הרגולטורים מתקוטטים בנוגע לביטקוין ובינתיים האזרחים סובלים

האם הביטקוין הוא מטבע או סחורה? הרגולטורים לא מצליחים להכריע וגורמים למצב קפקאי והזוי

עסקאות מבוצעות באמצעות מטבעות דיגיטליים / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק
עסקאות מבוצעות באמצעות מטבעות דיגיטליים / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

בחודשים האחרונים של שנת 2020 עלה פלאים ערכו של הביטקוין, ומתקרב לשיאו משנת 2017 (20,089 דולר). יחד איתו עלה ערכם של מטבעות קריפטוגרפיים אחרים. סביר להניח שישנו מספר לא מועט של ישראלים/ות שהשקיעו בביטקוין ושמחים על עלייה זו. אולם כאן המקום להפנות את הלב לתופעה קפקאית שאחראים לה הרשויות בישראל.

על עליית ערכו של מטבע רגיל (דולר או יורו), אין תשלום מס. אך רשויות המס בישראל אינן רואות בביטקוין מטבע אלא סחורה (כמו זהב ו/או יהלומים). אשר לכן, מכירת ביטקוין ברווח היא הכנסה שיש לשלם עליה מס. ישראלי שמכר ביטקוין מתבקש לשלם מיידית מס הכנסה בגין מכירה זו. דא עקא שהבנקים בישראל מסרבים עקרונית לקבל אליהם כל כסף שמקורו הוא מכירת ביטקוין ו/או מטבע קריטוגרפי אחר. לטענתם, משום שאין הם יודעים את מקורו. הביטקוין משמש לעתים למטרות של הלבנת הון, ומושג בדרכים לא חוקיות.

חשש זה מספיק לדעת הבנקים לסרב לקבל כל כסף שמקורו קריפטוגרפי. תומכי הביטקוין טוענים שהסיבה שונה לחלוטין, הבנקים פשוט חוששים מתחרות. הדבר האחרון שהם מעוניינים בו הוא להקל על משקיעים להשתמש במטבעות קריפטוגרפיים. אולם הנקודה החשובה היא שהמפקח על הבנקים, יאיר אבידן שגם הוא רשות ישראלית, תומך ללא סייג בעמדת הבנקים.

התוצאה מכניסה את בעלי הביטקוין למצב קפקאי. הביטקוין מוחזק בבורסות מיוחדות לכך (רובן הגדול בחו"ל). ישראלי שמכר ביטקוין והצהיר על כך למס הכנסה מתחייב בסכום המס. אך הוא איננו יכול לשלמו כי שום בנק ישראלי איננו מסכים לקבל לחשבונו את ההכנסה. אין דרך חוקית בה ישראלי/ת יכולים להפקיד כסף שמקורו בביטקוין בבנק ישראלי. ממילא ישראלים לא יכולים לשלם את המסים על הביטקוין, אפילו היו רוצים בכך. אלא שרשויות המס מתעלמות מכך ורואות בכך בעיה של הנישום לבדו. הן דורשות את כלל המס המגיע לשיטתם כן ועכשיו. לא רק זאת אלא שהן גם מטילות ריביות פיגורים, קנסות, ואפילו עיקולים על אלו שאינם משלמים.

מה יעשה אדם שומר חוק המבקש לשלם את מיסיו כדין? פקיד שומה מצווה עליו 'שלם', אך המפקח על הבנקים תומך בבנקים המסרבים לקבל את כספו. שני הפקידים מתקוטטים זה עם זה ובינתיים הציבור משלם את המחיר. מצב זה נמשך כבר מספר שנים וממתין לפתרון, והמשפטנים עדיין בדיונים אינסופיים.

על הרשויות למצוא לכך פתרון מיידי, ואפילו יהיה זה זמני. אין זה מסובך. כל שצריך לקבוע הוא כי הבנקים יקבלו לפחות את סכום המס הנדרש ויעבירו אותו ישירות לרשויות המס. אם אכן יתברר שמקורו בעייתי, תמיד המדינה תוכל להחזירו לבעליו. אם לא, המדינה זוכה להכנסה. אלא שהמצב הנוכחי הוא בלתי צודק בעליל. העלייה האחרונה במחיר מעידה כי הביטקוין ושאר המטבעות הקריפטוגרפיים נמצאים כאן על מנת להישאר. על מדינת ישראל להפנים זאת ולהסדיר משפטית את התחום. וכרגיל, יפה שעה אחת קודם.

הכותב הוא שופט בדימוס בבית משפט השלום בירושלים. מתמחה בין השאר בדיני אינטרנט, קניין רוחני וטכנולוגיה