גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אל על תצטרך לעבוד קשה כדי לעלות על מסלול ההתאוששות

אל על דוממה מנועים במשבר הקורונה, וההשלכות מורגשות גם ברבעון השלישי, שבו הכנסותיה צנחו ב-94% ● לצד חזרה הדרגתית לפעולה, אל על צריכה להתמודד גם קיצוץ הכרחי בכוח-האדם ועם עול החובות שלא הולך לשום מקום ● בינתיים היא לא מצליחה למצוא מממנים להלוואה

עובדי אל על מפגינים מול משרד האוצר / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס
עובדי אל על מפגינים מול משרד האוצר / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

שתי דרכי התמודדות קיצוניות למדי הציגו חברות התעופה הישראליות בתקופת הקורונה - הדממה מול פעילות ואפילו מוגברת. הדממה היא הדרך שבה בחרו ארקיע ואל על במרבית חודשי הקורונה, ואילו ישראייר בחרה בפעילות למרות ועל אף המצב. וכיום, היא זו שאחריה מחזרים משקיעים, שמבקשים לרכוש את החברה במסגרת הליך כינוס הנכסים של אי.די.בי.

עד לפני כחודש, 45 המטוסים של אל על עמדו על הקרקע רוב הזמן (27 מהם בבעלותה ו-18 חכורים). מעת לעת המריא מטוס להובלת מטען או להטסת נוסעים, אבל רק לאחרונה חידשה אל על את הפעילות - לא בכול הכוח, בהתאם לביקוש הדל בימי קורונה, אבל החברה כבר מפעילה 15 טיסות ביום ליעדים שונים. בתקופה דומה לפני המשבר, הטיסה החברה כ-100 טיסות ביום.

לא מפתיע שהחברה חווה ירידה בהכנסות, שמסתכמת ברבעון השלישי של 2020 בצניחה של 94%. נתח השוק של החברה צנח בהתאם: ברבעון השלישי החזיקו אל על וסאן דור ב-0.1% מתנועת הנוסעים לעומת 24% ברבעון המקביל ב-2019. ברבעון השלישי השנה, חברות סדירות אחרות החזיקו בנתח של 76%, חברות הלואו קוסט בנתח של כ-20% ובשאר החזיקו חברות שכר. אל על מציינת בעצמה בדוחות כי חברות זרות המשיכו לפעול לאורך התקופה, לרבות יונייטד שלא עצרה טיסותיה כלל.

את הדוחות החמורים מייחסת אל על לצניחה בתנועת הנוסעים ולצניחה בתפוסות: מ-83.4% ברבעון השלישי של 2019 לממוצע של 23% ברבעון השלישי של 2020. שעות הטיסה בטיסות הנוסעים צנחו ב-99% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. התחום שבו פעלה אל על בעיקר בחודשי הקורונה היה של טיסות מטען, שבוצעו ברובן במטוסי נוסעים. עם זאת, גם בתחום הזה חל קיטון של 51% בכמות המטען ששונע בטונות כתוצאה מהפסקת טיסות הנוסעים היות שבימי השגרה רוב המטען משונע במטוסי נוסעים. במהלך הרבעון המדווח רוב פעילות המטען בוצעה במטוס חכור אליו הצטרפו מטוסי נוסעים ששינעו מטען שכלל ברובו ציוד רפואי.

הפיטורים בדרך

יותר מ-5,000 מעובדי החברה כבר התבשרו כי לא יחזרו לעבודה עד לסוף 2020, וכי החל"ת שהוצאו אליו לפני יותר מחצי שנה יימשך. רבים מהם אמורים לקבל מכתבי פיטורים כשייכנסו לתוקף הסכמים שנחתמו עם ארבעת ועדי העובדים בחברה. הסכמי ההתייעלות הם מחויבי המציאות החדשה ומחויבי דרישות האוצר ובמסגרתם תקצץ אל על כשליש מכוח-האדם שלה שמונה כיום כ-6,100 עובדים. בתום התהליך אמורה אל על להעסיק כ-4,300 עובדים ולצמצם את היקף הפעילות שלה ל-75%. ההסכמים עם העובדים גם כוללים קיצוץ בתנאי השכר וסעיף שקובע כי הם ייכנסו לתוקף רק כאשר אל על תשלים את הליך הסיוע באמצעות גיוס חוב.

עד כה החברה לא מצאה בנק מממן ובינתיים היא דוחה הוצאות משמעותיות שכרוכות בפיטורים המוניים. עם זאת החברה כבר הפרישה 30 מיליון דולר עבור הטבות בגין פיטורים בהמשך להסכמי ההתייעלות במגזרים השונים.

