איטליה מאיימת לתבוע את פייזר בעקבות הפחתת משלוחי חיסוני הקורונה

בתוך כך, חוקרים מפייזר-ביונטק עדכנו כי בדיקות מעבדה הוכיחו כי החיסון יעיל גם נגד המוטציה הבריטית

מתחסנים נגד קורונה באיטליה / צילום: Reuters, IPA/Sipa USA
מתחסנים נגד קורונה באיטליה / צילום: Reuters, IPA/Sipa USA

איטליה שוקלת לפתוח בהליכים משפטיים נגד שותפות פייזר-ביונטק בעקבות הפחתת מספר החיסונים בשבועות הקרובים, בגלל "קשיי ייצור", כפי שהודיעה החברה בשבוע שעבר. שתי החברות הודיעו לממשלת איטליה כי הן יפחיתו באופן זמני כ-30% ממספר מנות החיסון שהיו אמורות להיות מסופקות מדי שבוע. משמעות ההודעה היא כי המדינה תקבל 165 אלף מנות פחות בשבוע, וייתכן כי העיכובים יימשכו כמה שבועות.

האחראי על המאבק במגפת הקורונה במדינה אמר בתגובה לתקשורת האיטלקית כי המדינה "שוקלת אילו צעדים לבצע כדי להגן על בריאות תושבי איטליה, בכל האפיקים, האזרחיים והפליליים". הוא עדכן כי הרשויות החליטו ש"צעדים אלה יבוצעו בימים הקרובים".

איטליה חיסנה עד כה 1.1 מיליון בני אדם, בעוד מספר המנות הכולל שקיבלה המדינה עומד על 1.4 מיליון מנות בלבד. כעת, היא תלויה בהמשך האספקה כדי לספק את המנה השנייה והחשובה של החיסון. הבאים בתור לקבל את החיסון יהיו מבוגרים מעל גיל 80, לאחר מכן מעל גיל 60 ולאחר מכן חולים, מורים ושוטרים. משמעות העיכוב היא שהמדינה תוכל לספק רק מנות שניות, ולא להרחיב את מבצע החיסון כמתוכנן.

סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה כי הממשלה האיטלקית שוקלת לדרוש מהנציבות האירופית להגיש תביעה בנושא בבלגיה, מקום המושב של האיחוד האירופי וכי של המפעל המייצר את החיסונים, בעיר פורס.

פייזר-ביונטק אמרו בהודעה לעיתונות בשבוע שעבר כי פעילות במרכז הייצור בפורס, שמטרתה להגביר את הייצור בעתיד הקרוב, כרוכה בהפחתה זמנית במספר המנות המסופקות למדינות אירופה. "למרות שהצעד יפחית באופן זמני את משלוחי החיסונים בסוף ינואר ותחילת פברואר, הוא יאפשר הגדלה במספר המנות שיסופקו בסוף פברואר ומרץ", נכתב בהודעת החברה.

בסך הכל האיחוד האירופי רכש כ-600 מיליון מנות מהשותפות, בשתי עסקאות של כ-300 מיליון מנות כל אחת, אולם טווח הזמנים לאספקת החיסונים הינו רחב מאוד, וכ-300 מיליון אמורים להיות מסופקים עד סוף ספטמבר. עד כה קיבלו מדינות אירופה רק מיליוני מנות חיסון, והן מקבלות תוספות על בסיס שבועי. גם דנמרק, שמובילה את האיחוד האירופי בשיעור החיסונים הודיעה כי תשעה את הרחבת המבצע בגלל המחסור המסתמן במנות חיסון חדשות מהיצרן.

פייזר-ביונטק: החיסון יעיל נגד המוטציה הבריטית

בתוך כך, מדענים של חברות "ביונטק-פייזר" עדכנו במחקר ראשוני שטרם עבר בקרת עמיתים, כי החיסון שכבר ניתן של החברה יעיל בהגנה מפני המוטציה שהתגלתה בחודשים האחרונים בבריטניה. מוטציה זו עלולה להיות מדבקות יותר, וחוקרים הסבירו כי היא כוללת שינוי מבני בחלבון ה"ספייק" האופייני לנגיף. גורמים שונים העלו את החשש כי שוני זה יגרום ליעילות מופחתת או אפילו לחוסר יעילות של החיסון שפותח נגד הווריאנט המקורי של הנגיף. בנוסף, מוטציה דרום אפריקאית מכילה שינויים דומים.

ואולם, חוקרים משתי החברות דיווחו במחקר כי בדקו את היכולת של נוגדנים שניטלו מדמם של 16 נסיינים שכבר קיבלו את החיסון לנטרל את הנגיפים בעלי המוטציה הבריטית, ומצאו כי הם היו "יעילים באותה מדה". מידע זה, נכתב בתקציר המחקר, "הופך את האפשרות שווריאנט ה-B.1.1.7 יחמוק מההגנה שמספק החיסון לבלתי סבירה".