גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יש פה משבר לנהל

מה אפשר ללמוד ממנהיגים כמו טראמפ על ניהול משברים בעולם העסקי?

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. לא מנהל את המשבר באופן עקבי / צילום: רויטרס, Yuri Gripas
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. לא מנהל את המשבר באופן עקבי / צילום: רויטרס, Yuri Gripas

הרבה לפני פרוץ מגפת הקורונה - עוד ב-2019 - התריעו ה-CIA באוזני דונלד טראמפ על העתיד לבוא, והוא בחר להתעלם. גם תזכירים שהובאו לידיו בינואר ובפברואר 2020 הוא לא טרח אפילו לקרוא, ולשר הבריאות אמר: אתה מפחידן וזורע בהלה.

מהתנהלותו של טראמפ אפשר להשליך רבות על ניהול משברים ברמה הארגונית והעסקית. ממה וממי הוא מתעלם?

מאותות אזהרה, מהמלצות המומחים

בראש ובראשונה מתעלם טראמפ מאותות אזהרה - ואחר-כך גם מהמלצות המומחים שסביבו (בשלב מאוחר יותר, כשהוא סותר את ההמלצה ללבוש מסכה: "זכרו, זוהי המלצה בלבד, ואינכם חייבים להיענות לה, אני עצמי לא אעשה זאת").

אם נקביל זאת למקרה עסקי, כיצד ירגישו עובדים בחברת סלולר, שיועציה העסקיים מריחים משבר קרב ומסבירים שכדי להציל את החברה יש לשנות את הגישה כלפי הלקוחות (למשל, להגביר שירותיות ולהתגמש מולם) - ואז, בלא היסוס, עוצר המנכ"ל הזחוח ומצהיר קבל עם ועובדים: "זו רק המלצה. אני בעצמי לא שירותי ולא מתגמש"?

ובכן, לא מספיק לעשות "וי": הצטיידתי במומחים ובשאר מנגנונים לזיהוי אותות האזהרה ולהמלצות בזמן אמת. צריך גם לדעת לפרש את אותות האזהרה אובייקטיבית ונכונה. נחוצה גם תעוזה לשנות מסלול כדי להתחיל לטפל במצב. אולם יותר מכל - צריך לדעת להקשיב לעצות יודעי הדבר.

מהמראה שעל הקיר

לטראמפ אין דוגמה אישית כלפי העם. הוא עצמו משוויץ שאינו עוטה מסיכה, ובשלב מאוחר יותר מביע עמדות המנוגדות לדברי המומחים או המבקרים ואף תוקף אותם. הוא גם לא נוטל אחריות על תרומתו למצב, ובמקום זאת תוקף גורמים שונים ומאשים אותם במצב.

בהקבלה לחברת הסלולר, שכבר טעמה מהשלכות המשבר שלה כשאלפים מלקוחותיה נטשו אותה, אפשר לראות מצב שבו בישיבות החירום המנכ"ל עושה הכול חוץ מלבחון את עצמו ולהכיר את חלקו ביצירת המצב, ומצהיר כי גורמים שונים אשמים - עובדי החברה המתחרה שהפיצו מידע שקרי על החברה; המומחים, שלא התעוררו בזמן; צוות שימור הלקוחות שלא הפנים את ההנחיות; ועוד. מראה כנה ואותנטית - היא שחסרה כל-כך למנהלים ולמנהיגים בעתות משבר קשות.

מהסמכויות

עוד אחת מיומרותיו של טראמפ היא בחירתו להחליט החלטות בשביל מדינות רבות, בלא הסמכות לכך. אין זה מפתיע שמושלי מדינות שלא הסכימו עם תפיסתו קמו כדי להזכיר לו שהוא אינו מלך כי אם נשיא, ושאין בכוונתם לקבל את הנחיותיו.

זה קורה למנהלים, שבשם תאוותם להשפיע, במקום לנקוט אמצעים כהשראה או כשכנוע רציוני, הם משתמשים באופן מגלומני בסמכויות שאינן שלהם, וגוררים זלזול, התנגדות ומאבק. כמו אצל טראמפ, כך גם בעולם העסקי - למשל כשמנכ"ל מודיע, בניגוד לחוקי העבודה, כי לאור המשבר יידרשו העובדים לחזור לשבוע עבודה לא מקוצר, כפי שהיה עד אפריל 2018.

מהסובלים מהמצב

דבר נוסף שבולט במופעיו של טראמפ הוא היעדר האמפתיה בנוגע לאלפי הנפטרים. הוא שולף מספר, נתון, ומדבר בלא חמלה וצער על משפחות הקורבנות. הוא מתמקד בפן הכלכלי - ומתעלם כמעט לגמרי מהיבטים הבריאותיים ומההשלכות הפסיכולוגיות על הציבור.

מצב כזה מוכר בעולם הארגוני, שכן דווקא בעתות משבר נכנסים מנהלים רבים למצב של סיכול קר וממוקד, תוך הרחקת כל עיסוק בהיבטים הנפשיים הכרוכים בנוגעים בדבר (כגון העובדים שחרדים לעתידם התעסוקתי).

כך משדרים מנהלים יהירות, חוסר רגישות והתעלמות בוטה מהמשאב החשוב ביותר שלהם - בני האדם שעמם.

מהעובדים

דבר אחרון שטראמפ הקפיד לעשות הוא להפגין דעות לא עקביות לאורך כל הדרך - יום אחד הוא הצהיר כי המצב בשליטה מלאה, ויום למחרת הוא דיבר על מצב מלחמה. הציבור מצדו מבולבל וחרד, מרגיש שהמנהיג לא סגור על עצמו, וכבר לא יודע למי להקשיב ועל מי לסמוך.

משברים בעולם העסקי מזמנים גם הם עמימות ואי-ודאות, שטורפת מחדש את הקלפים וגורמת למנהלים לאבד כיוון, לנוע ממסלול למסלול ב"זיגזג" ולספק הנחיות הסותרות זו את זה. בכך הם מבלבלים עוד יותר את העובדים ומביאים להתעוררות שמועות, ספקולציות, מתח ועימותים.

מסקנות: 

  • הקשיבו. הן לאותות האזהרה, הן ליודעי הדבר שסביבכם בזמן המשבר. יש לכם צוות? סמכו עליו גם בעתות משבר. אתם לבדכם אינכם כל-יכולים.
  • הסתכלו במראה, ספקו דוגמה. חשוב גם להפגין את הנדרש הן במילים הן במעשים, בצורה פומבית, ברורה וכנה, וכך לעודד את הסביבה להקשיב ולפעול בהתאם.
  • השפיעו בדרכים שיש לכם הסמכות לנקוט בהן. למשל, צרו יחסי אמון עם המתנגדים לעמדתכם, זהו את האינטרסים ואת הצרכים שלהם, וספקו להם מענה בהצעתכם. היו מוכנים להתמודד עם התנגדות גם בעזרת הצגה כיצד אפשר לטפל בחששות שגורמים להתנגדות.
  • הפעילו תבונה ורגישות. מנהיג טוב צריך לדעת להביע רגישות כלפי עובדיו וכלפי הרגשות שלהם, ולא לזלזל בחומרת המצב באוזניהם.
  • שדרו עקביות. חשוב גם להפגין לאורך כל הדרך קול בהיר, בטוח ונהיר, והיכרות והבנה של התמונה במלוא חומרתה. כך אפשר לעורר אמון באנשים, לעודדם להקשיב, ולסייע להם להבין את המצב.
  • התייחסו לביקורת. התייחסו אליה בענייניות, הבטיחו לבחון אותה לעומק, ופעלו בהתאם לממצאיכם.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית, מומחית לניהול ולקריירה וכותבת הספר "המועמד הנבחר" והספר בערבית "העתיד הנבחר"

עוד כתבות

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות