הסטארט-אפ הישראלי VHOLA גייס כמשקיע את מנהל המו"פ לשעבר של אאודי

פיטר מרטנס יהיה גם חבר במועצת המנהלים של VHOLA • החברה פיתחה פתרונות לניטור והפחתה של הקרינה האלקטרומגנטית שנוצרת בכלי רכב חשמליים והיברידיים

הסטארט-אפ הישראלי VHOLA, שמפתח מערכות לניטור ושליטה בקרינה אלקטרומגנטית מזיקה בכלי רכב חשמליים, גייס כמשקיע בשלב הפרה-סיד וכחבר במועצת המנהלים את פיטר מרטנס, לשעבר מנהל חטיבת המו"פ של אאודי הגרמנית. סוגיית הקרינה הופכת כיום לנושא בטיחותי ובריאותי, שמקבל חשיבות הולכת וגדלה בסדר היום של תעשיית הרכב ככל שמתרחבת החדירה העולמית של כלי רכב חשמליים והיברידיים.

הטכנולוגיה שפיתחה VHOLA מציעה שני פתרונות: חיישן אפטרמרקט להתקנה בכלי רכב קיימים, שמודד ומקליט את עוצמת השדה האלקטרומגנטי בתא הנוסעים בזמן אמת ומאפשר למנהלי ציים לנתח את הקרינה בכלי הרכב לאורך זמן. בשלב הראשון מיועד החיישן לשוק ה-B2B עבור ציי תחבורה ציבורית, אוטובוסים להסעת תלמידים וכדומה.

הפתרון השני מיועד להטמעה על ידי יצרני הרכב בכלי הרכב והוא מונע את הגעת הקרינה לרמות מזיקות על ידי בקרה ושליטה על השדה האלקטרומגנטי ברכב באמצעות ויסות והגבלת הביצועים של המנוע החשמלי. על הטכנולוגיה הבסיסית של החברה נרשם פטנט. לדברי פיטר מטרנס, "אני חסיד גדול של תחבורה חשמלית ובדיוק בגלל סיבה זו אנחנו חייבים לנקוט בעמדה בלתי מוטה כדי לבחון את הסיכונים של קרינה אלקטרומגנטית ולהקטין את הסיכונים הללו ככל הניתן".

אסף צין, מייסד ויו"ר החברה, אמר כי "המדידות שלנו כבר מצביעות על תוצאות מדאיגות בכלי רכב חשמליים ועל צורך קריטי בפתרונות. ביצענו כבר ניסויי שטח מקיפים במוצר האפטרמרקט שלנו בלבמעלה מ-30 כלי רכב כולל אוטובוסים חשמליים, כלי רכב חשמליים וכלי רכב היברידיים".

יצוין כי נושא הקרינה האלקטרומגנטית בכלי רכב עונה לתקנים בין לאומיים כלליים, שגובשו לפני עידן הרכב החשמל במתכונתו העדכנית, שכוללת לרוב מנועים חשמליים בהספקים גבוהים מאד וסוללות מאסיביות. עד כה לא בוצעו מחקרים בינלאומיים ארוכי טווח בתחום, שבחנו את ההשפעות הבריאותיות של הנושא.