הכסף שלנו נוסע מעצמו: כך מנהלת הבינה המלאכותית את שוקי ההון

שלושת העשורים הבאים הם כנראה האחרונים שבהם נעסוק בנכסים הפיננסיים שלנו באופן פעיל ויזום • העתיד של שוקי ההון שייך לטכנולוגיות Self-Driving Money •  המדריך למשקיע, פרויקט מיוחד

כך מנהלת הבינה המלאכותית את שוקי ההון / אילוסטרציה: Shutterstock, metamorworks
כך מנהלת הבינה המלאכותית את שוקי ההון / אילוסטרציה: Shutterstock, metamorworks

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

אמסטרדם, 1688. יוסף דה לה וגה, סוחר בורסה יהודי ממוצא פורטוגלי, מוציא לאור את המדריך הראשון לסחר בורסאי.

זו שנה לא פשוטה. שנה של משבר ושל בועות כלכליות, אבל לדה לה וגה חשוב להמחיש לקוראים מהי בורסה ומהן אסטרטגיות המסחר הנהוגות בה. הוא מתאר בספרו את המסחר הידני בניירות ערך - ובמקרה הזה, ידני במלוא מובן המילה. כדי לקבוע עסקה, מכה הקונה בידו של המוכר - והעסקה נסגרת. וכן, גם אופציות, המכונות Opsies, כבר קיימות בבורסה של המאה ה17 באמסטרדם.

מימי דה לה וגה ועד לימינו, אנו מלמדים סטודנטים צעירים לסחור בבורסה. קורסים אקדמיים, ספרי הדרכה, ואפילו מוספים מיוחדים בגלובס - כל אלה נועדו לאפשר לנו להשקיע בחוכמה ולייצר שוק הון יעיל ומתפקד. אבל הימים האלה עומדים לעבור מן העולם. ככל הנראה, שלושת העשורים הבאים הם האחרונים שבהם נעסוק בנכסים הפיננסיים שלנו באופן פעיל ויזום. העתיד שייך ל-Self-Driving Money.

טיפול אוטומטי בכספי חסכונות

המושג Self-Driving Money מתאר כסף המשקיע את עצמו בצורה אוטומטית על פי ההגדרות שמייצר מפעיל התוכנה, בהתאם לרמת הסיכון שהוא מגדיר ובהתאם לפרמטרים נוספים.

למעשה, מדובר בתוכנות בינה מלאכותית, הידועות יותר בשם Robo-Advisors, והן מאפשרות כבר בימינו למשקיעים שאינם מקצוענים לטפל בכספם בצורה טובה. דוגמה לשירות כזה הוא ה-Autopilot של חברת Wealthfront, שהושק בספטמבר 2020 ומאפשר לטפל באופן אוטומטי בכספי חסכונות. אבל תוכנות אלה, שכבר אינן בגדר בשורה חדשה, מצויות רק בתחילת הדרך המובילה לאוטונומיזציה מוחלטת של השדה הפיננסי.

פרופ' ניק בוסטרום, פילוסוף הבינה המלאכותית מאוניברסיטת אוקספורד, מבחין בין שלושה סוגים של תוכנות בינה מלאכותית: אורקל (Oracle) היא תוכנה שמייצרת תשובה לשאלה המוצגת לה. כך, מנוע החיפוש של גוגל העונה לשאלה "מה זה ...?" וכזו היא תוכנת Waze המשיבהה לשאלה "איך מגיעים בדרך היעילה ביותר אל...?"

ג'יני (Genie) היא תוכנה המבצעת משימה סגורה ומוגדרת. ה-Robo Advisors של ימינו שייכים לקטגוריה זו. אבל עתיד הבינה המלאכותית הוא בתוכנות העצמאיות, היזמיות והמתקשרות זו עם זו, המכונות על ידי פרופ' בוסטרום בשם סובריין (Sovereign). תוכנות אלה יתקיימו במרחב דיגיטלי אחד, מעין אינטרנט של בינה מלאכותית, יתקשרו זו עם זו וישרתו את המפעילים שלהן באמצעות ביצוע משימות פתוחות ויצירתיות.

