גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"לית משרד התחבורה עם מסקנות ראשוניות על הקארפול: "לא פוסלים הפקעת נתיב נוסף"

אחרי שנתיבי הנסיעה המיוחדים למכוניות שבהם יותר מנוסע אחד יצאו לדרך, מציגה מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר מסקנות ראשוניות מהפעלת הנתיב הייעודי ומסבירה שרק בעוד מספר ימים ניתן יהיה לדעת בכמה בדיוק קוצר זמן הנסיעה

קרן טרנר /צילום :איל פישר
קרן טרנר /צילום :איל פישר

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מיהר לבשר על הקלה בתנועה בעקבות הפעלת פרויקט נתיב פלוס בכביש החוף ובנתיבי איילון, אולם בראיון ל"גלובס" מסבירה מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר כי למרות שבמשרד משוכנעים כי הפרויקט אכן מביא להקלה משמעותית בזמני הנסיעה, אין למשרד בשלב זה נתונים מדוייקים המעידים על כך. לדבריה, רק בעוד מספר ימים ניתן יהיה לקבל נתונים טובים יותר שיוכלו לבסס את ההערכה שהחלטה להפוך נתיב תחבורה רגיל לנתיב עבור תחבורה ציבורית ורכבים שייסעו עם יותר מנוסע אחד, הייתה מוצדקת.

"כבר כשהצגנו לשר סמוטריץ' את הפרויקט ואת החזון שלנו לשנים הקרובות, הוא הבין שאין אלטרנטיבה לתחבורה הציבורית. הוא ביקש להיערך בקמפיין הסברה, באכיפה כמו שצריך ובתוספות שירות - דיברנו בעיקר על איך לתעדף תחבורה ציבורית. הוא גיבה פה את גורמי המקצוע שזה אחלה. אגב, לא הצגנו לשר הקודם את הפרויקט הזה, כי נושא האכיפה של הפרויקט הזה באמצעות אופנוענים - ולא באמצעות מצלמות כפי שרצינו במקור - נסגר עם המשטרה רק ביוני".

זה אומר שהשר יתמוך גם בהטלת אגרת גודש בכניסות לתל אביב?

"הנתיב הזה הוא צעד לשיפור התחבורה הציבורית כדי שהיא תהווה חלופה לרכב פרטי. אם תוטל אגרת גודש היא לא תוטל על הנוסעים בנתיב".

על סמך מה סמוטריץ' אמר שהנתיב הביא להקלה בתנועה?

"אנחנו עדיין מעבדים את כל הנתונים, אבל ממה שאנחנו רואים התחבורה הפרטית בנתיב הרגיל בכביש 2 התעכבה בשיא במשהו כמו 25-20 דקות ומי שבחר לנסוע בתחבורה ציבורית ובקארפול, תלוי מאיפה הוא הגיע, אבל כנראה נחסכו לו עשרות דקות. לגבי נתיבי איילון אנחנו רואים הקלה משמעותית של עשר דקות. נכון ששם יותר מאתגר להיות בקארפול כי צריך עוד שני נוסעים ולא רק אחד, אבל פתחנו את הנת"צ".

היו תלונות שהנסיעה בנתיב המיוחד ובדרכים המובילות אליו הייתה מאוד איטית.

"אי אפשר לומר את זה. אנחנו לא מודדים את התנועה בצירים המשניים, אבל בנתיב עצמו רואים במצלמות שהנתיב זורם והאוטובוסים דיווחו לנו שהנסיעה הייתה חלקה לכל אורך הנתיב".

לא הייתה הפרעה בזרימה בשום שלב?

"ראינו הפרעה לרמפה במחלף פולג שאני לא יודעת עדיין איך מסדרים אותה, וכמובן יש אזרחים שככה מנסים, עבריינים כאלה - האופנוענים ישר ניפו אותם הצידה".

וזה לא מעכב את התנועה?

"לא, כי עוצרים אותם בהמשך. האופנוען אומר סע אחריי ומלווה את הרכב עד למקום שאפשר לעצור".

אבל אין לכם עדיין נתונים ברורים?

"לא. אנחנו עדיין מטייבים את הבדיקה שלנו ובכל יום שעובר יהיו לנו נתונים יותר מדויקים. אנחנו גם שולחים ניידות ולאוטובוסים הייתה בעיה עם ה-GPS, אבל מראש באנו וקבענו אילו קווים אנחנו רוצים לדגום כדי שנדע אם התנועה זורמת או לא".

ומה לגבי מי שנשארו בנתיב הרגיל?