ועד אל על התפצל במהלך המשבר לארבעה ועדים על פי סקטורים העובדים. לאחרונה הגיש ועד הטייסים עתירה לבית הדין הארצי בדרישה לבטל את ההסכם עליו חתמה ההסתדרות מעל ראשם, הסכם הכולל קיצוץ קבוע של 29% בשכר השעתי לטייסים. בית הדין האיזורי דחה את עתירתם, ועוד לפני שהגישו ערעור הטייסים קיוו שבעל השליטה החדש הוא שישפר את ההסכם מולם ולו למראית עין. זה לא קרה. בינתיים, כמו שאר עובדי אל על, הם לא זכו אפילו לפגוש את אלי רוזנברג בן ה-26, שהשליטה בחברה עברה לידיו בחודש ספטמבר אחרי ההנפקה. רוזנברג מחזיק ב-43% מהחברה. כנפיים דוללה לשיעור אחזקה של 15% והמדינה מחזיקה בכ-14% אחרי שהיא רכשה את מניות אל על שהונפקו בחודש ספטמבר.

עדיין חייבת כסף לנוסעים

בתקופה שבה אין הכנסות, עול החובות מכביד. אל על מציינת כי הגיעה להסדרים עם ספקים לדחיית תשלומים כולל עם חברות החכרת מטוסים ומוסדות פיננסיים בהיקף של 90 מיליון דולר. אל על גם דחתה את קבלת מטוס הדרימליינר ה-16, במסגרת עסקת ההצטיידות שביצעה, למרץ 2021 והחברה ממשיכה לבחון חלופות מימון למטוס.

החובות של אל על נצברים גם ללקוחותיה. חוק התעופה קובע כי על החברה להשיב לנוסעים שטיסתם בוטלה את כספם בטווח של 90 ימים ממועד ביטול הטיסה. החוק שהותאם לימי קורונה, מאפשר לחברות להציע לנוסעים לקבל שובר בשיעור של 125% למימוש עתידי. לקוחות שלא יממשו את השובר אחרי שנה יוכלו לקבל את כספם בסכום המקורי ששילמו.

אל על בנתה על כך שהנוסעים יביעו אמון בחברה ויסכימו להשאיר את כספם אצלה ולפי דיווחיה מדובר בשיעור קטן ביחס לחוב. החברה מציינת כי יתרת ההתחייבות לנוסעים עד ל-30 בספטמבר עמדה על 251 מיליון דולר, מתוך זה הנפיקה החברה 12.4 מיליון דולר כשוברים. במועד פרסום הדוח יתרת החוב של אל על ללקוחות על כרטיסים שנמכרו מראש עומדת על 240 מיליון דולר, מתוכם סך של 39 מיליון דולר הם בגין שוברים.

החברה מודה שלא עלה בידיה להשלים את ביצוע ההחזרים בגין ביטולי הטיסות במועדים הרלוונטיים על פי החוק "לאור כמות הכרטיסים הגדולה הדורשת את טיפול החברה ובעיקר לנוכח המצב התזרימי שלה".

אל על מדגישה כי גיוס חוב יאפשר לה להחזיר את הכספים שהנוסעים מחכים לקבל, בתוך כך היא מפרטת כי לא השיגה הסכמות עם מממנים פוטנציאליים לקבלת הלוואה ועל כן היא תפנה להנפקת אג"ח לציבור בערבות מדינה בשיעור של 75%. במכתב ששלח מנכ"ל אל על גונן אוסישקין לעובדים עם פרסום הדוחות הוא ציין כי הסכום שאל על תשאף לגייס עומד על 400 מיליון דולר. במצב הנוכחי נדמה שגם זה לא יספיק לחברה על מנת לעלות על מסלול ההתאוששות. הבעלים החדשים יידרשו להכניס יד לכיס ולהזרים כסף לחברה שרק רכשו, אם ירצו לראות אותה במצב אחר.

אל על, לפחות כלפי חוץ ובעיני הלקוחות שלה, לא מצטיירת כמי שנמצאת בסיטואציה של מלחמת הישרדות או כמי שבקרבה רעב אדיר לכבוש את השוק ולהצליח. גם כעת רבים מהלקוחות מלינים על חוסר מענה מצד החברה, שצריכה אותם כדי להתאושש, ובכלל נדמה שאל על יוצאת מנקודת הנחה שראש הממשלה, שעוד בתחילת המשבר הבטיח שלא יאפשר את קריסת החברה, יעמוד במילתו, בוודאי ובוודאי כשהבחירות בפתח. כך שהיא משדרת, שאף בלי שנטלה הלוואה ומבלי שחזרה לגמרי לטוס - בסוף הרי "יהיה בסדר", בכל זאת מדובר בחברה ישראלית.

עוד כתבות

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו