התעלומה שהטריפה את העולם: ג'ק מא נראה לראשונה מזה חודשים, ומניית עליבאבא מזנקת

לפי הדיווח בתקשורת הסינית המקומית, הטייקון מא הופיע בווידאו ונשא נאום מול 100 מורים כפריים • זוהי הופעתו הפומבית הראשונה מאז הנאום הביקורתי שנשא ב-24 באוקטובר

ג''ק מא, מייסד עליבאבא. האשים את הרגולטורים ב"גישה מיושנת"
צילום: רויטרס-Yuya Shino
ג''ק מא, מייסד עליבאבא. האשים את הרגולטורים ב"גישה מיושנת" צילום: רויטרס-Yuya Shino

הטייקון ג'ק מא, מייסד עליבאבא ואנט גרופ, לא נראה בפומבי מאז הנאום שלו ב-24 באוקטובר בכנס בשנחאי, שבו מתח ביקורת על הרגולטורים הפיננסים והבנקים בסין. היעדרותו העלתה ספקולציות רבות לגבי מצבו כולל השערות האם נעצר או בחר להוריד פרופיל. מא אפילו נעדר בנובמבר מצילומי תוכנית הריאליטי שלו, "גיבור העסקים של אפריקה", מעין כוכב נולד ליזמים אפריקאים צעירים.

אולם לפי הדיווח בתקשורת הסינית המקומית בסין, מא ערך היום (ד') את הופעתו הציבורית הראשונה אחרי שלושה חודשים. לפי הדיווח של אתר במחוז ג'ג'יאינג במזרח סין, מחוז הבית של מא, הוא נשא באמצעות וידאו נאום ל-100 מורים כפריים מקומיים. בעקבות הדיווח נסחרת מניית עליבאבא בהונג קונג בעליות שערים.

על פי הדיווח באתר, מא אמר למורים בין השאר כי "אני למדתי וחשבתי בימים אלה עם הקולגות שלי, ואנחנו יותר מחויבים לחינוך וצדקה". מא הבטיח למורים כי יזמין אותם לחופשה באי הטרופי האינאן בסין אחרי סיום הקורונה.

מאז אותו נאום ביקורתי ב-24 באוקטובר השתנה משמעותית היחס של הממשל בסין לחברות של ג'ק מא. ימים לאחריו זומנו מא ומנהלים אחרים בחברת הפינטק אנט גרופ לפגישה עם הרגולטורים, שהובילה לביטול הנפקת הענק של החברה. הרשויות גם הודיעו על חקירת הגבלים עסקיים נגד חברת המסחר עליבאבא שהקים מא. כל אלו גרמו לירידה חדה במניית עליבאבא בחודשים האחרונים.