תיקי נתניהו | פרשנות

השיחה עם מילצ'ן, הלחץ על פילבר והמתקפה על מנדלבליט: ההליך הפלילי נגד נתניהו הולך ומזדהם

ההודאה של נתניהו השבוע כי שוחח עם מילצ'ן "פעם או פעמיים" לא הייתה מטרידה מדי, לולא הייתה מצטרפת לפאזל שלם של מהלכים מצד רה"מ וסביבתו שמעלים חשש כי ההליך הפלילי נגד נתניהו הולך ומזדהם, הולך ומשתבש • מערכת לחצים מופעלת על עדי המפתח, היועמ"ש מותקף, והתובעת מוטרדת

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"

בחוק סדר הדין הפלילי אין איסור מפורש על נאשם לשוחח עם עד תביעה, אבל את הגרסה של ראש הממשלה בנימין נתניהו בראיון שנתן השבוע ליונית לוי - לפיה הוא שוחח עם עד התביעה נגדו בתיק 1000, ארנון מילצ'ן, רק כדי לאחל לן חג שמח - קשה לקבל. למה לו לנתניהו להתקשר למי שכבר מסר נגדו גרסה מפלילה לכאורה במשטרה ולמי שצפוי להעיד נגדו, ולומר לו שהוא ורעייתו אוהבים אותו, כפי שנתניהו עשה, אם לא כדי לפייס אותו?

אבל ההודאה של נתניהו כי שוחח עם מילצ'ן "פעם או פעמיים" אחרי הגשת כתב האישום נגדו, לא הייתה מטרידה מדי, לולא היא הייתה מצטרפת לפאזל שלם של מהלכים מצד ראש הממשלה וסביבתו שמעלים חשש כבד כי ההליך הפלילי נגד נתניהו הולך ומזדהם, הולך ומשתבש.

מילצ'ן, נזכיר, הוא לא העד המרכזי היחידי שסביבת נתניהו מנסה להפעיל עליו לחץ לבל יעיד נגד נתניהו. בימים אלה מתקיימת חקירה פלילית נגד עוזריו של ראש הממשלה, עופר גולן ויונתן אוריך, בחשד כי הטרידו את שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, שהוא עד מדינה ועד התביעה המרכזי נגד נתניהו בתיק 4000.

האירוע שנחקר התרחש באוגוסט האחרון, אז עברה מכונית ועליה רמקולים ליד ביתו של פילבר, וממנה הושמעו קריאות נגד היותו עד מדינה. בין היתר צעקו האנשים במכונית לפילבר צעקות בנוסח: "מומו תהיה גבר, צא תגיד את האמת, מה הם עשו לך ששיקרת נגד ראש הממשלה?".

גם מקומו של אילן ישועה, מנכ"ל אתר וואלה לשעבר - שהוא עד מפתח מאחר שעדותו המפורטת היא זו שהביאה לכך שהיועמ"ש הורה לפתוח בחקירה פלילית נגד נתניהו בתיק 4000 - לא נפקד ממערך הפעלת הלחצים. בימים האחרונים פורסם כי ערך הוויקיפדיה של ישועה שונה על-ידי גורמים עלומים, כך שתיווצר ממנו תמונה לפיה ישועה הוא עבריין מרכזי בתיק 4000 שניסה לשבש הליכי חקירה.

ניר חפץ - יועץ התקשורת של משפחת נתניהו לשעבר, שהפך לעד מדינה נגד ראש הממשלה וצפוי לעלות לדוכן העדים בחודשים הקרובים - סבל גם הוא מנחת זרועם של מקורבי נתניהו. חפץ הגיש תביעת לשון הרע נגד שר המשפטים לשעבר אמיר אוחנה ונגד איש התקשורת יעקב ברדוגו, המקורב לנתניהו, לאחר שלטענתו חשפו פרטים אסורים מחקירתו.

כשחפץ הגיש את התביעה נגד ברדוגו בגין פרסום בקבוצת וואטסאפ של הליכוד, טען עורך דינו של חפץ, אילן סופר, כי "אם הצבת משאית ברסלב מתחת לביתו של שלמה פילבר היא הטרדת עד, הרי שמעשיו של ברדוגו ביחס לחפץ חמורים פי כמה וכמה".

