טראמפ בהודו: "לא מקבלים יחס טוב מהודו אבל אני מחבב את מודי מאוד"

הקשר בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי מתחזק על רקע החשש המשותף של המדינות מטרור, מהגירה ומעליית סין כמעצמת על • במקביל, מחלוקת סחר מעיבה על מערכת היחסים בין המדינות

טראמפ ומודי / צילום: 	Aijaz Rahi, AP
טראמפ ומודי / צילום: Aijaz Rahi, AP

ביקורו הראשון של הנשיא טראמפ בהודו שהחל הבוקר (ב') ישמש יותר כדי להבליט את הדיפלומטיה האישית שלו עם ראש הממשלה נרנדרה מודי מאשר לטפל במחלוקות הכלכליות בין שתי המדינות. "הביקור הזה מיוחד מאוד", צייץ מודי בטוויטר לפני שבוע. "והוא יחזק מאוד את הידידות ההודית-אמריקנית".

שני המנהיגים ידגישו, קרוב לוודאי, את יחסי ההגנה בין שתי המדינות. מה שמחזק את קשרי הביטחון הללו הוא החשש המשותף מטרור, מהגירה ומעליית סין כמעצמת על. "תחום ההשקה העיקרי בין ארה"ב והודו בשנים האחרונות היה החזית הדיפלומטית והביטחונית", אמרה טנבי מדאן, עמיתת מחקר בכירה במכון ברוקינגס. "מרשים למדי כמה התקדמות הם רשמו, במידה רבה בזכות החששות המשותפים לארה"ב ולהודו מפני פעילותה של סין באזור".

הביקור מגיע על רקע מחלוקות על אש קטנה בנושאי סחר, הגבלות מסחר אלקטרוני והגנה על מיעוטים דתיים ואתניים, אבל בכירים אמריקאים אומרים שטראמפ ומודי יתמקדו יותר בחגיגת מערכת היחסים הבינאישית שלהם.

"אנחנו לא מקבלים יחס טוב מהודו, אבל אני מחבב מאוד את ראש הממשלה מודי", אמר טראמפ לכתבים בשבוע שעבר בהתייחסו לנושאי המסחר והמסחר האלקטרוני.

נשיאי ארה"ב קיבלו כמעט תמיד יחס של שטיח אדום בהודו. ממעמד אורח הכבוד שקיבל ברק אובמה בחגיגות יום הרפובליקה ההודי ב-2015 עד לקריאת כפר הודי על שמו של ג'ימי קרטר שביקר במדינה ב-1978.

טראמפ הוא הנשיא האמריקאי הרביעי ברציפות שמבקר בהודו, והביקור יהיה קצר אך ססגוני. עם פחות מ-36 שעות מהנחיתה עד ההמראה חזרה, טראמפ יבקר בטאג' מהאל, ייפגש עם אנשי עסקים הודים שהשקיעו בייצור בארה"ב וישתתף בארוחת ערב ממלכתית בארמון הנשיאות.

אך האירוע המרכזי יהיה עצרת באיצטדיון סרדאר פאטל שמיועד למשחקי קריקט במדינת המחוז שבה גדל מודי, גוג'ראט, עם 110,000 מושבים. האירוע מכונה בתקשורת ההודית "נמאסטה טראמפ".

מאז 2016 טראמפ קיים כ-100 עצרות גדולות - מהן שלוש בשבוע שעבר לבדו - אך הוא מעולם לא הופיע בפני יותר מ-20,000 בני אדם. בעצרת בקולורדו ספרינגס, קולורדו, ביום ה' שעבר, טראמפ אמר הוא מצפה למיליוני הודים שיריעו לו ברחובות והתלוצץ שהוא כבר לא יעריך יותר את הקהלים הקטנים שלו בארה"ב. "זה ייראה לי כמו כסף קטן מעכשיו ואילך. לעולם לא אהיה כבר מבסוט בארה"ב", הוא צחק.

מתחת לפני השטח: סכסוך סחר

החגיגות הללו יסוו סכסוך סחר בהסלמה בין שתי הדמוקרטיות הגדולות בעולם, שמצוי במידה רבה בצל הסכסוך המסחרי מטלטל השווקים בין ארה"ב וסין. הצעת עסקה אמריקנית להודו נגנזה מוקדם יותר השנה, וטראמפ אמר ביום ה' שאמנה חדשה בין שתי המדינות תמתין עד אחרי הבחירות בנובמבר השנה.

פקיד בממשל אמר שטראמפ תכנן להציג בפני מודי את בעיית חוק האזרחות ההודי שמבקריו טוענים שמפלה לרעה מוסלמים. הוא גם תכנן לעודד באופן פרטי את מודי להפחית את המתיחות עם פקיסטן סביב חבל קשמיר, ולבקש את תמיכת הודו בתהליך השלום באפגינסטן.

שני המנהיגים הם זוג מוזר. טראמפ הוא איל נדל"ן וכוכב ריאליטי לשעבר, ואילו מודי הוא בנו של בעל דוכן תה צנוע. שניהם עלו על גל לאומני והדיחו בדרך אנשי ממסד במפלגות הימין שלהם.

הם נפגשו שמונה פעמים מאז כניסת טראמפ לתפקיד, כולל על במת עצרת ביוסטון, טקסס, שבה נכחו 50,000 בני אדם, שהנשיא ארגן לכבודו של מודי.

טראמפ הוא דמות פופולרית בהודו. סקר עדכני של Pew הראה של-56% מההודים - יותר מבכל מדינה אחרת בעולם - יש ביטחון שטראמפ יעשה את הדבר הנכון בנושאים עולמיים. סקר מחודש שעבר מצא שטראמפ הוא הפופולרי ביותר במדינות שמתייחסות בחיוב לארה"ב.

הפופולריות של טראמפ בהודו היא אחת הסיבות לחיבוק של טראמפ ע"י מודי. מודי נברח מחדש בניצחון משכנע בשנה שעברה, אך הוא נמצא במגננה על רקע תלונות על הכלכלה, שהאטה לקצב צמיחה בשפל של עשר שנים תחת הנהגתו.

מודי צפוי להשתמש באירוח מנהיג המדינה החזקה בעולם כדי להקרין בעצמו כוח. אבל מדיניותו, של דחיקת המוסלמים והמיעוטים האחרים בהודו לשוליים וערעור היסודות החילונים והדמוקרטיים במדינה, הציתה בחודשים האחרונים את גל המחאה הגדול ביותר בימי שלטונו. ממשל מודי מכחיש את טענות מבקריו.

הבאת הנשיא האמריקני אל מדינת המחוז שלו תהיה גם הקפת ניצחון סמלית עבור מודי, שלא קיבל פעם אשרת כניסה לארה"ב על רקע האשמות שהוא לא עשה די כדי להגן על אזרחים במהומות שפרצו בגוג'ראט ב-2002, כשהוא כיהן כראש הממשלה שלו, ובהן נהרגו כ-1,000 בני אדם, רובם מוסלמים.