הפייבוריט החדש של אלון מאסק: הרובוט הישראלי SqUID

יזם העל צייץ בטוויטר "עתיד הרובוטים קרב" על סרטון שהציג את הרובוט הלוגיסטי שמפתח הסטארט-אפ הישראלי Bionic Hive מקיבוץ שער הנגב • מנכ"ל החברה אילן ריינגולד: "שוק הטכנולוגיות לשרשרת אספקה עומד לעבור צונאמי ואנחנו נרכב עליו. זה מדהים לחברת סטארט-אפ"

אלון מאסק / צילום: Associated Press, John Raoux
אלון מאסק / צילום: Associated Press, John Raoux

כבר מזמן לא רק תפוזים וטפטפות. "עתיד הרובוטים קרב" - כתב בטוויטר יזם העל אלון מאסק על סרטון שהציג את הרובוט הלוגיסטי SqUID, אותו מפתח הסטארטאפ הישראלי Bionic Hive משדרות.

בסרטון נראה הרובוט, המשמש לתפעול מחסנים לוגיסטיים כשהוא מטייל במעברים מטפס על המדפים, שולף מהם חבילות וחוזר למעברים והכל באופן אוטונומי לחלוטין. הסרטון כבר זכה לכ-1.9 מיליון צפיות ואילו התגובה הבודדת של מאסק רוטווטה כ-1,900 פעמים.

ביוניק הייב הוקמה על ידי ארבעה צעירים מחבל אשכול - לירן רייזר, תומר עמית, ואוליבייר חדד. החברה מפתחת את הרובוט שיודע להתאים את עצמו למרכזים לוגיסטיים קיימים. הטכנולוגיה של החברה נשענת על ידע שמקורו בניסיון שצברו היזמים בפיתוח מערכות רובוטיקה צבאית וסימולטורים.

הציוץ של מאסק הוציא לאור בבת אחת את החברה שפעלה עד כה תחת הרדאר. "ציוץ כזה של פיגורה בקליבר של אלון מאסק זו הבעת אמון אמיתית וכנה במוצר שלנו, ביכולות שלו. אחד האנשים המובילים את החדשנות הטכנולוגית בעולם רואה את הפוטנציאל. זה באמת מרגש", אמר ל"גלובס" מנכ"ל החברה אילן ריינגולד. לביוניק הייב הגיע ריינגולד בתחילה כחבר דירקטוריון, לאחר קריירה בברודקום, ואלטייר (כיום מרכז הפיתוח של "סוני" בישראל).

בעקבות הציוץ, סיפר ריינגולד כי החברה קיבלה "המון פידבקים ופניות מגורמים חזקים, מהלקוחות הכי גדולים בעולם, שעוד לא הספקנו לדבר איתם. פנו אלינו משקיעים, שחקנים נוספים באקוסיסטם שלנו - מפיצים ואינטגרטורים מכל מיני גיאוגרפיות - ששואלים איך אני יכול לקחת בזה חלק ולעזור לכם להיכנס למקומות חדשים בעולם. בהחלט יש לזה אפקט".

אוטונומי ומבוסס בינה מלאכותית

הרובוט סקוויד שוקל כמה עשרות קילוגרמים, הוא נע במהירות של כמה קילומטרים בודדים לשעה. הוא מודולרי, כך שניתן להרכיב לו זרועות ומגשים בגדלים שונים והוא מסוגל להניע חבילות במשקל של כ-15 קילוגרמים.

ריינגולד מסביר כי סקוויד אוטונומי ומבוסס בינה מלאכותית, דבר שמעניק לו כמה יתרונות מובהקים כמו יכולת לפעול במחסן לצד עובדים אנושיים. הרובוט יכול לזהות בני אדם ובמקרה הצורך להאט, לעצור או לשנות מסלול כדי לא לפגוע בהם.

בנוסף, הוא נבנה כך שהוא מתאים עצמו למחסנים קיימים באופן שהוא מייתר את הצורך לבצע במחסן עבודות תשתית שיכינו את המחסן לפעולתו. הרובוטים בונים תמונה תלת ממדית מלאה של המחסן, כמו "ווייז", דבר שמאפשר להם לא רק לנווט את עצמם על רצפת המחסן, אלא להשתמש במדפים כ"דרך", ובכך למנוע פקקי תנועה של רובוטים על רצפת המחסן.

"צונאמי עומד לעבור על השוק ועליו אנחנו נרכב"

ביניוק הייב החלה את דרכה ב-2016 על בסיס השקעה של שני משקיעים פרטיים, מספר ריינגולד, "אנג'ל אחד וקרן שמשקיעה במחסנים לוגיסטיים בארה"ב, שהגיעה אלינו כחלק מהחיפוש שלה אחרי טכנולוגיות שיכולות לתת ערך מוסף לסוחרים של אותם מחסנים לוגיסטיים. לצד אלה גם קיבלנו כסף מרשות החדשנות".

בעוד כחודש עומדת החברה לצאת לסבב גיוס הון ראשון "מתוך מטרה לגייס סכום משמעותי שיאפשר לנו להתחיל התקנות אצל לקוחות וכניסה לגיאוגרפיות נוספות", אומר עוד ריינגולד.

ביוניק הייב היא מהחברות שנהנו ממשבר הקורונה ומהגידול בצרכים שהציף. "הקורונה הקפיצה את כל שוק הזמנות האונליין. על פי כל מיני מחקרי שוק, אם כמות החבילות שנעה ממקום למקום בעולם צמחה לפני הקורונה ב-5-8% בשנה, הצפי מעכשיו והלאה הוא לגידול של 15% בשנה. הנתון העוד יותר מעניין הוא שבגלל ששוק האוטומציה ללוגיסטיקה לשרשרת אספקה היה קצת מאחור, עכשיו הוא צפוי לגדול בלמעלה מ-30% לשנה. זה צונאמי שעומד לעבור על השוק ועליו אנחנו נרכב. זה מדהים לחברת סטארט-אפ".

"רוב המחסנים היום בעולם הם ענקיים והם לא הולכים להשתנות באופן מהותי", מסביר ריינגולד. לדבריו, "טכנולוגיות אוטומציה אחרות מצריכות ממנהל המחסן שישנה את איך המחסן בנוי או ייבנה חדש, או שישנה תהליכים מהותיים בתוך המחסן. אדפטציה לאוטומציה זה תהליך מאוד יקר שלוקח הרבה זמן ופוגע בפעילות המחסן. הגישה שלנו הפוכה - להקל על המחסן ולא לדרוש שום שינוי. אנו יודעים להכניס רובוט למחסן והוא משתלב בתשתית הקיימת כפי שהיא".