סופר-פארם ו-H&M תחילה: ג'ורג' חורש העביר לילדיו נכסים בשווי מוערך של מיליארדי שקלים

טיוטת התשקיף של תחנת הכוח דליה מלמדת כי חורש העביר את הבעלות בזרוע השקעות האנרגיה ורשתות הקמעונות שלו לידי בנו אנדרו ובתו רוקסן • בידי המשפחה גם החזקות ענק בתחומי הרכב והנדל"ן

ג`ורג` חורש / צילום: תמר מצפי
ג`ורג` חורש / צילום: תמר מצפי

המיליארדר ג'ורג' חורש, מאנשי העסקים המובילים והעשירים בישראל, העביר באחרונה את הבעלות בעסקיו (או לפחות בחלק מרכזי בהם) לשני ילדיו, אנדרו ורוקסן חורש - כך עולה מטיוטת תשקיף ההנפקה של תחנת הכוח דליה חברות אנרגיה.

על-פי טיוטת התשקיף, הועברה לבנו ולבתו של חורש הבעלות בחברת יוניון השקעות ופיתוח, החולשת על עסקי האנרגיה והמסחר של חורש, הכוללים, בין השאר, החזקות ברשת סופר-פארם, ברשת האופנה H&M בישראל, ברשת המוצרים המוזלים דייסו ובחברת הגזים התעשייתיים מקסימה, שנסחרה בעבר בבורסה. בדליה אנרגיות חולשת יוניון על כ-20% מהמניות טרם ההנפקה, שצפויה להציף לה ערך מהותי.

לפני כשנתיים סיכם חורש על רכישת 35% ממניות רשת סופר-פארם תמורת קרוב ל-600 מיליון שקל, מידי הבנקים לאומי ודיסקונט (25%) וכן מידי בעל השליטה ליאון קופלר (10%).

חורש (77) מצטרף לשורה ארוכה של אנשי עסקים בולטים בישראל שהעבירו בשנים האחרונות את הונם או חלק ניכר ממנו לדור הבא, ובהם מוזי ורטהיים המנוח, שהעביר לילדיו את מניותיו בבנק מזרחי טפחות ובחברה המרכזית למשקאות (יצרנית קוקה קולה); צדיק בינו, שהעביר לילדיו החזקות בחברה השולטת בבנק הבינלאומי; וקובי מימון, שהעביר באחרונה לילדיו החזקות בחברת הנדל"ן והגז אקויטל.

החזקות נדל"ן ענפות בישראל ובאירופה

החזקה מרכזית של חורש, שאיננה מתנהלת תחת יוניון השקעות, היא יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה - מסוכנויות הרכב המובילות בישראל. באמצעות יוניון מוטורס החל חורש לפני כשנה לשווק באופן רשמי בישראל את כלי הרכב החשמליים מתוצרת חברת GAC הסינית, וכן מחזיקה יוניון מוטורס בחברת EV-EDGE, המציעה עמדות טעינה חשמליות. בעבר היה חורש מבעלי המניות בחברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי.

צילום: אמיר המאירי
 צילום: אמיר המאירי

נוסף על כך, יש לחורש החזקות נדל"ן ענפות בישראל ובאירופה - תחום שאליו מופנה חלק מיתרות הנזילות האדירות של הקבוצה. בין העסקות הבולטות שבהן היה חורש מעורב בשנים האחרונות, הוא רכש ב-2016 קרקע בשטח של כ-180 דונם באזור התעשייה ניר צבי, הסמוך לרמלה - קרקע המוכרת כחלק מ"מתחם צריפין", תמורת קרוב ל-400 מיליון שקל מידי חברת צנורות המזה"ת. עוד היה שותף חורש לרכישת זכויות במתחם הסיטי בגבעתיים תמורת קרוב ל-260 מיליון שקל מידי יורוקום נדל"ן.

חורש הוא גם מהמשקיעים בקרן JTLV של עמיר בירם, והוא בעל החזקות בחברת שמוס, העוסקת בנדל"ן מניב לאולמות תצוגה לרכב בבריטניה, שאיגרות החוב שלה נסחרות בבורסת תל אביב. 

דליה אנרגיה תגייס כ-250 מיליון שקל

חברת דליה חברות אנרגיה, שבה מחזיק חורש, צפויה להיות אחת ההנפקות הראשוניות (IPO) הגדולות של השנים האחרונות בבורסת ת"א. החברה, המחזיקה בתחנת כוח פרטית מהגדולות בישראל, שואפת לבצע את המהלך לפי שווי של עד 5 מיליארד שקל "לפני הכסף".