"אין ספק שלאנשי הרכב הפרטי שנוסעים בשעות השיא לבד - כואב. מי שנסע בנתיב הרגיל סבל יותר מהרגיל אבל אם יהיה שינוי התנהגותי כתוצאה מהפעלת הנתיב - אז הפגיעה ברכבים הפרטיים תהיה מתונה יותר. אגב כבר היום כמות האנשים שנהנית מההסדר גדולה בהרבה מכמות האנשים שסובלת ממנו".

תסבירי.

"תיקח כלל אצבע, שבכל נתיב בכביש עוברים בשעות העומס 2,000 איש בשעה. אז יש לנו בכל שעה 140 אוטובוסים - תכפיל את זה ב-40, 50 נוסעים בכל אוטובוס, כי הם נוסעים כמעט מלאים, ותוסיף על זה עוד כמה עשרות כלי רכב עם שני נוסעים ומעלה. אז ברור שכמות הנוסעים שזכאים לנתיב הייעודי גדולה יותר מכמות הנוסעים בנתיב הרגיל. בכל מקרה מגיע להם שליש מהדרך - זו לא העדפה מתקנת, זה צדק חלוקתי".

בכביש 2 הוקצו בשני הכיוונים מקטעים באורך של 22 קילומטרים בכל כיוון עבור נתיב הנסיעה המיוחד לתחבורה הציבורית והשיתופית. בכיוון דרום השינוי היה קטן יחסית, משום שלתחבורה הציבורית יש כבר נתיב מיוחד באורך 14 ק"מ בשולי הכביש - שאותו החליף כעת נתיב של 22 קילומטר במרכז הכביש (הנתיב החדש נהנה מהארכה של 8 קילומטרים בין מחלף נתניה למחלף פולג). בכיוון צפון, לעומת זאת, לא הייתה לתחבורה הציבורית העדפה כלשהי כך שהנתיב הייעודי מהווה שינוי דרמטי גם עבור המשתמשים בתחבורה הציבורית.

"בכיוון דרום אוטובוס נהנה החל מאתמול מנסיעה מועדפת בשעות הבוקר מנתניה עד חולון", אומרת טרנר. "בכיוון צפון זו בשורה אמיתית לנוסעי התחבורה הציבורית שעד היום עמדו בפקק כמו כולם".

מה היעדים שלכם?

"אנחנו רוצים לראות תחבורה ציבורית זורמת כמו שצריך בכל שעות היממה. אנחנו רוצים לראות יותר אנשים שבוחרים לנסוע בקארפול ובתחבורה ציבורית והיינו רוצים שהמחיר לרכב פרטי לא קטסטרופלי. אם התחבורה הציבורית תיהנה מחמש דקות וכל הציבור יעמוד חצי שעה - זה לא הפרויקט שאנחנו רוצים".

אתם שוקלים להרחיב את הפרויקט גם לכביש 5 וכבישים נוספים?

"גורמי המקצוע עוד לא גיבשו עמדה לגבי החלופה הנכונה שם. בכביש 5 אנחנו מרחיבים ומוסיפים נתיב והשאלה האם בינתיים כדאי להפוך נתיב רגיל לנתיב תחבורה ציבורית ושיתופית. הבעיה שם היא שאם תעשה נת"צ שמאלי יהיו הרבה ירידות ולכלוך של הנתיבים והפרעות לתנועה. תעשה נת"צ ימני אז עם כמות הרכבים שיורדים לך ימינה יש סיכוי להרבה מאד מפירים. יש גם את 471 ו-461 - שם אנחנו מוסיפים נת"צים".

מה לגבי הקארפול - אתם שוקלים להקל קצת במגבלות?

"החוק אוסר על נסיעה שיתופית למטרות רווח. הוא מאפשר רק קבלת החזר הוצאות דלק ונסיעה בסכום של 2 שקלים לקילומטר. אנחנו רואים שאנשים מתחברים. ב-Waze, ב-Moovit, בוואטספים - בסך הכול אנחנו לא צריכים שכולם יעברו לנסוע ביחד. בכביש 2 מספיק עוד אדם אחד".

ואם יתברר לכם שהצלחתם יותר מדי והנתיב ייסתם?

החל מנובמבר התחבורה הציבורית בכביש 2 לכיוון דרום תוכל לנסוע גם בנתיב שבשול אם יהיה פקק בנתיב פלוס. לגבי התחבורה השיתופית - היא לא תוכל לנסוע בשול, אבל אנחנו יכולים להעלות את הרף משני נוסעים לשלושה, אבל אנחנו עוד לא שם. ותמיד אפשר לקחת עוד נתיב ולעשות גם אותו שניים פלוס".

עוד כתבות

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח