מניות הרכב החשמלי תופסות תאוצה: למה כולם דוהרים לקנות אותן?

תעשיית הרכב החשמלי בעולם קיבלה דחיפה ב-2020 בזכות זינוק במכירות רכבים ושיפורים טכנולוגיים • הסקטור צפוי לרשום צמיחה מטאורית בשנים הקרובות, בזכות המעבר של צרכנים לרכב חשמלי, רגולציה תומכת בארה"ב, באירופה ובסין ומשקיעים שמחפשים את הטרנד הגדול הבא

תחנת טעינה לרכבים חשמליים בקולורדו, ארה"ב / צילום: Associated Press, David Zalubowski
תחנת טעינה לרכבים חשמליים בקולורדו, ארה"ב / צילום: Associated Press, David Zalubowski

כשטסלה פתחה את האתר שלה לצרכן הישראלי להזמנת רכב חשמלי בשבוע שעבר, זה נתפס כצעד שעשוי לשנות את פניה של תעשיית הרכב בישראל בתוך כמה שנים. אבל לפני שזה יקרה - את דמיון המשקיעים הרכב החשמלי כבר הצית.

2020 הייתה שנה מאתגרת לכלכלה, לעובדים ולצרכנים, על רקע מגפת הקורונה והסגרים, אבל לרכב החשמלי זו הייתה שנת הפריצה הגדולה. שיא בהיקפי המכירות של כל החברות, זינוק במניות של כל חברה עם פעילות בתחום, כניסה של חברות נוספות לענף, לנוכח הפוטנציאל האדיר הטמון בו וההתפתחויות הטכנולוגיות, שהופכות את הרכב ליעיל יותר ומתאים יותר לשימושים של רוב הצרכנים.

פוטנציאל אדיר בשנים הקרובות

כמו הרבה תחומים שהטכנולוגיה הזניקה בשנים האחרונות, גם בתחום הרכב החשמלי ההצלחה מבוססת על שיתוף פעולה בין פיתוחים טכנולוגיים לבין חברות הרכב. התחום הזה מחייב השקעת משאבים עצומים בפיתוח ומחקר. רק בסוף השבוע הודיעה יצרנית הרכב האמריקאית פורד כי בכוונתה להשקיע 22 מיליארד דולר בחמש השנים הקרובות ברכב חשמלי.

אבל מעבר לפיתוח הטכנולוגי, הסיבה לזינוק של הרכב החשמלי דווקא כעת היא השילוב שלו עם הפריחה של כל תחום הכלכלה הירוקה וההשקעות האחראיות (ESG), שכן בניגוד לרכבי מנועי הבנזין המזהמים, הרכב החשמלי מסייע לנו להגיע לעולם ירוק יותר.

המשקיעים מבינים שבדומה לשאר מניות הכלכלה הירוקה, הוא צפוי למשוך השקעות עתק בשנים הקרובות ממשקיעים מוסדיים גדולים וממשקיעים שתחומים אלה חשובים בעיניהם או שמחויבים להשקיע לפי כללי ESG.

ההתפתחות של הרכב החשמלי בשנים האחרונות הייתה משמעותית. בזכות שיפור הסוללות והטכנולוגיה, הוא עשוי להגיע כיום למרחקים של 400-500 ק"מ בין "תדלוקים", מה שהופך אותו לדומה יותר לרכב המבוסס על בנזין, ולפיכך מגדיל את הפופולריות שלו בקרב כל הנהגים בעולם.

בנוסף, גם המגמה של חקיקה ממשלתית ירוקה, שצוברת תאוצה בשנים האחרונות, צפויה להשפיע על פוטנציאל הצמיחה. עם כניסתו לתפקיד נשיא ארה"ב לאחרונה, הודיע ג'ו ביידן כי כחלק ממדיניותו בתחום הכלכלה הירוקה וה ESG בכוונתו להוביל להחלפת כל צי הרכב הממשלתי הגדול, הכולל מעל 600 אלף מכוניות, ומשמש את הממשלה הפדרלית - ברכבים חשמליים ונקיים שיוצרו בארה"ב. הדבר יתבצע כנראה לצד תוכנית תמריצים ענקית נוספת שביידן צפוי להציג כבר במרץ, ושצפויה לכלול התייחסות לנושאים המרכזיים שהוא הציג בקמפיין הבחירות שלו - ובראשם כל תחום הכלכלה הירוקה.