פעולות פיננסיות רבות יעלמו מן העולם

שוק ההון העתידי יורכב מתוכנות מקטגוריית הסובריין, שיפעלו מאחורי הקלעים וייתרו עבור הדורות הבאים את הצורך לעסוק בפיננסים. פעולות פיננסיות רבות יעלמו מן העולם - החל בתשלום בזמן רכישה, דרך קבלת הלוואה ועד להשקעה. כל אלה יתופעלו מאחורי הקלעים ובאופן עלום.

התשתיות הטכנולוגיות, הרגולטוריות והרעיוניות לשינוי הזה נמצאות כבר על השולחן. המרחב האינטרנטי המופשט שבו יתקיימו האינטראקציות בין הפעילים בשוק ההון - מוקם והולך. רגולטורים בישראל ובעולם מובילים את מהפכת הבנקאות הפתוחה, שתוביל לעולם של פיננסים פתוחים בהמשכה.

דירקטיבת האיחוד האירופי PSD2 היא דוגמה לכך. ההנחיה מחייבת בנקים לתת לחברות פינטק גישה אל הנתונים של לקוחות הבנק. חברות הפינטק, שיקבלו את אישורו של הלקוח, יוכלו להתחבר אל מאגרי הבנק ולשאוב את המידע מהבנקים המתחרים בהם. ברמה הטכנולוגית, קורם השינוי עור וגידים באמצעות יישומי API'S. אלה מאפשרים גישה וקיום תקשורת ממוחשבת בין הגופים השונים.

יישומים ראשוניים של בנקאות מוטמעת (Embedded Banking) יוצאים כבר לדרך. הדוגמה המוכרת ביותר היא המרכול הניסיוני של אמזון, Amazon Go. בחנות זו מורידים הלקוחות את המוצרים אל סל הקניות ויוצאים ממנה בלי לשלם באופן אקטיבי. את התשלום מסדירים מאחורי הקלעים יישומי API'S. בתכנון, כבר מדובר בהלוואות מוטמעות שיינתנו בנקודת הקנייה. חיפשת בגוגל רכב, מצאת את המוצר שלך - לחיצה על מקש מתאים תייצר את הרכישה, כאשר חיפוש ההלוואה וסגירת פרטי ההתקשרות בינך לבין הגוף המלווה נעשות מאחורי הקלעים באופן אוטומטי.

ההשקעות יתבצעו באופן אוטונומי לחלוטין

מבט מדומיין אל שנת 2060 יביא אותנו אל עולם שבו במקום חשבון ממוספר בבנק מסוים, יש בבעלותנו "תא אשראי דיגיטלי" - מעין "חשבון" שאינו מחובר לשום בנק. כל פעולה כספית שתיוצר עבורנו על ידי תוכנות הסובריין שלנו, תפעל מאחורי הקלעים ובאופן שאינו מודע לנו.

הכסף שיצטבר בתא שלנו, יושקע, באופן אוטונומי לגמרי, בתאים של גופים פיננסיים שייתנו לתא שלנו את התנאים הטובים ביותר במכרז אוטונומי שיערוך, במאיות שנייה, הסובריין הפרטי שלנו. כך הדבר גם ביחס להלוואות, שיתקיימו כיחס דיגיטלי בין התא שלנו לתאים של נותני הלוואות, וכך גם בתשלום על קניות.

דרך ארוכה עברה האנושות מאז ספר ההדרכה הראשון של דה לה וגה במאה ה-17 באמסטרדם. אבל גם ספרים מודפסים הם כבר ממצא כמעט ארכיאולוגי בזמננו.

הכותב הוא ד"ר לפילוסופיה של הכלכלה, מומחה בחדשנות בנקאית ופיננסית. מגיש הפודקאסטים "דוח פינטק" ו"קטע כלכלי" בגלובס