גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: איך נשתנה ביום שאחרי

כנראה שבתוך כמה חודשים לא נבין איך לא עשינו את זה קודם

ורד רמון ריבלין / צילום: רמי זרנגר
ורד רמון ריבלין / צילום: רמי זרנגר

היה רגע אחד של התעלות השבוע, שבו בתוך מהומת האירועים התחברנו כל בני המשפחה על מסך מפוצל כדי לשמח את המבוגרים שנותרו מבודדים בביתם. משהו שלא עשינו מעולם. למרות שיכולנו.

בתוך כך, אחד האחיינים נזקק לטיפול רפואי, וידענו שהדבר האחרון שאנחנו צריכים עכשיו זה לקחת אותו למיון. בית חולים הפך למקום הכי נגוע וכאוטי. אבל הוא חייב היה במצבו לראות רופא, ואם יש דבר ששיווענו לו זה רופא מרחוק. רק לא לצאת.
זה היה רגע שבו אשליית השליטה מתנפצת לרסיסים, וחוסר האונים מפשיל אותך משאריות האמון שנותרו לך במערכת שבחוץ.

וירוס זדוני הושתל בתוכנת האנושות, מקושש באקסטזה קורבנות, פונדקאים לחורבן שהוא זורע. וכשהבחוץ מפסיק להיות אופציה, הבית הופך להיות המקום שבו הכול קורה. הכול.

עכשיו העולם נסגר, וכל האוויר שניפחנו יוצא בבת אחת מהבלון, גלי ההדף מטיחים אותנו לקרקע המיובלת.

והאנומליה מולידה גלריה של התנהגויות חדשות, כי מה שהיינו קודם הפך לצורת חיים נכחדת. אנחנו מתארגנים מחדש במהירות שלא תיאמן, מגייסים כל בדל טכנולוגיה כדי לשרוד מהבונקר, שפעם קראנו לו סתם 'הבית'. מה שניסו להרים פה חלוצים טכנולוגיים הרבה מאוד זמן, פשוט קורה במכה, כי עכשיו אין ברירה.

והכול קורה מרחוק. עבודה מרחוק, למידה מרחוק, רפואה מרחוק. בבת אחת תופסים תאוצה תהליכי עומק בהרבה חזיתות, בעיקר בשוק העבודה, כולם יוצאי חלציו של הריחוק שנגזר עלינו. מנסים לעשות אחרת את אותם הדברים, בעודנו כלואים במרחב האחד שנשאר לנו. סוגרים את בתי הספר? מעמידים למידה מקוונת. סוגרים את המשרדים? המנהלים מזמנים את הצוות לישיבות משותפות על המסך. נועלים את מכוני הכושר? המאמנים שולפים את האפליקציות ומשדרים לניידים. הנגיף העביר את כולם למרחב הדיגיטלי בזום אין.

אבל מה יקרה ביום שאחרי, אחרי שנקום מההריסות? כבר עשינו קפיצת מדרגה, ויש סיכוי גדול שלא נרצה לחזור אחורה. אנחנו הולכים להשתנות בכל כך הרבה דרכים.

וזו דרמה בשוק העבודה. האבולוציה קורית עכשיו, את כברת הדרך העצומה כבר עשינו. עברנו כולנו לעבוד מהבית. משאירים בחוץ רסיסי זיכרונות מעומעמים על ימים אחרים, רחוקים, כשהבעיה שהכי העיקה בעבודה הייתה סיוט הפקקים.

כל פגישות העבודה עברו לשיחות ועידה או זום. והנה, מצליחים לתפקד בלי לנסוע, בלי לחפש חניה, בלי משרדים שמשתרעים על אלפי מטרים. לא קשה לנחש מה זה יעשה לשוק חללי העבודה.

אחרי החודשים המרוסקים, רבים מאיתנו יתקשו להתגבר. לא נוכל עוד להרשות לעצמנו מה שהצלחנו לממן קודם, ובעיקר, נספיק לגלות בזמן הזה שאפשר לעשות הרבה מאוד בדרכים חדשות ויעילות יותר. נקלוט איך שנים נסענו ל'עבודה' ונתקענו שעות בפקקים רק כדי לנשום יחד את אותו אוויר בחלל אחד. 'לבוא לעבודה'? איך זה התיישן.

