אלון מאסק הצליח להביא את טסלה לשיא במכירות

מכירותיה של יצרנית הרכבים החשמליים עלו על אף נפילה בביקוש העולמי למכוניות חדשות במהלך מגפת הקורונה

אלון מאסק / צילום: John Raoux, AP
אלון מאסק / צילום: John Raoux, AP

טסלה כמעט הצליחה להגיע ליעד שלה ולמסור ללקוחות לפחות חצי מיליון כלי רכב, אחרי שמגפת הקורונה גרמה לסגירה זמנית של המפעל היחיד של החברה בארה"ב.

יצרנית המכוניות החשמליות מעמק הסיליקון הודיעה ביום ראשון שמסרה מספר שיא של 499,550 מכוניות ברחבי העולם בשנה שעברה, לעומת 367,500 כלי הרכב שעזבו את דלתות המפעל בשנה שלפני כן. אנליסטים שנשאלו על ידי FactSet בנושא, ציפו שטסלה תוציא 493,000 מכוניות למשלוח בשנת 2020. בטסלה אומרים שהחברה ייצרה 509,737 רכבים בשנה שעברה.

חוסנה של החברה במהלך המגפה, אשר גרמה לאנשים לנסוע פחות בכבישים והורידה את מכירות כלי הרכב בכל העולם, גרם למשקיעים להיות נלהבים לגבי טסלה. המניה של החברה עלתה ביותר מ־700% בשנה שעברה.

מנכ"ל החברה אלון מאסק בירך על נתוני הייצור וקרא להם "אבן דרך משמעותית". הוא הוסיף שבימיה הראשונים של טסלה לא היה בטוח שהחברה תצליח - רגש שביטא גם בעבר.

בחודשים הקרובים תתמודד טסלה עם המשימה הקשה של הוספת דגמי מכוניות חדשים ופתיחת מפעלים בגרמניה ובטקסס, כחלק מתוכניות הצמיחה של מאסק.

משלוחי טסלה בשנה שעברה נתמכו על ידי הביקוש בסין. טסלה החלה להוציא משלוחים מהמפעל החדש שלה בשנחאי לקראת סוף 2019. מכירות אלה עזרו לה להתמודד עם ההאטה בייצור בארה"ב, שם טסלה הייתה חייבת לסגור את המפעל בפרמונט, קליפורניה למשך כמה שבועות בתחילת מרץ כאשר רשויות מקומיות הטילו הגבלות על עסקים במטרה להאט את התפשטות הנגיף.

את השנה סיימה טסלה עם 180,570 מכוניות ברבעון האחרון, שיא שעבר את 139,593 המכוניות שמסרה טסלה ברבעון שלפניו.

המכוניות ששלטו במכירות היו המכונית המשפחתית של החברה, דגם 3 ורכב ה־SUV שלה, דגם Y. בטסלה אומרים שהחברה מסרה ללקוחות 442,511 רכבים מדגם 3 ומדגם Y בשנה שעברה ו־57,039 רכבים נוספים בסדרות דגם S - מכונית סדאן יוקרתית ודגם X - דגם אחר של רכב ה־ SUV. בטסלה אמרו שסך כל הרכבים שנמכרו מבוסס על אומדן שמרני והמספר עשוי להתעדכן.

העלייה במספר הרכבים שנשלחו ללקוחות גרמה לציפיות בוול סטריט שטסלה תציג רווחי שיא בתקופה, והשנה הראשונה של החברה ללא חובות כאשר יגיע הזמן לדווח על רווחי ארבעת הרבעונים של 2020 עוד כמה שבועות. זה ימשיך את רצף חמישה הרבעונים הרווחיים שהובילו להכללתה של טסלה במדד S&P 500 בחודש שעבר.

ביצועיה של טסלה במהלך המגפה היו שונים מהביצועים של רוב המתחרות של החברה. מכירות כלי רכב בחלקים רבים של העולם האטו בשנה שעברה בגלל מגפת הקורונה וצעדים להכלת המגפה אשר השאירו אנשים בבתים, פגעו בקצב הייצור והותירו אנשים רבים ללא עבודה. חברת המחקר LMC Automotive חוזה שהביקוש לכלי רכב בשנת 2020 יגיע, לאחר שיחושב, לבערך 14% פחות מהביקוש בשנת 2019.

כאשר ישתקמו המכירות בכל העולם, יש כאלה הרואים חלון הזדמנויות ליצרניות כלי הרכב החשמליים לנגוס בנתח גדול יותר מהשוק. מכוניות חשמליות והיברידיות, כך העריכו בחברת הייעוץ Deloitte, יהוו כ־12.1% ממכירות הרכבים החדשים בכל העולם בשנת 2025, לעומת בערך 3.6% בשנת 2020.

לטסלה, אשר בשנה שעברה הפכה ליצרנית הרכב בעלת השווי הרב ביותר בעולם, תוכניות צמיחה שאפתניות. החברה אמרה שהיא מתכננת לייצר 20 מיליון מכוניות ברחבי העולם עד שנת 2030. קבוצת פולקסווגן, יצרנית הרכב עם המכירות הטובות בעולם לשנת 2019, מכרה כ־11 מיליון כלי רכב באותה שנה.

טסלה לא פרסמה באופן רשמי יעד למספר המשלוחים בשנת 2021, אבל מאסק אמר במהלך שיחת רווחים של החברה בסוף הרבעון השלישי שסביר להניח שהחברה תשאף לייצר כ־840 אלף כלי רכב. בשבת הודיעו שטסלה החלה לייצר את המכונית מדגם Y בסין, כאשר "המשלוחים יחלו להגיע בקרוב".

על מנת להגיע למטרותיה, עובדת החברה להרחיב את טביעת הרגל שלה משני מפעלים לארבעה. טסלה מתכננת לפתוח השנה מפעל סמוך לברלין, המפעל הראשון שלה באירופה, ולהוסיף מפעל שני בארה"ב שהיא בונה מחוץ לאוסטין, טקסס. מאסק אמר שהחברה מתכננת להתחיל למכור מכוניות בהודו השנה.

באופן היסטורי, טסלה נאבקה להציג דגמים חדשים ולהרחיב את הייצור. בין האתגרים איתם מתמודדת החברה השנה נמצאת הקמת פס ייצור חדש לטנדר החשמלי ולמשאית הסמיטריילר החשמלית של החברה. מאסק כבר ציין שכמה מהשינויים הטכנולוגיים שטסלה מכניסה למכוניות מדגם 3 שתבנה בגרמניה עשויים לגרום לעיכובים.