הבלוקצ'יין הוא הפתרון לבעיות ולכשלים בתהליך הבחירות

כדי שאמון הציבור בתהליך הבחירות הדמוקרטיות יהיה גבוה, עלינו לנצל טכנולוגיות שיבטיחו לציבור שאין אפשרות לשחקנים בעייתיים לשחק עם איכות ההליך הדמוקרטי

בלוקצ'יין / צילום: שאטרסטוק
בלוקצ'יין / צילום: שאטרסטוק

עוד סבב בחירות בארה"ב הגיע לסיומו ממש לא מזמן, ישראל נמצאת לפני סבב בחירות חדש, ושוב חזרו ויחזרו טענות בקשר לאופן ניהול ההצבעה וספירת הקולות. זה נשמע כמעט בלתי נתפס שאף שאנחנו חיים בעידן הדיגיטלי, שיטת ההצבעה במדינות רבות, כולל ישראל וארה"ב, עדיין נסמכת על ״טכנולוגיה״ בת מאות שנים - פתקים, מעטפות, שירות דואר וספירה ידנית.

בלי קשר לשאלה מי אוהד את מי ומי בחר או יבחר במי (טראמפ/ביידן, ביבי/רק לא ביבי), ברור לכולנו כי בשיטה הנוכחית שבה ההצבעה, השילוח והספירה נעשים בצורה ידנית, ישנן בעיות מובנות וסיכון גבוה לטעויות אנוש. בעיות אלה אף הלכו והתעצמו בתקופת הקורונה, בה מצביעים אמריקאים רבים יותר מאי-פעם הצביעו על-ידי משלוח כתב ההצבעה בדואר.

כשלים אינהרנטיים אלה מעלים שאלות קיומיות ומערכתיות מורכבות ורבות, למשל כיצד ניתן לדעת באיזה שעה בדיוק נשלח כתב הצבעה בדואר ביום הבחירות, על-מנת לקבוע האם ההצבעה נעשתה בזמן או לא; מה דינן של טעויות ואי-בהירויות בסימון הבחירה של המצביעים בפתקי הצבעה מסוימים (חלקנו בוודאי זוכרים את ה-Hanging Chads ממערכת הבחירות של שנת 2000, שהסתיימה בהכרעה בבית המשפט); כיצד מתמודדים עם תקלות בתוכנות בהן השתמשו לספירת הקולות; כיצד ניתן לוודא שלא ספרו פעמיים קולו של מצביע ששלח כתב הצבעה בדואר בבוקר והגיע לקלפי אחר-הצהריים להצביע אישית; ובכלל, כיצד ניתן לזהות מצביעים במדינה כמו ארה"ב, בה אין חובה על אזרחים להחזיק במספר זהות או תעודה מזהה.

כבר תקופה שמכיוונים רבים עולות קריאות למודרניזציה של תהליך הבחירות. מבין שלל החלופות, לדעתי טכנולוגיית הבלוקצ'יין מציעה את הפתרון הכי כולל ומתאים לבעיות והכשלים הללו.

מהי טכנולוגיית בלוקצ'יין? בשנים האחרונות רבים מאיתנו בוודאי נחשפו למושג הזה בהקשרים כאלה ואחרים, בעיקר סביב מסחר במטבעות קריפטו, אבל יצירת מטבעות היא רק יישום אחד מני רבים, ובבסיסה מדובר בפתרון טכנולוגי.

בפשטות, טכנולוגיית הבלוקצ'יין היא מרשם אלקטרוני (Ledger) שבו לא ניתן לשנות נתונים. בכל מרשם יש מאמתים (Validators) אשר באמצעות הפעלת האלגוריתמים בתוכנה של הבלוקצ'יין, מאמתים כל רישום במרשם וגם שומרים עותק של המרשם באופן שהופך את הרישום בו לבלתי ניתן לשינוי ללא הסכמה רחבה. בנוסף, על כל שורה במרשם יש חותמת זמן (Time Stamp), כך שניתן לדעת בדיוק באיזו שעה אותה שורה הוזנה למערכת. בבלוקצ'יין קיימים גם מנגנונים למניעת רישום כפול (Double Spend), שמונעים את האפשרות להשתמש באותו רישום פעמיים.

מאפיינים ייחודיים אלו של טכנולוגיית הבלוקצ'יין הם שמאפשרים לייצר ולנהל על גביו מערכות פיננסיות, שאין חשש לגבי מהימנותה, אף ללא צורך בגורם מרכזי מפקח כדוגמת בנק.

המערכת הפיננסית הידועה ביותר שמנוהלת על גבי טכנולוגיית הבלוקצ'יין היא כמובן הביטקוין. במערכות אלה, המאמתים מוודאים שכל עסקה היא אמיתית, ושלא היה גורם שניסה לזייף העברה של מטבע. בנוסף, אותם מאמתים גם נועלים כל עסקה או קבוצה של עסקאות (בביטקוין הנעילה מבוצעת אחרי כל שמונה עסקאות) ב"בלוק", כך שלא ניתן לשנותה בעתיד. המנגנון למניעת הוצאה כפולה מוודא שהבעלים של מטבע לא ניסה לבצע שתי (או יותר) עסקאות שונות במקביל עם אותו מטבע.

מערכת לניהול בחירות שבנויה על בסיס טכנולוגיית בלוקצ'יין תפתור את הבעיות המבניות בתהליך הבחירות הנוכחי.

קבוצת המאמתים תוודא שכל הצבעה היא לגיטימית, ושלאחר שההצבעה נעשתה לא ניתן למחוק או לשנות אותה. שכבה נוספת של הגנה שניתן לייצר על-מנת להכניס עוד רמה של אמון, ולמנוע טענות אפשריות של מניפולציות על-ידי המאמתים, היא בבחירה של קבוצת המאמתים כך שתהיה מורכבת מהמפלגות השונות שמתמודדות בבחירות. בפלטפורמה כזו, כל מצביע יוכל להצביע רק בשורה אחת במאגר שיועדה אליו, והגישה לאותה שורה תהיה מוגנת בסיסמא פרטית באמצעותה המערכת תזהה את המצביע. חותמת הזמן תוודא שההצבעה הוזנה בזמן, ומנגנון ההוצאה הכפולה יוודא שכל מצביע הצביע רק פעם אחת.

בנוסף, מכיוון שמדובר במערכת אלקטרונית, כמובן שכיאה לתקופת הקורונה, ניתן יהיה להצביע מהבית או מכל מכשיר שמחובר לאינטרנט.

המערכת תנפיק את תוצאות ההצבעה מיד בסיום מועד הבחירות, מה שימנע ימים מורטי עצבים ומיליוני צופים מתוחים ותשושים ברחבי העולם. התוצאות תהיינה מהימנות ומדויקות ללא אפשרות להשגות. ואולי החשוב מכל, יהיה ניתן לבצע מעבר שלטוני מהיר ומכובד, כאשר הבחירות תוכרענה על-ידי האזרחים בעלי זכויות ההצבעה, ולא בבית המשפט. 

הכותב הוא שותף במחלקת ההייטק וההון סיכון במשרד מיתר, מוביל את תחומי ה-Blockchain, Cryptocurrency והמטבעות הדיגיטליים