מאבק על השליטה בארנה גרופ: צחי נחמיאס מבקש "לחטוף" את חברת מרכזי המסחר מצחי אבו

מגה אור מבקשת לחזור בה מביטול עסקת הרכישה אשתקד תמורת 135 מיליון דולר - סכום הגבוה מזה שבעסקה של המוכר, מרכוס וובר, מול אבו

מרכוס וובר  צילום: אלון רון
מרכוס וובר צילום: אלון רון

מאבק שליטה מתפתח בחברת מרכזי המסחר ארנה סטאר גרופ . חברת מגה אור  שבשליטת צחי נחמיאס דיווחה היום כי היא חוזרת בה מביטול ההסכם שחתמה לרכישת מניות השליטה בחברת מרכזי המסחר ארנה גרופ (כ-62% מההון) לפני כשנה, תמורת 135 דולר, וזאת " עקב שינוי בנסיבות אשר הובילו לביטול ההסכם ע"י החברה (צפי לסיום משבר הקורונה ופתיחת מרכזי המסחר שבבעלות ארנה מחדש ומצג כי בעיית ההצפה בקניון נהריה נפתרה במלואה עקב צעדים שנקטה ארנה)".

עוד מדווחת מגה אור כי פנתה למוכרת ( הברה הזרה ASTC של מרכוס וובר) בכדי לקבל הבהרה ופרטים בדבר שינוי הנסיבות, ולאחר התכתבות שנערכה בין הצדדים, הודיעה למוכרת ביום א' השבוע על הסכמתה להשלמת העסקה שלפי ההסכם ובהתאם לתנאיה בתוך 7 ימים, "ובכך להביא לסיום סופי ומוחלט של כל התביעות שבין הצדדים להסכם". נזכיר כי מגה אור של נחמיאס, הפועלת בתחום הנדל"ן המניב , סיכמה אשתקד על רכישת השליטה בחברת דיסקונט השקעות.

הדיווח של מגה אור מגיע יום אחד לאחר שארנה גרופ אישרה פרסום מסוף השבוע לפיו ASTC מצויה בהליך כריתת הסכם למכירת כל החזקותיה בחברה וכן כל הלוואות הבעלים שהעמידה לחברה ולחברות בשליטתה, לחברה פרטית בשליטתו של צחי אבו. כן עדכנה בעלת השליטה, כי היא "קיבלה פניה ממגה אור, לפיה האחרונה אינה חוזרת בה מהודעת ביטול העסקה שנכרתה עימה בחודש דצמבר 2019, אולם מבקשת לכרות עם ASTC עסקה המותנית בתנאים". בעקבות הדיווחים מניית ארנה גרופ יותר משילשה את ערכה ביומיים והיא נסחרת כעת בשווי של כרבע מיליארד שקל.

ככל הידוע צחי ויחיאל אבו, שרכשו אשתקד את קרקעות פי גלילות מידי קבוצת דלק של יצחק תשובה, עומדים לרכוש את השליטה בארנה סטאר גרופ מידי וובר תמורת 130 מיליון דולר. סכום הרכישה כולל בעיקרו (כ-115 מיליון דולר) החזר הלוואות בעלים שהזרים וובר לארנה גרופ במהלך השנים.

ארנה גרופ מחזיקה בין היתר בקניון ארנה נהריה וב-75% ממתחם הסטאר סנטר באשדוד. בשיאה, נסחרה ארנה גרופ (בשנת 2011) בשווי של יותר ממיליארד שקל. שורה של כישלונות עסקיים מהדהדים בתחומי הנדל"ן בחו"ל ובחיפושי הנפט בישראל (קידוח "שמן" מול חופי אשדוד) הסבו לחברה הפסדים מצטברים של מאות מיליוני שקלים.

וובר מחזיק כאמור בכ-62% ממניות ארנה גרופ, בה השקיע עד היום קרוב למיליארד שקל - סכום שברובו הגדול יירד כעת לטמיון. את הדוחות הכספיים של אהחהאנ מלווה בשנים האחרונות הערת "עסק חי" של רואי החשבון, בשל חוסר ודאות לגבי יכולתה של החברה לעמוד בפירעון התחייבויותיה.

צחי ויחיאל אבו רכשו כאמור אשתקד את נכסי חברת דלק פי גלילות מידי קבוצת דלק של תשובה תמורת 720 מיליון שקל. זאת במסגרת מימוש הנכסים של קבוצת דלק לנוכח המצוקה הפיננסית אליה נקלעה. הקרקעות שנמכרו לאבו משמשות לאחסון בנזין והן כוללות 330 דונם באשדוד, 57 דונם בירושלים , 31 דונם בחיפה ו-108 דונם בבאר שבע.