תחנת הכוח דליה / צילום: אוריה תדמור
 תחנת הכוח דליה / צילום: אוריה תדמור

במסגרת ההנפקה צפויים כמה מבעלי המניות הקיימים בחברה, ובראשם משקי הקיבוצים וקרן תשתיות ישראל (תש"י), למכור כ-12% ממניותיהם תמורת כחצי מיליארד שקל, והחברה תבצע הנפקת מניות חדשה, שבמסגרתה תגייס כ-250 מיליון שקל.

כיום דליה אנרגיה מתנהלת ללא בעל שליטה, ומלבד משקי הקיבוצים ותש"י, בעלי מניות מרכזיים נוספים בחברה הם חורש וכן צבי ברק, המכהן בדירקטוריון החברה. את ההנפקה מובילים גופי החיתום לאומי פרטנרס, פועלים אי.בי.אי ודיסקונט קפיטל.

דליה אנרגיה, שנוסדה ב-2005, הקימה ומפעילה תחנת כוח פרטית בהספק של יותר מ-900 מגוואט. טיוטת התשקיף שפרסמה החברה בסוף השבוע האחרון לקראת ההנפקה, חושפת כי את החשמל מייצרת דליה אנרגיה בעיקר באמצעות גז טבעי (ומשתמשת בסולר כדלק חלופי), והיא מספקת אותו לחברת החשמל (40%) ולכ-280 לקוחות פרטיים (כ-60%), ובהם, לפי החברה, קיבוצים, בתי חולים, מפעלי תעשייה, מסחר, רשתות קמעוניות ורשתות של בתי אבות.

עוד לפי דליה אנרגיה, חלקה מסך ייצור החשמל בפועל במשק הישראלי ב-2019 עמד על 8.4%, וכ-25% מהאנרגיה שיוצרה על-ידי יצרני חשמל פרטיים, כולל אנרגיות מתחדשות. תחנת הכוח של דליה ממוקמת באתר "צפית צפון", לא רחוק מקרית מלאכי, ובחברה מסבירים כי היא "מבצעת פעולות להרחבת פעילותה בתחום הקונבנציונלי, ובכלל זה הקמת תחנות כוח חדשות או רכישת תחנות כוח קיימות מחברת חשמל, וכן בתחום האנרגיות המתחדשות והאגירה".

בדליה אנרגיה מסבירים כי יחידות הייצור של החברה "פועלות בטכנולוגיות מחזור משולב (מחז"מ), שמשמעותו הפקת אנרגיה באמצעות שתי טורבינות - גז וקיטור", המנצלות את החום הנפלט מטורבינת הגז להפעלת טורבינה של קיטור ללא תוספת דלקים, מה שמסייע ליעילות האנרגטית של התהליך.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2020 הכנסותיה של דליה אנרגיה נשחקו ב-9% ל-1.2 מיליארד שקל, אחרי שהחברה הציגה השפעות סותרות משינוי משטר ההפעלה שלה. למרות שחיקת הרווח התפעולי, הרווח הנקי שלה לתקופה זו עלה ב-11% ל-81 מיליון שקל, בהשפעת שינויים בסעיפי מימון.

בסיכום 2019 הכנסות דליה אנרגיות עלו ב-5% ל-1.7 מיליארד שקל, ולמרות שחיקת הרווח התפעולי, הרווח הנקי שלה עלה ב-20% ל-105 מיליון שקל, בהשפעת שינויים בסעיפי מימון.

מנכ"ל החברה הוא עובד דבי, שבעקבות ההנפקה, שכרו החודשי צפוי לעלות ב-35%, מ-85 אלף שקל כיום, ל-115 אלף שקל. יו"ר דליה אנרגיות הוא דורון סט, ובסך הכל מעסיקה החברה פחות מ-30 עובדים.

לקראת ההנפקה החליט דירקטוריון דליה אנרגיה לאמץ מדיניות חלוקת דיבידנד שנתית בשיעור של לפחות 55% מהרווח הנקי שלה, לאחר שבשנתיים הקודמות חילקה דיבידנדים בסך 285 מיליון שקל, נוסף על תשלום של קרוב ל-50 מיליון שקל לבעלי שטרי הון והלוואות מזנין.

בתחילת השנה גייסה דליה אנרגיה אג"ח בהיקף של 1.15 מיליארד שקל בהנפקה פרטית, ועם השלמת הנפקת המניות גם האג"ח שלה יירשמו למסחר. עוד חושפת טיוטת התשקיף כי דליה אנרגיות חתמה על הסכם לשיתוף פעולה עם חברת משק אנרגיה, מבעלי מניותיה, לצורך השתתפות במכרז להקמת שדה סולארי בשטח של כ-3,000 דונם באזור דימונה.