יצוין כי ברדוגו מכחיש את הנטען נגדו וטוען, בין היתר, כי הוא "לא העביר את המסמך לקבוצה 'אחדות בליכוד' כנטען בכתב התביעה", וכי "ייתכן כי מדובר בטעות שאיננה פרי מעשה מכוון או במעשה שנעשה על-ידי צד שלישי".

כידוע, לא רק על עדי התביעה מופעלים לחצים על-ידי נתניהו וסביבתו. היועמ"ש אביחי מנדלבליט וראשי הפרקליטות, בעיקר ראש צוות התביעה, עו"ד ליאת בן-ארי, מותקפים בבוטות על-ידי ראש הממשלה המכהן, שטוען כי הם תפרו לו תיק ומנסה לעשות היפוך יוצרות ולתאר אותם כצד המושחת במשוואה. בן-ארי גם מוטרדת בהפגנות מול ביתה ונאלצת להסתובב עם אבטחה.

המתקפה של ראש הממשלה על התביעה לא מסתיימת בד' אמותיו של המשפט. הניסיונות של נתניהו ואנשיו להחליש את מעמד היועמ"ש על רקע החלטתו להגיש נגד נתניהו כתב אישום גולשים לזירות אחרות, למשל בדיוני הממשלה, כשראש הממשלה תוקף את נציגי היועמ"ש וטוען כי הם פקידים שפוגעים בניסיונות למגר את הקורונה. מדובר באותו נתניהו שבעבר, טרם שהחלו חקירותיו הפליליות, כמעט ולא ביקר את מערכת המשפט והפרקליטות.

כידוע, גם בזירה הפוליטית פועל נתניהו כדי לטרפד את ניהול ההליך המשפטי נגדו. הוא הולך פעם אחר פעם לבחירות בניסיון להשיג רוב הכנסת שיאפשר לו להביא לביטול המשפט באמצעות חקיקה, או באמצעות קבלת חסינות מהכנסת.

ואם לסכם, האופן המתוחכם שבו פועל נתניהו, לצד עובדת היותו ראש ממשלה מכהן ורב-עוצמה, הביאו לכך שאולי לראשונה יש תחושה של מעין היפוך יוצרות באופן שבו מנוהל הליך משפטי פלילי בישראל.

באופן רגיל, הנאשם במשפט פלילי הוא הצד חלש אך בעל זכויות שצריכות לאפשר לו להתמודד עם המדינה שמשתמשת בכלים רבים כדי להוכיח את אשמתו. במקרה של נתניהו נראה לפעמים כאילו התביעה, השלוחה של הציבור, היא הצד החלש, שנאלץ להתגונן מול ראש ממשלה מכהן, רב-עוצמה, שנאבק נגדה בבית המשפט, בזירה הפוליטית, בהופעותיו בתקשורת ובאמצעות הפעלת לחצים על העדים והתובעים.

עכשיו שיהיה ברור: נתניהו זכאי להילחם על חפותו, ומותר לו להאמין כי נעשה לו עוול - אבל הוא חייב לעשות את זה בדרכים חוקיות ומקובלות. אם הדברים ימשיכו להתנהל כפי שהם מתנהלים היום, כשמשפט נתניהו יסתיים בעוד שנתיים או שלוש, בין אם הוא יורשע ובין אם יזוכה, נתניהו ישאיר מאחוריו חורבן והרס של מערכת המשפט וירידה דרסטית של אמון הציבור בה באופן שקשה יהיה לשקם.

לאחר פרסום הידיעה פנה אלינו אדם, שטוען שהוא אדם פרטי שאינו קשור לנתניהו והוא עומד מאחורי פרסום הערך. מכיוון והוא אינו מזדהה ואין לנו אפשרות לבדוק את הדברים אנחנו מביאים אותם כלשונם.

*** גם לאחר הגשת כתב האישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את הטענות נגדו, ושמורה לו חזקת החפות.