למה עיתון זקוק לערכים, ומדוע לפרסם אותם?

בימים בהם כלי תקשורת עומדים למשפט, בין היתר על סחר באמון הציבור, אנו מאמינים שראוי שקוראי "גלובס" יידעו מהם הערכים המובילים אותנו בעבודתנו, שיבינו כי הערכים נוסחו ונגזרו מחזון שזכה למעמד מיוחד עם רכישת העיתון מבעליו הקודמים

הדפסת עיתון "גלובס" / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
הדפסת עיתון "גלובס" / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

יושרה, חדשנות, גיוון, איכות - אלה רק דוגמאות לערכים המובילים של כמה מהחברות הגדולות בעולם. האם ערכים הם סיסמאות ריקות או מילים טעונות שמגייסות עובדים ומשמרות לקוחות? תלוי במי שקורא אותן, ותלוי במניע של מי שכותב אותן.

במקרה של "גלובס", אפשר ורצוי לשאול מדוע כלי תקשורת - עיתון - זקוק גם לחזון, גם לערכים, גם למשימה וגם לקוד אתי שממנו נגזרים עוד נהלים מקצועיים נוספים? על השאלה הזו ננסה לענות בפירוט במסגרת דוח האמון של "גלובס" שיתפרסם זו השנה השלישית ברציפות ביום חמישי הקרוב.

ישנם מקצועות רבים בהם ערכים משחקים תפקיד באסטרטגיה הארגונית. כשם שרופא נשבע עם תום לימודיו וכפוף במהלך חייו המקצועיים לכללי אתיקה; כשם שטירון צעיר מחויב לעבור הדרכה על "רוח צה"ל" בה מופיעים הייעוד וערכי היסוד של הצבא, ורק בהמשך הכשרתו הוא נחשף להוראות מקצועיות ובטיחותיות. פעמים רבות ארגונים עושים שימוש בערכים כדי ליצור אחידות ולוודא כי המנהלים והעובדים פועלים ביחד ולחוד כדי לעמוד באותה המשימה, וזאת כשהם חולקים חזון משותף.

בימים בהם כלי תקשורת עומדים למשפט, בין היתר על סחר באמון הציבור, אנו מאמינים שראוי שקוראי "גלובס" יידעו מהם הערכים המובילים אותנו בעבודתנו. שיבינו כי הערכים נוסחו ונגזרו מחזון שזכה למעמד מיוחד עם רכישת העיתון מבעליו הקודמים.

שיכירו מקרוב את המצפן של "גלובס", המסייע לנו להישאר בתלם בדרך לאמת העיתונאית שאנו מגישים מדי יום. נכון גם שיידעו המפרסמים שאנחנו לא כמו האחרים, כי "להסתדר עם 'גלובס'" מעט קשה יותר, מבחירה.

שיידע כל אדם ששמו מופיע בעיתון שלא חורצים את דינו בקלות דעת, כי כבוד וחמלה הם יתרון מוסרי, לא סימן לחולשה או להתקרנפות. זה "גלובס" המתחדש, ואם ערכים גלויים ודוח אמון שנתי מדברים אליכם - כנראה שמקומכם איתנו.

במסגרת דוח האמון נבקש לפרוס בפני בעלי העניין שלנו את החזון של "גלובס", את הערכים ואת המשימה שלנו כפי שאנחנו מבינים אותה. נביט לאחור ונשתף כיצד פעלנו מאז הוחלפו הבעלות והניהול בעיתון לפני שלוש שנים, ובפרט בשנה האחרונה. נספר על ההישגים שלנו אבל גם על הטעויות, נרחיב על פעילות המשרוקית ונציג את התוכניות שלנו לשנה הקרובה.