גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפקקים של הקארפול לא נעימים, אבל סמוטריץ' צודק: אי אפשר להמשיך עם הרכב הפרטי

בצלאל סמוטריץ' אמנם מחזיק באופן זמני בתיק התחבורה אבל העז לצאת למהלך שקודמו, ישראל כ"ץ, נמנע מלקדם במשך עשור • למרות קיתונות הביקורת, הפקקים והלחץ של הנהגים, הקארפול הוא צעד ראשון בכיוון הנכון וצריך להמשיך להתעקש עליו, עד לשינוי בהרגלי הנהגים • פרשנות

קארפול / צילום: איל יצהר, גלובס
קארפול / צילום: איל יצהר, גלובס

לפני החגים נפל דבר בישראל. למשרד התחבורה נכנס שר, אמנם זמני, אבל שר שמוביל באומץ היפוך מגמה. במקום להתגאות בעוד ועוד מחלפים לנסועה פרטית, אנחנו רואים מעבר למדיניות ציבורית שמסתכלת שנים קדימה מתוך הבנה שישראל חייבת לצאת מהפלונטר של הרכב הפרטי ולשחרר את כולנו מהפקק.

לאחר שנים רבות של התנגדות ודשדוש של קודמו בתפקיד, ישראל כ"ץ, החליט לאחרונה בצעד משמעותי שר התחבורה הנכנס בצלאל סמוטריץ', לייסד נתיב קארפול ראשון - "נתיב פלוס". הנתיב הושק במהלך החגים ועורר זעם ציבורי רב, כשנהגים רבים שנוסעים לבדם במכונית נאלצו - ועדיין נאלצים - להשתרך עוד פרק זמן בפקק הארוך. ראשת העיר נתניה, מרים פיירברג, הגדילה לעשות וכינתה את הנעשה בכבישי העיר "קטסטרופה".

לדברי השר סמוטריץ', בכביש החוף מדרום לצפון ובכביש איילון צפון, היישום של נתיב הקארפול מתבצע באופן טוב. כלומר, ניתנת עדיפות לתחבורה הציבורית ולנסיעה השיתופית, בלי להאריך את זמן נסיעת הרכב הפרטי. עם זאת, המצב בכביש החוף באזור ינאי-נתניה-וינגייט עוד דורש חשיבה וטיפול. הלמידה של משרד התחבורה מתבצעת תוך כדי תנועה, מופקים לקחים ומתבצעת חשיבה יום-יומית על הפתרונות המתבקשים. שר התחבורה הנכנס סמוטריץ' מדגיש כי מדובר בצעד ביניים, אחד בלבד מתוך חזון כולל שבמרכזו התחבורה הציבורית.

מנגד, המבקרים של סמוטריץ' טוענים כי נכון לעת הזו אין בנמצא פתרונות תחבורתיים נוחים מלבד שימוש ברכב הפרטי. זאת, בשעה שהפתרונות הגדולים והמשמעותיים שיכולים לעשות שינוי אמיתי דורשים תכנון, תקציבים וזמן רב. ישנם הרבה פרויקטים שעדיין נמצאים בתכנון או בהליכי ביצוע. הנה רשימה חלקית: הרכבת הקלה בגוש דן, תוספת קווי אוטובוסים, פרויקט המטרו התקוע, הרחבת מסילות רכבת ישראל והוספת קרונות, גיוס והכשרה של נהגי תחבורה ציבורית, השתת אגרות גודש בערים, סגירת אזורי לב העיר לכלי רכב פרטיים, תמרוץ עובדים (ובכללם גם עובדי המדינה) לוותר על הרכב הפרטי, תכנון עירוני שמקנה עדיפות לתחבורה ציבורית ושבילי אופניים ועוד. בנוסף, מדינת ישראל היא שיאנית במתן רכבים לעובד מטעם המעסיק בשל הטבות המס הגלומות בכך.

משמעות הדבר היא שלשר התחבורה הנכנס יש עוד עבודה רבה מאוד ומשמעותית, שדורשת אומץ וחזון ברור כדי ליישם אותה.

נזקים מצטברים - סביבתיים ואנושיים

זיהום אוויר, פליטות גזי חממה, מוות מוקדם, תאונות דרכים, אובדן שעות עבודה למשק, הוצאות כבדות על משקי הבית - וזו רק רשימה חלקית של הנזקים שנגרמים לכלכלה ולנו כשהמדינה מעודדת שימוש ברכבים פרטיים על פני תחבורה ציבורית, ומזניחה לאורך שנים רבות את הטיפול ההכרחי בה.

ההשפעה הסביבתית והחברתית השלילית של הפקקים ושל הנסועה העודפת מובילה לא רק לבזבוז זמן יקר ולפגיעה כלכלית, אלא גם לזיהום אוויר חריף. לפי האו"ם, זיהום אוויר מתחבורה במרכזי ערים מקושר למוות מוקדם של כמיליון בני אדם ברחבי העולם בשנה - בדומה למספר ההרוגים בתאונות הדרכים. זיהום האוויר גם עולה כ-2% מהתמ"ג של מדינות מפותחות, ועיקרו נובע מפליטות רכבים - שנמצאים ממש בגובה האף שלנו במרכזי הערים העמוסות.

לפי דו"ח גרינפיס, מקורו הכמעט בלעדי של זיהום האוויר בגוש דן הוא תחבורה. רכב שתקוע בפקק מזהם את האוויר לפחות פי שניים יותר מאשר רכב בתנועה זורמת. ריכוז החלקיקים הנשימים העדינים במרכז הארץ הוא 25 מיקרוגרם לקוב אוויר - פי 2.5 מהמלצות ארגון הבריאות העולמי.

ועל כן, יש מי שמברכים את סמוטריץ' על פרויקט "נתיב פלוס". מנהל אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה, אמיר זלצברג, למשל, אומר ל"גלובס" כי "בשורה התחתונה, ‘נתיב פלוס' גרם לכך שמי שנוסע בתחבורה ציבורית או שיתופית - נוסע משמעותית פחות זמן ממי שנוסע לבד ברכב פרטי. זה מצב רצוי מבחינת החברה בישראל. ‘נתיב פלוס' נתן לראשונה גם עדיפות לנסיעות שיתופיות. זה מספק חלופה חשובה, במיוחד במקומות שבהם התחבורה הציבורית אינה מספיק מפותחת. זהו צעד אמיץ בכיוון הנכון. שינוי הרגלי נסיעה לוקח זמן, ולכן עדיין לא ניתן לראות את מלוא ההשפעות החיוביות של המיזם".

כשהתחבורה הציבורית נכשלת בהדבקת פערי גודל האוכלוסייה והצרכים המטרופוליניים ומותירה את האזרחים ללא פתרונות טובים למרות גודלה הקטן של המדינה, נשאלת השאלה מה יהיה מצב הכבישים, הפקקים והעומס, כשישראל תהיה המדינה הצפופה בעולם המפותח, עם 13.2 מיליון תושבים בשנת 2040.

בלי לבזבז זמן מיותר, ישראל חייבת לבצע טיפול מקיף בכשלי התחבורה הציבורית ולהפוך אותה לבחירה הטבעית והמובנת מאליה עבור התושבים, על פני הרכב פרטי.

בצלאל סמוטריץ' בכנס לשכת עורכי הדין באילת / צילום: ליאב פלד

הישראלים מכורים למכוניות שלהם

בישראל מספר הנוסעים בכלי רכב פרטיים מסתכם ב-1.2 נוסעים בממוצע לנסיעה, לעומת 1.6-1.8 במדינות OECD, והיא המדינה הפקוקה ביותר מבין החברות בארגון, כשצפיפות התנועה היא פי 3.5 מהממוצע במדינות אלו.

לפי נתוני משרד האוצר, הפגיעה בתוצר כיום כתוצאה מהגודש בכבישים עומדת על 35 מיליארד שקלים, ובשנת 2040 עתידה לנסוק ל-70 מיליארד אם לא יחול שינוי משמעותי. לפי מרכז המידע והמחקר של הכנסת, בשנים 2015-2016 עלה משך הנסיעה לעבודה בכ-30% כשמקום העבודה נמצא מחוץ ליישוב המגורים, ובכ-14% כשמקום העבודה בתוך יישוב המגורים.

לפי בנק ישראל, רק כ-13% מכלל הנסיעות היומיות בישראל מבוצעות בתחבורה הציבורית, וכמה דוחות מטעם ה-OECD כבר היטיבו להגדיר את ישראל כמדינה המוזנחת מבחינה תחבורתית. בנוסף, האיחוד האירופי פרסם לאחרונה דוח המעריך את העלויות שהשימוש בתחבורה מטיל על החברה בטריליון אירו - 6.6% מהתמ"ג באיחוד האירופי.

לפי הדוח, אדם הנוסע ברכב פרטי גורם נזק כלכלי לחברה של פי 3.5 בהשוואה לנסיעתו באוטובוס, ובכך את המחיר על הבחירה של נהגי המכוניות לזנוח את התחבורה הציבורית לטובת הרכב הפרטי - משלם כלל הציבור.
במסגרת הסכם פריז, התחייבה ישראל להפחית עד 2030 את הנסועה בכלי רכב פרטיים ב-20%, ולשם כך נדרש טיפול כולל בתחבורה הציבורית. אך מה קורה בפועל? בחודש מרץ פרסם מבקר המדינה דוח חריף מאוד שהתייחס לפועלו של משרד התחבורה תחת השר היוצא ישראל כ"ץ: לא הוכנה תוכנית ייעודית לעידוד השימוש בתחבורה ציבורית; משרד התחבורה לא קידם קביעת אגרת גודש; השר עיכב תוכנית לתמרוץ נהגים שלא להשתמש ברכב - ובפועל, התחבורה הציבורית תקועה בזמן שהרכב הפרטי גודש את הכבישים. 

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר