוליו השקענו בסבבים נוספים, עשינו גיוסים פנימיים, והרחבנו את הפעילות לאורך השנים".

מה התוכניות להמשך?
דני וינטראוב, יו"ר משותף בהון הטבע ומנכ"ל פרוסיד: "אנחנו בוחנים, מסננים ומבצעים השקעות כמו חברת השקעות רזה ודינמית. מעבר לתחומי הפעילות המסורתיים של אנרגיות חדשות וקלינטק, אנחנו שוקלים כניסה לתחומים חדשים, כמו סייבר תשתיות, אגרו-טק, ערים חכמות ועוד. הגענו למקום מאוד יפה, אבל מבחינתנו השמים הם הגבול, יש עוד דרך ארוכה והמון מה לעשות. כפי שאורית והמייסדים השכילו לזהות כבר לפני שנים תחום פעילות שנהפך כיום למרכזי, עכשיו אנחנו ממשיכים לעבוד על דברים חדשים". 

מרום אלבק מוסיפה: "אנחנו ממשיכים עם הפעילויות שבהן השקענו עד היום, ומתרחבים לתחומים נוספים. אנחנו מסתכלים על מנעד הרבה יותר רחב של טכנולוגיות שמשיקות לתחומי הידע שיש לנו, ומעודדים יזמים להמשיך לפנות אלינו. בשלב הנוכחי, נראה שהכול מצליח ופורח, אבל אנחנו מתכוונים לקחת את הפעילות הרבה יותר קדימה".

לדבריה, "היה לנו זיכיון ל-5 שנים מול המדען הראשי, ובסיומן הארכנו אותו, והוא הסתיים בסוף שנת 2020, אבל אנחנו ממשיכים לתת שירותים לחברות שאנחנו מלווים במסגרת זו שנתיים קדימה, ממשיכים להכניס חברות חדשות במבנה של חברת השקעות רגילה, וממשיכים להשקיע בחברות קיימות. אנחנו פועלים למנף את הפעילות והידע שלנו לשיתוף פעולה אסטרטגי עם גופים נוספים בתעשייה, וגם מסתכלים החוצה לזירה הבינלאומית".

הון טבע

שנת הקמה: 2013 ● בעלי מניות בולטים: אלביט מערכות, רפאל, ביטוח ישיר, קרן פרוסיד, וינסנט צ'נגוויז, משרד עו"ד שבלת, אורית מרום אלבק ● יו"רים משותפים: אורית מרום אלבק, דני וינטראוב ● מספר השקעות שבוצעו עד היום: 13 ● הבולטות ביניהן: אלקטריאון, אוגווינד, בלייד ריינג'ר, צ'אקרטק, טראקנט