ביל גייטס | פיצ'ר

מה הן שתי השאלות שגייטס שואל את עצמו מדי שבוע מאז שהיה נער?

המיליארדר ומייסד מיקרוסופט נעזר בשתי שאלות שלכאורה נראות פשוטות מאז ילדותו • לדבריו 2 השאלות הללו סייעו לו להתקדם וגם היום עוזרות לו בכל הנוגע למאבקו "האישי" בקורונה

ביל גייטס / צילום: Ted S. Warren, Associated Press
ביל גייטס / צילום: Ted S. Warren, Associated Press

"מאז שהייתי בגיל העשרה, התמודדתי עם כל בעיה גדולה באותה דרך, עם שתי השאלות האלו: 'מי כבר טיפלו היטב בבעיה?' ומה אנחנו יכולים ללמוד מהם?'. השתמשתי בטכניקה הזו במיקרוסופט, ואני עדיין משתמש בה היום", כתב ביל גייטס בבלוג שלו GatesNotes השבוע. לדברי גייטס שתי השאלות הנ"ל עולות אצלו מדי שבוע גם בנוגע לקורונה.

גייטס, ששווה כעת 118 מיליארד דולר, עזב את לימודיו בהרווארד כדי להקים את מיקרוסופט ביחד עם פול אלן ב-1975. כיום הוא מעביר את זמנו בעבודה בקרן ביל ומלינדה גייטס. בתפקידו כנדבן מדעי הוא משתתף פעיל במאבק העולמי בנגיף הקורונה החדש וקולו נשמע תדיר בנושא זה.

לדברי גייטס, שתי השאלות הללו הן אבני בנייה חזקות לתחילת פתרון כל בעיה, אך זה לא הופך אותן לשאלות קלות: "הן נראות כמו שאלות מובנות מאליהן, אך לעיתים זה מפתיע עד כמה קשה למצוא להן תשובות".

"יש מדינות של הכנסה נמוכה ובינונית, שהצליחו לעשות קפיצות גדולות במתן חיסונים או חיסול תת-תזונה, למשל. אבל כל מי שרוצה לזהות אותן, למצוא איך הן עשו את זה, וליישם את הלקחים במדינה שלו יגלה שקשה מאד לעשות את זה", הוא כתב.

ללמוד מנבחרות אחרות

"בספורט, כל מאמן יכול ללמוד את הנבחרות המצליחות ביותר ולהבין מה הן עושות טוב. אין סיבה שדברים יהיו שונים כשהמטרה היא למנוע תמותת ילדים, במקום להבקיע שערים", כתב גייטס שהסביר גם בבלוג כי יש חשיבות גדולה מאד במציאה וניתוח של דוגמאות לטיפולים מוצלחים בבעיות שונות כדי שניתן יהיה ללמוד מהן ולהפיק מהן לקחים למקומות אחרים.

מייסד מיקרוסופט הסביר כי כדי לזהות וללמוד אלו מדינות רשמו התקדמות משמעותית בנושא הבריאות שמאד מעסיק אותו באחרונה, הוקמה קואליציה של מומחים ומנהיגים מאוניברסיטאות עד ארגון הבריאות העולמי וארגוני מחקר בחלק מתוכנית "דוגמאות טובות בבריאות העולמית" - פרויקט מחקר שנתמך על ידי חברת ההשקעות גייטס ונצ'רז וקרן גייטס, ופועל כבר שלוש שנים.

סקרן בלתי נלאה

כעת, לארגון "דוגמאות טובות בבריאות העולמית" יש מידע על ההתקדמות שמדינות שונות רשמו בחמישה תחומי-מפתח: תמותת ילדים עד גיל חמש, מתן חיסונים, תפקוד עובדי הבריאות בקהילה, מוכנות ותגובה למגפה ומוגבלות בהתפתחות פיזית ומנטלית של ילדים בגלל תת-תזונה. במבט קדימה, התוכנית תוסיף מידע על קטגוריות נוספות, כמו שיעורי תמותת אימהות ועוללים, מערכות תכנון משפחה, אנמיה באימהות ומערכות טיפול רפואי בסיסיות.

בעיות ענקיות כמו בריאות עולמית אינן היחידות שגייטס שואל לגביהן שאלות. הוא מעיד על עצמו שהוא "סקרן בלתי נלאה" ששואל את עצמו שאלות כדי להתקדם ולהעריך את היעדים שלו במצבים רבים.

בסוף כל שנה, גייטס שואל את עצמו כמה שאלות: "מה ריגש אותי? מה יכולתי לעשות טוב יותר? הוא מוסיף שאלות כמו "האם הקדשתי מספיק זמן למשפחתי? האם למדת מספיק דברים חדשים? האם פיתחתי חברויות חדשות והעמקתי חברויות קיימות?