מישראל לוול סטריט בשווי של יותר מ-3 מיליארד דולר: גם פיוניר ו-REE בדרך למיזוג עם SPAC

חברת הפינטק פיוניר שייסד יובל טל תמוזג ל-SPAC אמריקאי לפי שווי של 3.3 מיליארד דולר; ואילו REE, שפיתחה פלטפורמה לרכב חשמלי, צפויה להתמזג לפי שווי של 3.1 מיליארד דולר

יובל טל, מייסד פיוניר / צילום: תמר מצפי
יובל טל, מייסד פיוניר / צילום: תמר מצפי

חברות ה-SPAC מארה"ב שגייסו כסף מהציבור בשנה שעברה, שהייתה שנה לוהטת בתחום, ממשיכות לחפש יעדים לרכישה, ומגיעות גם לישראל. נראה שבזמן האחרון לא חולף שבוע שלא מדווח בו על מיזוג צפוי של חברה ישראלית פרטית (לעיתים חברות חד-קרן - כלומר כאלה שהגיעו לשווי של מעל מיליארד דולר) לחברת SPAC הנסחרת  בוול סטריט. תהליך זה הופך את החברות הפרטיות שנרכשות לציבוריות תוך זמן קצר יחסית ועם גיוס הון מובטח.

כעת נודע על עוד שתי חברות ישראליות שצפויות להתמזג עם חברות ספאק לפי שווי של מיליארדי דולרים - חברת הפינטק פיוניר וחברת האוטו-טק REE.

חברות הספאק, נציין, הן חברות ללא פעילות עסקית ("צ'ק פתוח") שמגייסות הון מהציבור במטרה להתמזג עם חברה תוך זמן מוקצב מראש. זו אומנם לא תופעה חדשה בשוקי ההון, אך ב-2020 היא פרצה את כל הגבולות: גם ברמת היקפי ההון שגויסו לחברות ספאק ובמספר הגיוסים, אך גם במודעות לתופעה ובקבלתה.

פיוניר (Payoneer) היא חברה ותיקה יחסית: היא הוקמה בשנת 2005 על-ידי יובל טל ויניב צ'צ'יק, ועוסקת בפיתוח פלטפורמת תשלומים לספקים ונותני שירותים. החברה בנתה מערכת משלה המבוססת על קשר ישיר עם בנקים ברחבי העולם, וכך חוסכת לעצמה את עמלת האשראי לרשתות כרטיסי אשראי.

גיוס אחרון לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר

לפי נתוני IVC, עד כה גייסה פיוניר 145 מיליון דולר, כאשר הגיוס האחרון בוצע ב-2017 לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר. עם המשקיעים בחברה ניתן למנות את TCV, Susquehanna Growth Equity, ויולה ונצ'רס, וולינגטון, Nyca Partners ו-Temasek.

פיוניר תתמזג עם חברת הספאק האמריקאית FTAC Olympus Acquisition בראשותה של בטסי כהן, שהונפקה בחודש אוגוסט האחרון מתוך מטרה למצוא חברות לרכישה בתחומי השירותים הפיננסיים והפינטק.

עסקת המיזוג תבוצע לפי שווי (Enterprise Value) של 3.3 מיליארד דולר לפיוניר. במסגרת הנפקה פרטית שתיערך כחלק מהעסקה (בהובלת הבנקים סיטי וגולדמן זאקס) הובטח גיוס של 300 מיליון דולר ממשקיעים קיימים וחדשים. הנהלת פיוניר, בראשות המנכ"ל סקוט גליט, תמשיך להוביל את החברה לאחר השלמת העסקה.

לפי נתוני החברה, יש לה כיום 4 מיליון לקוחות, ו-1,500 עובדים ב-21 אתרים בעולם. ב-2020 צפויות ההכנסות שלה להסתכם ב-346 מיליון דולר, צמיחה של 8.8%, וב-2021 הן יצמחו ב-25% ל-432 מיליון דולר, ויגיעו ל-540 מיליון דולר ב-2022.

יעדי החברה לטווח הארוך כוללים צמיחה של 20% בהכנסות ושולי רווח EBITDA של 20%. החברה מצפה לרשום ב-2020 הפסד תפעולי של 18 מיליון דולר, לעומת רווח תפעולי של 4 מיליון דולר ב-2019. היא אינה מספקת נתונים על השורה התחתונה, שב-2019 הייתה כמעט מאוזנת, עם הפסד של 1 מיליון דולר.

לדברי המנכ"ל גליט, הטכנולוגיה משנה את המסחר הגלובלי ומורידה את החסמים כך שהיא מאפשרת ליזמים בכל העולם לפעול בדיגיטל, ולדבריו הצורה החדשה הזאת של עשיית עסקים דורשת פלטפורמה פיננסית גלובלית שבנויה לתקופה הדיגיטלית. "אנו נרגשים מאוד מההזדמנות הצפויה לנו ומאמינים שמינוף הפלטפורמה המובילה, המותג וסט המוצרים שלנו - מייצרים יתרון תחרותי משמעותי ובר-קיימא".

אבי זאבי, יו"ר פיוניר ושותף מנהל בויולה ונצ'רס, מסר: "כמי שמלווה את פיוניר מזה 12 שנה, אני גאה לראות את המעמד המוביל אליו היא צמחה ונרגש מההזדמנות שניתנת לה להמשיך ולבנות פלטפורמה דיגיטלית גלובלית המנגישה שירותים פיננסיים לכל עסק, בכל גודל, ובכל מקום. מאז היווסדה, הצטיינה פיוניר לא רק במימוש חזונה העסקי אלא גם בבניית הנהלה גלובלית וצוות איכותיים ומקצועיים, החל ממייסדה יובל טל ועד להנהלה הנוכחית שלה ובראשה סקוט גליט. העידן הדיגיטלי יעמיד הזדמנויות צמיחה רבות בפני החברה ואנו שמחים שבטסי וקבוצתה שותפים לאמונה שלנו ביכולתה של פיוניר להמשיך ולצמוח".

מיזוג שלישי מתחום האוטו-טק

אחרי אינוויז ואוטונומו מתעשיית האוטו-טק, חברה ישראלית שלישית מהתעשייה צפויה להתמזג עם חברת ספאק מארה"ב: לפי דיווח בבלומברג, חברת REE Automotive תתמזג עם 10X Capital Venture Acquisition Corp, לפי שווי של 3.1 מיליארד דולר. לפי הדיווח, העסקה תכלול הזרמת הון של כ-500 מיליון דולר, מתוכה 300 מיליון דולר בהנפקה פרטית. פירמת עו״ד צמח שניידר מלווה את REE בעסקה.

חברת REE צמחה מתוך יצרנית הגלגלים החכמים SOFTWHEEL, שהוקמה ב-2013 על-ידי היזמים דניאל בראל ואחישי סרדס, והמוצר העיקרי שלה הוא פלטפורמת רכב מודולרית שכוללת בתוכה את כל מכללי ההנעה הדרושים לרכב חשמלי מתפקד, שמונע באמצעות סוללה או תאי דלק. הפלטפורמה מאפשרת להתקין עליה מגוון רחב של מרכבים לשימושים שונים, כולל משאיות חלוקה, מוניות רובוטיות ועוד, בהשקעה נמוכה יחסית. השוק הזה זכה לתאוצה משמעותית בשנה האחרונה לאחר הזינוק בביקוש לרכב חשמלי בעולם ובעקבות הנסיקה במניית טסלה.

REE הודיעה בחודשים האחרונים על שיתופי פעולה עם מהינדרה, מיצובישי ועוד, והיא נמצאת בהיערכות לקראת תחילת ייצור סדרתי. מתחרה שלה, חברת CANOO, הנפיקה בשנה שעברה לפי שווי של 2.4 מיליארד דולר. החברה צומחת בהכנסות, אך רושמת רווח גולמי אפסי ו-EBITDA שלילי נכון ל-2020. עם זאת, היא צופה רווח גולמי של מיליארדי  דולרים בתוך מספר שנים.

על פי נתוני חברת המחקר IVC, עד היום גייסה REE כ-160 מיליון דולר בחמישה סבבי גיוס. בדצמבר 2019, החברה גייסה 120 מיליון דולר לפי שווי של 700 מיליון דולר. שנה לאחר מכן - בדצמבר 2020, כלומר לפני כחודשיים - בוצעה מכירה בסכום שלא דווח, של מניות מידי משקיעים קיימים, ואז שווייה של REE כבר עלה ל-1.1 מיליארד דולר. כעת, לפי הדיווח בבלומברג, שווי החברה במיזוג יגיע ל-3.1 מיליארד דולר.