זה גם מה שקורה למערכת החינוך, ששנים לא מצליחה להיחלץ מהקיבעון, אז עכשיו, בלחץ המשבר, עשויה לעלות כיתה לחדשנות של המאה ה-21. מרגע שניתן האות, והילדים נתקעו בבתים, לא מעט הורים נכנסו ללחץ, אבל בתוך כמה ימים כמעט כולם השתלטו על העסק, התחברו לאפליקציה, והתיישרו עם סטנדרטים חדשים של למידה עכשווית. מערכת החינוך עברה לבתים, והשווי של חברות שמפתחות תוכנות למידה מרחוק זינק בפראות, אפילו אמזון הקימה פלטפורמה ייעודית.

מאוד יכול להיות שבתוך כמה חודשים שבהם זה יתקבע בסיסטם, לא נבין איך נלחמנו קודם להגיע לשיעורי ספורט מיוזעים בחלל אחד עם 30 בנות שנאבקות על המזגן. הנה, החברות מתארגנות על שיעור יוגה משותף בזום, כל אחת מביתה, והן אפילו לא צריכות לנסוע ולמצוא חניה. כולן מתאמנות יותר עכשיו, כי זה קל. הן עפות על המסך שמשדר את כולן יחד עם המאמנת, מפוצצות מוטיבציה, מפרקות מתח. והן לא נפרדות גם אחרי השיעור. מעמידות מסך יחד עם הסירים, וכל אחת מכינה ארוחת ערב בביתה, ומרגישה שהיא עם כל האחרות. המסך האחד מתפקע מרוב תחושת 'יחד'.

איזה מערך וירטואלי מסועף אנחנו מנהלים עכשיו בבית. מקורקעים, אבל לא מפסיקים לערבב. והטכנופובים, אלה שזה לא עושה להם את זה? והסבים והסבתות, שנשארו מבודדים? הם מגלים שהדיגיטציה מצילה אותם עכשיו, מנחמת אותם בדרכים שלא דמיינו. ההתמסרות הזו בימים האלה היא כתב הכניעה שלנו לצורך האדיר בקרבה. אימוץ הטכנולוגיות הפך את הריחוק לנסבל.

אותו דבר יקרה לרפואה מרחוק, תחום שלא מצליח להתרומם כבר שנים. הרבה יישומים פותחו כדי לנטר מטופלים על בסיס יומי, אבל זכו לכתף קרה מהרופאים והמטופלים. עכשיו ההתנגדויות קורסות אל מול עריצות הנגיף.

פתאום רואים תזוזה טקטונית. זה מתחיל לתפוס בחברות תרופות ובתי חולים, כי להגיע למרפאה זו כבר פחות אופציה. מסה של משתמשים מתנסים בבת אחת בטכנולוגיות שעד היום נהדפו מחוסר עניין, ומגלים שאפשר, אנחנו יכולים. וזה החלק הטוב בכל הסיפור הרע הזה.

מי שמופקע מהפריווילגיה של תפקוד מרחוק הם הצוותים הרפואיים בבתי החולים. לא רק שהם נלחמים באויב השקוף, הם חשופים למציאות רופסת ואנומלית של מחסור במיגון. איך יצא להם ליפול על משמרת באחד האירועים המכוננים בהיסטוריה של האנושות.

גם אנחנו, שמוחאים להם כפיים מהמרפסות, הושלכנו לתוך מופע אפוקליפטי העונה לשם 'החיים במרץ 0202 עם אופציה להארכה'.

ויש הרבה שיעורים שכל האנושות לומדת בשידור חי, על רטוב. היא לקחה את ההפרזה רחוק מדי, וחטפה ריחוק. וכולם מבטיחים להיות מעכשיו יותר צנועים, וענווים, ולהכיר תודה, ולשמור על כדור הארץ. שרק יחזור לעצמו.

אז מה נשתנה בסדר הזה? רק הכול. בדיוק כשחשבנו שהיקום מציית לאיזשהו סדר בסיסי, למדנו שוודאות זה רק בראש שלנו, והחיים לא חייבים לנו כלום.

עוד כתבות

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

עליות בוול סטריט; קוואלקום ונובוקיור מזנקות לאחר הדוחות

נאסד"ק עולה ב-1% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית