ביטקוין, Airbnb ואמזון: התחזיות של גורו הטכנולוגיה לעולם שאחרי המגפה

פרופ’ סקוט גאלוויי חשף באירוע "הכוחות והטרנדים שיעצבו את 2021" של גלובס את תחזיותיו לגבי התחומים שיצמחו והחברות שיככבו השנה • הוא הזהיר מפני שימוש באפליקציית רובין הוד ("הופכים את ההשקעה בבורסה להימורים"), ואיזה עצה הוא נתן למנכ"ל בנק הפועלים?

סקוט גאלוויי / צילום: ג'ים בלוק
סקוט גאלוויי / צילום: ג'ים בלוק

פרופ' סקוט גאלוויי, משקיע ויזם סדרתי, מומחה לעסקים ולשיווק מאוניברסיטת NYU, סופר ובעל פודקאסט פופולרי בתחום השיווק והטכנולוגיה, היה הנואם הראשי באירוע פתיחת השנה של גלובס, שהתקיים השבוע בשיתוף עם בנק הפועלים. גאלוויי (56) סיפק לצופים מנויי גלובס שורת תחזיות להשקעות בשנה הקרובה את מחשבותיו לגבי תחומים צומחים, סקר את ה"סקטורים הלוהטים" בשוק האמריקאי, שלדעתו עומדים להניב תשואה גבוהה למשקיעים, וחזה בין השאר כי אמזון תיכנס בסערה אל תחום הבריאות.

פרופ' גאלוויי גם האשים באופן חריף את פייסבוק וטוויטר בכך שאיפשרו "פשיזם" בלב המערכת הפוליטית האמריקאית בשם הדאגה לשורת הרווח שלהן. לדבריו, העובדה כי השעו את חשבונות המשתמש של נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ היא בבחינת "מעט מדי ומאוחר מדי" והוא אף קרא להעמיד אותן לדין בשל כך. גאלווי, שסיפר כי יש לו משפחה בישראל, השתתף לאחר הרצאתו בסבב שאלות ותשובות עם מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר ועם עיתונאי גלובס אורי פסובסקי, וייעץ לבנק להשקיע משמעותית במעבר לתחום הדיגיטלי, אפילו על חשבון רווחיו.

Airbnb מגמדת כל מותג אחר בתחום

פרופ' גאלוויי החל בסקירה של התחזיות שהעניק בשנה החולפת. הוא ציין כי טעה בשתי תחזיות: אחת שחברת אובר תצא מעסקי משלוחי המזון, והשנייה שחברת השילוח פדקס תירכש או ששוויה יפחת, ותלה את שתי הטעויות במשבר הקורונה, שהגביר את הצורך במשלוחים. לעומת זאת, הוא הציג רקורד של יותר מעשר תחזיות שהתממשו בשנה החולפת, ביניהן הסטגנציה במדד ה"דאקס", כישלון ענקית ההשקעות היפנית סופטבאנק, הצלחה של דיסני בתחום התוכן המקוון ועוד.

פרופ' גאלוויי חשף כי הוא עצמו רכש בשנה האחרונה מניות של למונייד, אמזון, אפל, טוויטר וחברות דיגיטליות נוספות, וכן מניות Airbnb, שלהן חזה מחיר-מטרה של 200 דולר (נכון ליום שלישי עומדת המניה על 176 דולר). הוא חזה כי החברה תמשיך ותתחזק: "Airbnb מגמדת כל מותג בתחום האירוח, והיא החברה החזקה ביותר בתחום", ציין. "אף אחד לא אומר ‘לקחתי אקספדיה בתל אביב'. החברה הפכה למותג חזק ויש לה יותר חדרים מאשר לשש רשתות בתי המלון הגדולות בעולם יחד". הוא גם ציין את השקעת החברה בטכנולוגיה, ואת העובדה כי 20% מכוח העבודה שלה הם אנשי טכנולוגיה.

פרופ' גאלוויי העריך כי פייסבוק "מתוכננת למלחמה משפטית" אחרי שהכפילה את כמות עורכי הדין שהיא שוכרת במהלך השנתיים האחרונות, וכי החברה תעמוד בשנה הקרובה בפני ניסיונות הרשויות לפצל אותה בשם התחרות ההוגנת. לדבריו, פיצול לא יהיה רע לבעלי המניות, משום שבמקרה של החברה, "השלם קטן מסך חלקיו". "לו הייתה ווטסאפ חברה עצמאית", אמר, "היא לא הייתה נותנת ל'זום' לקרות".

הוא העריך כי אמזון תקדים את דרישות הרגולטור ותפצל באופן עצמאי את חברת שירותי הענן AWS, "מכיוון שג'ף בזוס הוא המוח העסקי החד ביותר בעולם והוא יבין שהוא ירוויח יותר אם היא תהיה עצמאית".

קורלציה בין היציאה מזהב לעלייה בביטקוין

את התקופה הנוכחית אפיין גאלוויי ככזו המתאפיינת ב-Dispersion (חלוקה או פיזור), שאותם הגדיר כ"יכולת לספק מוצר או שירות על פני שטח גדול, במקום ובזמן הנחוצים להם ביותר, תוך הסרת חסמים והורדת עלויות". לפיכך, סיפק שורת תחזיות לגבי שירותים וחברות שונות המתאימות ביותר לעידן הנוכחי. החל מהחברות Restoration Hardware (שהמניה שלה תעמוד על 1,000 דולר השנה לפי תחזיתו) ו-SONOS (מחיר מטרה של 40 דולר השנה), דרך חברות משרדים משותפים ועד לחברות כושר ביתי כמו Peloton, שייהנו מ"המעבר העצום של הון" מנדל"ן מסחרי לנדל"ן למגורים. "אין כאן שום דבר חדש", הוא אמר בהתייחסו למגמות שמאיצה מגפת הקורונה, "פשוט הכול נעשה מהר הרבה יותר. מה שהיה לוקח עשורים קורה תוך שנה".

בתחום הבידור, העריך כי "המלחמה על הפודקאסטים תחקה את מה שקרה בשנים האחרונות סביב מלחמת התוכן בין נטפליקס לדיסני ואחרות. הוא ציין כי מאז שספוטיפיי הודיעה כי היא רוכשת את הפודקאסט הפופולרי של ג'ו רוגן, המניה שלהם הוכפלה.

לדבריו, שני הסקטורים הלוהטים ביותר בשנה הקרובה ומעבר לה יהיו ה-Ed-Tech (Education Technology וה-Health-Tech). הוא ציין כי האקדמיה האמריקאית "מפסידה את פרות המזומנים שלה" בדמות סטודנטים זרים המגיעים ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה במדינה. "תהיה השקעה אדירה בתחום זה", אמר. בנוסף, ציין כי אמזון וולמארט מתכוונות להסתער על תחום הבריאות, דרך לייפסטייל אך גם במוצרי בריאות מסורתיים, כולל טיפולים. "מצב מערכת הבריאות האמריקאית אינו טוב - היא גם היקרה ביותר וגם הגרועה ביותר", אמר גאלוויי והעריך כי וולמארט תעשה זאת דרך רכש בתחום הבריאות (שברובו פרטי בארה"ב) וכי אמזון, שחייבת להציג צמיחה נוספת, תשתלט על 100 מיליארד דולר בתחום. "הם לא עושים את זה כי הם רוצים, אלא כי הם חייבים. לא נותר להם מקום לצמיחה".

הפרופ' האמריקאי גם הזהיר מסכנות בשוק ההון. אחת הבולטות שבהן, לדבריו, היא אפליקציית "רובין הוד". "משתמשי האפליקציה רוכשים פי 88 יותר אופציות מאשר מי שמשתמשים בפלטפורמות השקעות מסורתית, הם הופכים את ההשקעה בבורסה למשחק הימורים". הוא התלונן על הרגולטור ואמר שקנס את החברה בעשרה מיליון דולר בגלל שימוש חורג במידע על המשתמשים, אבל "לא מדובר בסכום משמעותי לחברה ששווה 11 מיליארד דולר".

גאלוויי גם חזה כי הביטקוין יעבור את רף ה-50 אלף דולר. הוא ציין כי חזה זאת עוד כאשר ערך המטבע עמד על 19 אלף דולר (כעת עומד שוויו על 35 אלף דולר). "אם יהיה חשש מאינפלציה תהיה התנפלות על הביטקוין. אנחנו רואים קורלציה בין היציאה מאחזקות בזהב לעלייה באחזקות בביטקוין".

לאחר הרצאתו השתתף גאלוויי בדיון עם מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר. בתגובה לעצתו של הפרופ' האמריקאי לבנק להשקיע בתחום הדיגיטלי, אפילו על חשבון שיעור הרווח הגבוה שאליו התרגלו בעלי המניות, אמר קוטלר כי להערכתו "אנחנו טסים לדיגיטל. הדגש הוא שילוב של בנקאות מסורתית ובנקאות דיגיטלית". קוטלר ציין כי בנק הפועלים שם לו למטרה "להתמקד בפיתוח של חברות קטנות ובינוניות. יהיה מעבר משמעותי מהעולם העסקי המסורתי לעולם המקוון, ובכך ב-2022 יגיע הפיצוי על התקופה הנוכחית. הרגלי הצמיחה ישתנו, ואם חברות אלה יאמצו את השינוי ויעברו לאון-ליין, הן יוכלו להביס את הקושי שבו הן נמצאות כיום", אמר.

בדיון שהתפתח בנושא ההתמודדות עם ההשלכות הכלכליות של מגיפת הקורונה, אמר קוטלר כי יש לשים דגש על הסיוע לעסקים הקטנים והבינוניים (SME). "אנחנו רואים כי 10% מעסקים אלה סובלים במצב העניינים הנוכחי, ואנחנו צריכים להתמקד בחיזוק שלהם, ולא בחברות הגדולות". 

סקוט גאלווי

בן 56, פרופ' לשיווק, יזם סדרתי ומומחה לכלכלה, תושב פלורידה • ייסד את חברת הייעוץ Prophet, חברת המסחר המקוון Red Envelope וחברת המידע העסקי L2 • ב-2020 הוציא לאור את הספר "פוסט קורונה", בנוסף על ספריו "האלגברה של האושר" ו"הארבע"

תחזיות גאלוויי ל-2021

חברות שיככבו
אייר בי אנד בי, Sonos, Restoration Hardware, Roblox, דיסני, AT&T

תחומים שיצמחו
מתחמי העבודה המשותפים, Education-Tech ו-Health Tech

מה יקרה לביטקוין
יעבור את רף ה-50 אלף דולר

פרופ' גאלוויי מחזיק בכמה מהמניות שאותן הוא מזכיר, כולל Airbnb, טוויטר, אפל, אמזון, למונייד ועוד. אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן

גילוי מלא: האירוע נערך בשיתוף ובחסות בנק הפועלים