גם בסין התקבלה החלטה ממשלתית לקדם את תחום הרכב החשמלי בשנים הקרובות. סין נמצאת במרוץ להתקנת עמודי הטענה לרכב חשמלי, והיא אחת המדינות המובילות בעולם בתחום זה. לא סתם רבות מיצרניות הרכב החשמלי בעולם הן חברות סיניות, בראשן חברות מוכרות למשקיעים כמו NIO ,Li Auto ו-Xpeng. המניות של שלושתן נסחרות גם בארה"ב והן רשמו תשואות פנומנליות ב-2020.

על רקע התפתחויות אלה, בעשור הקרוב צפויות מכירות הרכב החשמלי בעולם לזנק ב-30%. השוק שצפוי לרשום את הצמיחה המהירה ביותר הוא כמובן סין (50%), מה שהופך את המדינה לזירה מרכזית של כל החברות בעולם. היקף מכירות רכב חשמלי כיום הוא 2.5% בלבד מסך מכירות הרכבים בעולם, וחברת המחקר דלויט מעריכה כי עד 2030 הם יהוו כמעט 30% מסך המכירות.

כשמשקיעים רואים את התחזיות האלה, אין פלא שהם ממהרים להשקיע גם במניות בתחום. נתונים שנאספו על-ידי בלומברג מצביעים על זינוק בהשקעות בתחום הרכב החשמלי ב-2020 לרמה של 139 מייארד דולר, נוסף על השקעות בהיקף של 304 מיליארד דולר בכלכלה ירוקה ואנרגיה מתחדשת. עם זאת, במבט קדימה, נראה כי דווקא היום מגדילים משקיעים את ההשקעות ברכב החשמלי. לפי חברת הרכב סטטיסטה, עד 2025 ההשקעות ברכב החשמלי יהיו גבוהות יותר מהיקף ההשקעות בכלכלה הירוקה. בחמש השנים הקרובות יושקעו ברכב חשמלי 357 מיליארד דולר מדי שנה.

 
  

המניות תנודתיות - דרוש פיזור

מאחר שמדובר בתעשייה צעירה, טמון גם סיכון לא מבוטל בהשקעה ברכב החשמלי, לצד הפוטנציאל האדיר. לכן יש לנסות להיחשף לתחום תוך שמירה על פיזור רחב ככל הניתן. הכוונה היא לפיזור בין החברות, אך גם פיזור בין תתי הסקטורים בתחום.

שנת 2020 אומנם היתה השנה של מניות כמו NIO הסינית, שעלתה 1,100%, או טסלה שעלתה 743%, אך בתחום צעיר כזה חשיבות הפיזור גדולה מאוד, וצריך להיזהר מהטיה משמעותית למניות בודדות בלבד.

נוסף על כך, חשוב להבין שרכב חשמלי זה ממש לא רק יצרניות מכוניות, אלא גם חברות שבבים, חברות תעשייה המייצרות רכיבים ומערכות למכוניות, מערכות אחסון אנרגיה, תשתיות הטענה ובמיוחד החברות המייצרות את הסוללות. הרכב החשמלי פועל על סוללות ליתיום, וכמוצר במחסור עולמי, החשיפה לתעשייה הזו היא מרכזית עבור מי שרוצה לקבל חשיפה מלאה ורחבה לתחום הרכב החשמלי.

החשיפה לתחום כולו, ולא רק ליצרניות הרכב עצמן, מאפשרת ליהנות ממגמות כלל עולמיות. כאשר סין מחליטה לרשת את כל המדינה בתחנות טעינה, הרי שחברה אחת או שתיים עשויות לגרוף נתח משמעותי מהקופה - בעוד שמבין יצרניות הרכב כולן נאבקות על השוק הסיני, וכל אחת תזכה לנתח קטן ממנו. זו הסיבה שראינו מניות בתת-הסקטור הזה מזנקות בשנה האחרונה - כך למשל Blink Charging זינקה מעל 1,000% ו-Plug Power קפצה ב-1,400%, והחברה כבר נסחרת בשווי של מעל 30 מיליארד דולר.

בשורה התחתונה, גם אחרי ביצועים מרשימים בשנה האחרונה, נראה כי הפוטנציאל של תחום הרכב החשמלי רחוק ממיצוי, וכי רק עכשיו הוא מתחיל לתפוס תאוצה.

הכותב הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי בהראל פיננסים. הכותב ו/או חברות בקבוצת הראל ו/או בעלי עניין בהן ו/או בעלי השליטה בקבוצה עשויים להחזיק ו/או לסחור, בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המוזכרים בטור זה, ו/או לנהל מכשירי השקעה בתחום הנזכר בו. אין לראות בכתוב משום שיווק השקעות או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל משקיע