האם מתחם אחסנת הקרונות של המטרו בצפון כפר סבא יזוז ממקומו?

הוועדה המחוזית מרכז ממליצה להעתיק את המתחם (דפו) ממיקומו המתוכנן בצפון כפר סבא • בחודשים האחרונים מתחולל מאבק רחב היקף של תושבים נגד מיקומו הנוכחי • ההחלטה הסופית תתקבל במסגרת הוועדה לתשתיות לאומיות

מטרו / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק
מטרו / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

הוועדה המחוזית מרכז ממליצה לוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) לקבל את עמדתן של עיריית כפר סבא והמועצה האזורית הוד השרון, ולהעתיק את מתחם הדפו ממיקומו המוצע כעת, מול השכונה הירוקה בכפר סבא, לאזור התעשייה המזרחי בעיר.

ההמלצה מספקת רוח גבית משמעותית למאבק שמנהלים תושבים רבים באזור נגד המיקום הנוכחי של המתחם, המצוי בקצה קו המטרו M1 שתכנונו מקודם על ידי חברת נת"ע ומינהל התכנון, והינו קו באורך של כ-85 ק"מ וכולל 62 תחנות.

תושבים מוחים נגד מיקום הדפו / צילום: קרדיט: יאיר- מטה מאבק
 תושבים מוחים נגד מיקום הדפו / צילום: קרדיט: יאיר- מטה מאבק

קו זה (אחד משלושת קווי המטרו העתידיים) מחבר את רחובות ולוד בדרום דרך מרכז תל אביב ואת כפר סבא ורעננה בצפון. לטענת התושבים, כאמור בגיבוי עיריית כפר סבא והמועצה האזורית דרום השרון, המיקום המוצע בתוכנית פוגע במסדרון אקולוגי, ויפגע הן בתושבי השכונה הירוקה בכפר סבא והן בתושבי מושב גן חיים.

הוועדה המחוזית מרכז די ברורה בהמלצתה ביחס לדפו: "הדפו המוצע נמצא ברובו במרקם עירוני וסמוך לאזור הפיתוח של העיר כפ"ס ועל כן מיקומו אפשרי מבחינה תכנונית, ומוצע לתאמו עם כביש 541. עם זאת, הוועדה סבורה כי קיים יתרון משמעותי למיקום הדפו בתחום אזורי התעסוקה המאושרים במזרח כפ"ס", נכתב.

יש לציין, כי הוועדה המחוזית המליצה לוות"ל, בנוסף, לתת יותר משקל להיוועצות ברשויות המקומיות ולאפשר להן להיות "שותפות מלאות בפרויקט".

כמו כן, הוועדה ממליצה לוות"ל לבחון את בקשת העיר הוד השרון להזיז את תוואי המטרו, כך שישרת טוב יותר את הפיתוח המוצע בדרום העיר.

ראש המועצה האזורית דרום השרון, אושרת גני גונן, אמרה כי,"אני שמחה שיש הכרה בזה שהדפו צריך לעבור ממיקומו על השטחים החקלאיים של מושב גן חיים, שזה שטח אקולוגי וערכי מאוד, ולחבר אותו עם המסילה המזרחית, שזה הרכבת הכבדה. ההבנה בחשיבות של מיזוג תשתיות היא בעיני הדבר בחשוב של המלצת הוועדה. אם כבר מדברים על חיבור תשתיות לאומיות, אז הייתי לקוחת את זה צעד אחד קדימה. אנחנו חושבים שצריך למקם את הדפו לתחום המועצה האזורית דרום השרון על אדמות רמת הכובש, ממש ליד צומת אייל ואז זה ישרת גם תושבי המשולש".

מעיריית כפר סבא נמסר: "עיריית כפר סבא מברכת על החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה להמליץ על העתקתו של הדפו סמוך לאזורי תעסוקה. עיריית כפר סבא סבורה כי מיקומו הנכון של הדפו הוא במחלף אייל, בסמוך לטירה, באזור תעשייה וצירי תנועה ראשיים ומרכזיים ולא ליד אזור מגורים, תוך פגיעה בשטחים חקלאיים, בבעלי חיים ובסביבה. עיריית כפר סבא תמשיך להוביל את המאבק ולפעול למען איכות חיי תושביה ותושבי האזור כולו".

ראש תחום תיכנון באדם טבע ודין יעל דורי מסרה כי "כאשר הדפו כולל תחנה מיקומו המועדף הוא בקרבת ציבור משתמשים גדול ככל הניתן, אם ליד שכונות המגורים וקרית התקשורת בסוף הזרוע הצפונית של כפר סבא או ליד שכונות ואזור תעסוקה במזרח. השיקול החשוב הנוסף הוא הקישוריות ומניעת פגיעה בשטחים פתוחים ערכיים ולכן מיקום הדפו במזרח וקישור לתחנת הרכבת במסילה המזרחית יכול היה להיות מצוין. הסייג הגדול הוא הקמת אזור תעסוקה מיותר בתחום המועצה האזורית דרום השרון".